کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۳۹۹۰
تاریخ خبر:

دو چالش اساسی یحیی در شروع

روزنامه هفت صبح | یحیی در پرسپولیس دو چالش اساسی دارد؛ پیدا کردن ۱۱ نفر اصلی و عبور از هشت بازی سخت و فشرده. اولین تمرین رسمی پرسپولیس با یحیی گل‌محمدی، بازی دوستانه این تیم مقابل تیم لیگ یکی بادران بود. بانگاهی به ترکیب پرسپولیس در این بازی و البته مرور سیستم‌ها و تاکتیک‌های مورد علاقه یحیی، می‌شود ترکیب احتمالی پرسپولیس در نیم‌فصل دوم را پیش‌بینی کرد. ترکیبی که در آن احتمالا باز هم شاهد نیمکت‌نشینی بعضی از بازیکنان مهم این تیم خواهیم بود.

پرسپولیس دیروز در نیمه اول با ترکیب علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، وحید امیری، احمد نورالهی، محسن ربیع‌خواه، مهدی شیری، محمد نادری، مهدی ترابی، کمال کامیابی‌نیا و علی علیپور به مصاف حریف لیگ یکی خود رفت. ترکیبی که احتمالا با یکی، دو تغییر می‌تواند ترکیب پایه تیم یحیی در نیم‌فصل دوم باشد. این تغییرات با بازگشت بشار رسن، ثبت قرارداد کریستین اوساگوانا و جذب احتمالی آنتونی استوکس رخ خواهد داد.

* دروازه‌بان: یکی از مهم‌ترین سوالات درباره پرسپولیس یحیی، دروازه‌بان اصلی این تیم در اولین بازی است. علیرضا بیرانوند که به گفته محمدحسن انصاری‌فرد با کالدرون به مشکل خورده بود، با رفتن او تمریناتش را با انگیزه و روحیه‌ای خوب آغاز کرده و توقع دارد یحیی دوباره او را به ترکیب اصلی برگرداند‌ اما آیا نیمکت‌نشین کردن بوژیدار رادوشوویچ منطقی است؟‌

او در نیم‌فصل اول تنها گلری بود که تقریبا در نیمی از بازی‌های تیمش به میدان رفت و دروازه‌اش یک بار هم باز نشد! رکورد او در نیم‌فصل اول «صد درصد» کلین‌شیت بود و نکته مهم اینکه او تقریبا در تمام بازی‌هایی که در ترکیب پرسپولیس قرار داشت، سیوهای خوبی داشت و چند بار دروازه تیمش را از باز شدن نجات داد. در چنین شرایطی کنار گذاشتن او از ترکیب اصلی هم کار آسانی نیست و می‌تواند خیلی زود پرسپولیسِ یحیی را وارد حاشیه کند. به این ترتیب به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های یحیی در پرسپولیس، تعیین دروازه‌بان اول است!

* خط دفاع: پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات، نه‌تنها بازیکنی در خط دفاع جذب نکرد، بلکه حسین ماهینی را هم از دست داد. آنها البته به دنبال جذب دانیال اسماعیلی‌فر بودند اما ذوب‌آهن او را حفظ کرد. با این اوصاف به نظر می‌رسد پرسپولیس در خط دفاع تغییر خاصی نداشته باشد‌ اما مهم‌ترین نکته همچنان، حضور سه مدافع میانی طراز اول در فهرست این تیم است.

در نیم‌فصل اول کالدرون سیستم چرخشی را در خط دفاع پرسپولیس اجرا کرد و توانست حسینی، خلیل‌زاده و کنعانی‌زادگان را به تناوب بازی دهد و آنها را مدیریت کند‌ اما مشخص نیست که آیا یحیی هم همین سیاست را اجرا خواهد کرد ‌ یا اینکه با نظر خودش یکی از این سه نفر را نیمکت‌نشین خواهد کرد و دو نفر دیگر را فیکس!

این نگرانی وجود دارد که یحیی تصمیم دوم را بگیرد و اعتقادی به سیستم چرخشی نداشته باشد که در این صورت باید منتظر نیمکت‌نشین شدن یکی از این سه نفر و اعتراض‌های او به این اتفاق باشیم. مهدی شیری همچنان تنها گزینه در دفاع راست است و از بین محمد نادری و محمد انصاری هم یک نفر در دفاع چپ فیکس خواهد شد.

* خط هافبک: با اینکه فرشاد احمدزاده از پرسپولیس جدا شد اما اگر مشکل بشار رسن حل شود و به پرسپولیس برگردد، یحیی در نیم‌فصل دوم هیچ کمبودی در خط میانی تیمش احساس نخواهد کرد. احمد نوراللهی، بشار رسن، سیامک نعمتی، مهدی ترابی، وحید امیری، محسن ربیع‌خواه و امید عالیشاه به همراه کمال کامیابی‌نیا که در نیم‌فصل اول اقبالی برای بازی نداشت، می‌توانند خیال گل‌محمدی را راحت کنند. مهم‌ترین ابهام در خط هافبک تیم یحیی، کمال کامیابی‌نیاست.

مصدومیت کمال کاملا برطرف شده و او آماده بازگشت به ترکیب اصلی است اما مشخص نیست که یحیی به اندازه برانکو به او اعتقاد دارد ‌ یا اینکه مثل کالدرون، ربیع‌خواه را به او ترجیح می‌دهد. مرور سیستم و ترکیب تیم‌های قبلی یحیی نشان می‌دهد ‌ او به بازیکنانی با استیل و سبک بازی کامیابی‌نیا علاقه دارد و احتمالا او را به ترکیب اصلی پرسپولیس بازخواهد گرداند و در نتیجه محسن ربیع‌خواه به نیمکت منتقل خواهد شد و به این ترتیب او یکی از بازندگان اصلی جدایی کالدرون خواهد بود.

به احتمال زیاد، احمد نورالهی، مهدی ترابی و بشار رسن دیگر انتخاب‌های یحیی در خط هافبک خواهند بود و نتیجه اینکه در نیم‌فصل دوم امیری، عالیشاه و نعمتی جایی در ترکیب اصلی پرسپولیس نخواهند داشت. این به معنای آن است که تغییرات در کادر فنی پرسپولیس وضعیت عالیشاه و نعمتی را تغییر نخواهد داد و البته ممکن است امیری هم به سرنوشت آنها دچار شود.

* خط حمله: علی علیپور در پرسپولیس مانده و کریستین اوساگوانا هم جذب شده است و اگر آنتونی استوکس به پرسپولیس بپیوندد، تعداد مهاجمان نوک این تیم که استایل و سبک بازی نسبتا مشابهی دارند به سه نفر خواهد رسید. البته امیر روستایی و مهدی عبدی هم هستند که آنها قطعا نیمکت‌نشین خواهند بود اما با توجه به سیستم بازی تیم‌های یحیی، از جمع علیپور، اوساگوانا و استوکس یک نفر باید روی نیمکت بنشیند و این شبیه همان وضعیتی است که در مورد مدافعان میانی این تیم هم صدق می‌کند. با این تفاوت که در خط حمله قطعا بازیکنی که بهتر و موثرتر بازی می‌کند فیکس خواهد شد ولی این گزاره در خط دفاع صدق نمی‌کند.

*** چالش بازی‌های دشوار
علاوه بر انتخاب‌های سخت در ترکیب اصلی، یحیی گل‌محمدی یک مشکل بزرگ‌تر هم در پرسپولیس دارد و آن بازی‌های سخت و فشرده در همین ابتدای راه است. پرسپولیس در بازی اول خود با یحیی، میزبان تراکتور خواهد بود. سپس باید در آبادان با صنعت‌نفت بازی کند، بازی بعدی دربی تهران در برابر استقلال است و بعد از این بازی، لیگ قهرمانان آسیا آغاز می‌شود و پرسپولیس در اولین بازی خود در این تورنمنت‌ باید به قطر برود و مقابل الدحیل قرار بگیرد.

سپس بازی با الشارجه امارات در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد و بعد از این بازی، پرسپولیسی‌ها باید به اصفهان بروند و با سپاهان روبه‌رو شوند و بلافاصله به تهران برگردند تا با شهرخودرو بازی کنند. بازی بعدی تیم یحیی تقابل با التعاون عربستان در کشور ثالث است. این هشت بازی سخت در یک بازه زمانی کوتاه مدت و با فشردگی زیادی برگزار می‌شود و یحیی باید تیمش را از این مقطع دشوار، به سلامت و با نتایجی خوب عبور دهد. اتفاقی که اگر نیفتد می‌تواند به قیمت پایان زودهنگام همکاری او با پرسپولیس تمام شود.

*** برنامه بازی‌های پرسپولیس تا پایان سال ۱۳۹۸
۶ بهمن، پرسپولیس-تراکتور
۱۲ بهمن، صنعت‌نفت آبادان-پرسپولیس
۱۷ بهمن، پرسپولیس-استقلال
۲۲ بهمن، الدحیل-پرسپولیس
۲۹ بهمن، پرسپولیس-الشارجه
۴ اسفند، سپاهان-پرسپولیس
۸ اسفند، پرسپولیس-شهرخودرو
۱۲ اسفند، پرسپولیس-التعاون
۱۷ اسفند، پیکان-پرسپولیس
۲۲ اسفند، پرسپولیس-شاهین بوشهر
۲۶ اسفند، ماشین سازی-پرسپولیس

کدخبر: ۳۰۳۹۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر