کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۲۶۲
تاریخ خبر:

دوشنبه پرتلاطم سیاست ایران در‌حوزه‌ ‌اقتصاد‌ و هسته‌ای

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | فضای خبری و رسانه‌ای دیروز شاهد موجی از اخبار داغ در حوزه سیاست خارجی بود.ماجرا البته از شامگاه یکشنبه آغاز می‌شد وقتی آژانس با سازمان انرژی اتمی در خصوص چگونگی ادامه بازرسی‌ها بعد از تاریخ ۵ اسفند به توافقی فنی رسیدند که این بیانیه صبح علی‌الطلوع با اعتراضات شدید نمایندگان مجلس روبه‌رو شد که در نهایت به شکایت نمایندگان از صالحی و روحانی رسید.

در همین ساعت‌ها،در بلوار میرداماد تهران،عبدالناصر همتی درخواست ناگهانی سفرای کره‌جنوبی و ژاپن برای مذاکره در خصوص بازپرداخت مطالبات ایران را قبول کرد و ملاقاتی خوب با آنها داشت که ظاهرا اثر آن در چهارراه استانبول و با کاهش قیمت دلار خود را نشان داد.غروب هم بود که در منطقه پاستور، اعضای خبرگان به دیدار رهبر انقلاب رفتند و ایشان در گزاره‌ای کوتاه، دولت و مجلس را به حل اختلاف‌نظر در خصوص قانون مصوب مجلس توصیه کردند تا جو شدیدی که صبح علیه دولت به راه افتاده بود،کم کم آرام شود.

‌در بیانیه فنی آژانس و سازمان انرژی اتمی، یک نکته حساس و مناقشه برانگیز وجود دارد و آن هم اینکه اگرچه ایران اجرای پروتکل الحاقی را از امروز متوقف خواهد کرد اما دوربین‌های آژانس در مراکز حساس ایران باقی و روشن می‌ماند تا سه ماه دیگر.اگر در این سه ماه تحریم‌ها برداشته شد، فیلم دوربین‌ها در اختیار آژانس قرار می‌گیرد وگرنه برای همیشه پاک خواهد شد.

این بند به مذاق نمایندگان مجلس خوش نیامد چراکه آنها می‌گفتند این به نوعی دور زدن مجلس است و اضافه کردن مهلت سه‌ماهه‌ای به مهلت دوماهی که در قانون مصوب مجلس آمده بود. همین باعث شد که دیروز مجلس ابتدا یک جلسه غیرعلنی بگذارد که حتی گفته شده در آن برخی نمایندگان به رئیس مجلس توپیده‌اند که چرا در برابر این مسئله مماشات کرده و بعد از آن وقتی جلسه علنی شروع شد ابتدا در اقدامی تقریبا نمادین، بررسی لایحه بودجه کنار گذاشته شود و نمایندگان فرصت این را داشته باشند که از دولت انتقاد کنند.

این انتقادها لحن بسیار تندی داشت هرچند به طور مثال از میان حرف‌های یک نماینده یعنی روح الله ایزدخواه می‌شد فهمید که در جلسه غیرعلنی به نمایندگان گفته‌اند که در این خصوص اجماعی در سطوح عالی نظام به دست آمده است (و مگر می‌شد چنین تصمیمی بدون این اجماع باشد؟). با این حال نمایندگان طبق یک ماده از آیین‌نامه داخلی مجلس، علی اکبر صالحی و حسن روحانی را به عنوان افرادی که قانون را زیرپا گذاشتند به قوه قضائیه معرفی کردند. البته برای این کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید ظرف ۱۰ روز گزارشی تهیه کند (که بعدها با سخنان رهبر انقلاب احتمالا تهیه این گزارش هم منتفی شد).

در این شرایط، کم کم بازار تهران از خواب بیدار می‌شد و با تماس‌هایی که با دوبی گرفته می‌شد؛ نرخ دلار بیرون می‌آمد. بازار به نوعی در میانه یک خبر خوب و خبر بد بود و ظاهرا به دلیل اقدام مجلس، بیانیه آژانس جدی گرفته نشد و قیمت دلار در بازار افزایش پیدا کرد و به ۲۴ هزار و ۳۶۰ تومان رسید اما ظاهرا اخبار ساعت ۲ که به نوعی موضع نظام را بیان می‌کرد؛ خیال همه را راحت کرد و دلار ظرف یک ساعت، ۲۰۰ تومان کم شد.

در این کم شدن نرخ دلار البته دو ملاقات مهم همتی، بی‌تاثیر نبود. ملاقات‌هایی با سفیر ژاپن و کره، «به درخواست» خود آنها برای حل و فصل ماجرای دلارهای بلوکه شده ما در این کشورها. دلارهایی که مدت‌ها دنبال آن بودیم و می‌گفتند آمریکا مانع پرداخت آنهاست و ناگهان قابل پرداخت شده بود؟ این اتفاق به شکل نشانه‌‌ای از یک توافق یا حتی راستی آزمایی رفع تحریم‌ها که شرط ایران بود؛ بازنمایی شد و دلار باز هم پایین آمد.

و در نهایت سخنان رهبر انقلاب در دیدار اعضای خبرگان منتشر شد که در آن اختلاف دولت و مجلس در خصوص قانون مصوب مجلس را قابل حل توصیف کرده بودند و بعد از سخنان وزیر اطلاعات در خصوص ماجرای بمب اتم، یک بار دیگر موضع خود در خصوص سلاح هسته‌ای را محکم بیان کردند و گفتند ما به این سلاح فکر هم نمی‌کنیم.مجموع این رویدادها، روزی کاملا هسته‌ای برای ما ساخت. روزی که در آن جوابیه حدادعادل به احمدی‌نژاد یا مرگ انیس نقاش هم گم شد. ‌

کدخبر: ۳۷۵۲۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر