کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۵۴۱
تاریخ خبر:

دور سوم مذاکرات وین، افزایش امیدواری‌ها

روزنامه هفت صبح | یک: ‌دور سوم مذاکرات برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای در شهر وین اتریش در حالی به پایان رسید که ایران می گوید جهت حرکت این گفت و گوها به‌رغم کاهش سرعت«رو به جلوست». در عین حال خبرهای ضد و نقیضی از این جلسات به بیرون درز کرده است. به نظر می‌رسد که مسائل وارد فاز جدی‌تری شده اما هنوز تا رسیدن به یک توافق مسیر زیادی در پیش روست. پیش از این برخی از رسانه های غربی نوشته بودند که دولت بایدن اصرار دارد تا ماه مه و زمان انتخابات ایران، برجام احیا شود.

* دو: منابع دیپلماتیک غربی گفته‌اند که مذاکرات در فضایی جدی پیش می‌رود و هرچند موفقیت تضمین شده نیست اما غیرممکن هم نیست. روسیه هم نسبت به احیای برجام«محتاطانه» ابراز خوشبینی کرده است. عباس عراقچی پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام اظهار کرد: این دور سوم مذاکرات است و امروز تصمیم گرفتیم مجددا توقفی برای جمع بندی بدهیم. مذاکرات این دور در سطوح مختلف فشرده برگزار شد و مباحث مورد اختلاف و مشترک به پختگی رسیده است.

وی ادامه داد: فاصله‌ها و اختلافات در بحث هسته‌ای و تحریم‌ها روشن‌تر شده است؛ ما در هر دو مورد نکات ریز فنی داریم که باید بررسی بیشتری شود و در برخی موارد اختلافات وجود دارد که روشن‌تر شده است. در برخی حوزه‌ها وارد نگارش متن شدیم و این موجب می‌شود کار آهسته پیش برود زیرا کار روی متن دقت خود را می‌خواهد.

معاون وزیر امور خارجه عنوان کرد: در عین حال روند رو به جلو است و هنوز نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه زمانی به توافق می‌رسیم؛ شکل توافق براساس مواضع نظام است و طرفین مقابل نیز مواضع خود را دارند و نزدیک کردن مواضع طرفین کار آسانی نیست.وی توضیح داد: تاکید داریم باید تحریم‌های موضوعی و بخشی همچون بخش انرژی ایران و یا صنعت خودرو و بیمه و بنادر برداشته شود و توافق هم در این باره وجود دارد؛ در کنار این مهم، درباره لغو تحریم افراد و نهادها مذاکرات ادامه دارد.

فهرستی در این باره وجود دارد که با لغو تحریم اکثریت این فهرست موافق شده اما دیگرانی هنوز در این فهرست هستند.عراقچی گفت: اگر دو طرف مواضع هم را قبول داشتند نیازی به مذاکره نبود به قدری مذاکره می‌کنیم که مواضع نزدیک شود و اگر منافع نظام تامین شود این توافق اتفاق خواهد افتاد.

* سه: یک منبع دیپلماتیک اروپایی روز شنبه اعلام کرد که امیدوار بود این هفته در گفت‌وگوهای وین پیشرفت‌هایی بیشتر از آنچه حاصل شده، به دست بیاید.یک‌ منبع دیپلماتیک اروپایی روز شنبه اظهار کرد: ما کار زیاد داشته و زمان کمی در اختیار داریم. امیدوار بودیم که این هفته به پیشرفت‌های بیشتری برسیم. ما هنوز درخصوص مهم‌ترین مسائل به تفاهم نرسیده‌ایم.وی در ادامه مدعی شد که موفقیت در این گفت‌وگوها همچنان امکان‌پذیر است اما تضمین‌ شده نیست.

دبیر سیاسی سرویس اقدامات خارجی اروپا در توئیتی اعلام کرد که قدرت‌های جهان هفته آینده بار دیگر برای گفت‌وگو با ایران در وین گردهم خواهند آمد.انریکه مورا، جانشین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و دبیر سیاسی سرویس اقدامات خارجی اروپا پس از جلسه کمیسیون مشترک برجام در توئیتی نوشت: کمیسیون مشترک برجام سومین هفته‌ گفت‌وگوها در وین را به پایان رساندند. پیشرفت‌های متوسطی حاصل شد اما جزئیات بیشتر، پیچیدگی‌های بیشتری را نیز به همراه دارد. ما برای ادامه کارها هفته‌ آینده گردهم می‌آییم.

نماینده روسیه در وین از برگزاری دور بعدی مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در جمعه این هفته خبر داد.میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توئیترش نوشت: کمیسیون مشترک برجام نتایج فعلی مذاکرات وین را امروز جمع‌بندی کرد. شاهد پیشرفت ثابتی هستیم، اگرچه هنوز مسائل حل نشده زیادی باقی مانده است. کمیسیون مشترک برجام دوباره در هفتم مه(جمعه) جلسه خواهد داشت.

در این بین، کارشناسان به فعالیت در زمینه متن توافق آتی گفت‌و‌گو خواهند کرد.اولیانوف ادامه داد: چگونه می‌توان وضعیت مذاکرات احیای برجام در وین را ارزیابی کرد؟ برای رضایتمندی خیلی زود است اما برای خوش‌بینی هوشیارانه و رو به افزایش دلیل داریم. یک موضع گیری کلی برای تلاش در جهت نتیجه گیری موفقیت آمیز مذاکرات در این سه هفته وجود دارد. خواهیم دید که کارآمد است یا نه.

کدخبر: ۳۸۷۵۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر