کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۶۰۹
تاریخ خبر:

دو افشاگری از روز حمله به کنگره آمریکا

روزنامه هفت صبح | با گذشت بیش از یک ماه از حمله به کنگره آمریکا که منجر به کشته شدن پنج نفر شد، هنوز زوایای تازه‌ای از این اتفاق برملا می‌شود. به تازگی مشخص شده که ترامپ در شرایطی که می‌توانست، مانع از حمله نشده بود. این موضوع می‌تواند برای رئیس‌جمهور سابق آمریکا گران تمام شود.

افشای یک مکالمه تلفنی از ترامپ و مک کارتی در روز ششم ژانویه(حمله به کنگره) شرایط را برای ترامپ پیچیده‌تر کرد. بنا به گفته یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در روز حمله حامیانش به کنگره از آرام کردن آنها خودداری کرده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان با استناد به گفته برخی نمایندگان آگاه کنگره نوشت کوین مک کارتی در ششم ژانویه با ترامپ تماس تلفنی داشت و شرایط کنگره را برای او توصیف کرد اما رئیس جمهور سابق آمریکا از دعوت حامیانش به آرامش به‌رغم خواهش‌های مک کارتی امتناع کرد. رئیس جمهور سابق آمریکا در مکالمه مذکور به مک کارتی می‌گوید:

فکر می‌کنم این افراد بیش از شما از نتیجه انتخابات ناراحت باشند.بر اساس این گزارش، مک کارتی از واکنش ترامپ خشمگین شد و به ترامپ گفت ‌ آشوبگران از طریق پنجره‌ها در حال ورود به دفتر کارش هستند. بنا به تاکید منابع مطلع، رئیس‌جمهور سابق به‌رغم اصرارهای مک کارتی قصد نداشت از طرفداران خود بخواهد که آنجا را ترک کنند، حتی اگر اعضای کنگره از او خواهش می‌کردند. یکی از نمایندگان کنگره حزب جمهوری‌خواه به سی‌ان‌ان گفت: او یک ناظر بی‌تقصیر نیست.

در ۱۳ ژانویه، کوین مک کارتی در صحن مجلس نمایندگان آمریکا گفت که رئیس جمهور آمریکا در خصوص حمله به کنگره مسئول است. بنا به گزارش سی‌ان‌ان، هررا بوتلر، نماینده واشنگتن برای اولین بار بحث و جدال ترامپ و مک کارتی را مطرح کرد.ترامپ به دلیل تحریک حامیانش برای حمله به ساختمان کنگره آمریکا در تاریخ ششم ژانویه با محاکمه دوباره در سنا روبه‌روست.

*** کدهای هسته‌ای در دسترس شورشیان آمریکایی
روزنامه گاردین گزارش داد، شورشیان هوادار ترامپ در حمله به کنگره آمریکا، در دو قدمی چمدان حاوی کدهای هسته‌ای قرار داشتند، چمدانی که تبعات افتادن آن به دست شورشیان همچنان شوک‌آور و تکان‌دهنده است.

این رسانه افزود: گزارشی که از شورش هواداران ترامپ در روز ششم ژانویه منتشر شد، جمعیت حاضر را در فاصله شش متری مایک پنس معاون ترامپ نشان می‌دهد، در حالی‌که وی در حال فرار از دست شورشیان است. اما این حمله جزئیات تکان‌دهنده‌ای هم داشت که حتی دادستان‌ها هم به آن بی‌توجه بودند.

در کنار پنس در آن روز وحشتناک، یک افسر نیروی هوایی نیز حضور داشت که چمدان سیاه بزرگ حامل کدهای هسته‌ای موسوم به «فوتبال هسته‌ای» را حمل می‌کرد. این کدها تنها زمانی که رئیس جمهوری می‌میرد ‌یا ناتوان می‌شود، فعال می‌شوند اما تبعات افتادن آن به دست شورشیان همچنان شوک‌آور و تکان‌دهنده است.

تام کولینا، مدیر سیاسی گروه مدافع خلع سلاح صندوق پلاگ شیرز آمریکا در این زمینه گفت: اگر جمعیت معترض، چمدان هسته‌ای پنس را مصادره می‌کردند، احتمالا نمی‌توانستند دستور فعال‌سازی هسته‌ای را بدهند‌ اما نمایش دکمه هسته‌ای می‌توانست باعث ترس و وحشت و بی‌نظمی گسترده شود.

ممکن بود گارد امنیتی اطراف پنس با استفاده از قوه قهریه مانع از افتادن آن به دست شورشیان شود اما جمیت حامی ترامپ اگر می‌خواستند می‌توانستند نه فقط با کدهای شناسایی معاون رئیس‌جمهوری، بلکه با تجهیزات ارتباطی رمزگذاری شده با مرکز فرماندهی نظامی ملی در پنتاگون ارتباط برقرار کنند. این امر می‌توانست همه گزینه‌های حمله هسته‌ای را در اختیار آنها قرار دهد.

افشای چنین کدهایی نه‌تنها یکی از بدترین موارد نقض امنیتی محسوب می‌شد بلکه تجهیزات ارتباطی رمزگذاری شده می‌توانست اطلاعات زیادی را در اختیار دشمنان درباره نحوه پاسخ آمریکا به یک حمله بزرگ قرار دهد. گاردین نوشت: به عبارت دیگر شاید نکته هولناک‌تر از اینکه کیف حاوی رمزهای هسته‌ای توسط جمعیت معترض مصادره شود این بود که ترامپ با چنین کدهایی تنها باشد.

چمدان هسته‌ای وسیله‌ای است که در آن داده‌های رمزی و سری لازم جهت صدور فرمان حمله با به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای کشورهای آمریکا، فرانسه و روسیه توسط‌ رئیس جمهوری نگهداری می‌شود. این وسیله «کمکی» طی بحران موشکی کوبا در دهه ۱۹۶۰ میلادی، به‌خاطر نگرانی رئیس جمهوری آمریکا جان اف‌کندی در رابطه با توانایی نسبتاً مطلق صدور فرمان حمله، توسط رئیس ستاد مشترک سه قوا طراحی شد تا رئیس جمهور کشور هر زمان و بدون تلف شدن وقت بتواند فرمان حمله یا دفاع با تسلیحات هسته‌ای را صادر کند و در درجه دوم، امرای ارشد ارتش نتوانند سرخود عمل کرده و عامل جنگ هسته‌ای بشوند. در محافل آمریکایی این چمدان را «توپ فوتبال اتمی » یا «کیف مدرسه اضطراری رئیس جمهوری» می‌نامند.

کدخبر: ۳۷۳۶۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر