کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۶۸۴
تاریخ خبر:

علاقه اهالی موسیقی به ترکیه و سایت‌های شرط‌بندی

روزنامه هفت صبح، بهمن بابازاده | موج مهاجرت اهالی موسیقی از ایران به ترکیه و جذب شدن آنها به عنوان مدل‌های تبلیغاتی سایت‌های شرط‌بندی پس از اتفاقات چند ماه اخیر کاهش یافته و دستگیری برخی از چهره‌های شناخته شده این حوزه، وحشت بزرگی را در دل همه فعالین آن به راه انداخته است.

در حالی که سه چهره شاخص دیگر در آستانه مهاجرت به ترکیه و اسپانیا بودند، حالا کار به جایی رسیده که کمتر کسی ریسک بالای این نوع رفتن را به جان می‌خرد و پیشنهادهای وسوسه‌برانگیز هم دیگر کارساز نیست. در این گزارش روزگار ناخوش این روزهای مهاجرین موسیقی به ترکیه و اتفاقات بعد از آن را مرور می‌کنیم.

*** جیب بُر ده میلیاردی!
خبر مهاجرت «مهراد جم» خواننده نوپای پاپ شاید خبرسازترین مهاجرت امسال بود. او که به تازگی توانسته بود محبوبیت بالایی را با سبک خاص آثارش در ایران کسب کند و با حاشیه سازی‌های مختلف، خیلی زود به یک خواننده پرفروش تبدیل شود، با یک وسوسه ویژه به دام افتاد.

دنیا جهانبخت پس از جنجال‌های اینستاگرامی با ساسی، تتلو و بهرام افشاری این بار طعمه جدید خود را از ایران انتخاب کرده بود. انتشار ویدئوها و عکس‌های دو نفره او و مهراد جم پایان فعالیت‌های رسمی این خواننده در ایران بود که خیلی زود به ترکیه مهاجرت کرد و جذب سایت‌های شرط‌بندی شد. مهراد جم که بیش از ده‌میلیارد برای کنسرت‌های شهرستان از تهیه کننده‌های خارج از تهران دریافت کرده بود، بی‌هیچ هراسی از تبعات این رفتار از ایران خارج شد تا کنسرت گذاران شهرستان‌های ایران دست به دامان دفتر موسیقی شوند.

این خواننده در جدیدترین اقدام، پس از دستگیری چند متهم سایت‌های شرط‌بندی در ترکیه، از این کشور به لندن مهاجرت کرده است. یکی از کمپانی‌های موسیقی در لندن که مالکانی ایرانی دارد، با این خواننده به توافقاتی رسیده‌اند و او با توجه به حواشی فراوان بدهی‌های مالی خود در ایران و اوضاع خطرناک ترکیه برای سایت‌های قمار، بالاخره از استانبول فرار کرد و این روزها ساکن لندن است.

*** یارِغارِ تتلو
خبر هنوز محرمانه است: «پیش تولید یک برنامه موسیقی در استانبول!» قراردادها منعقد شده و در آستانه شروع فیلمبرداری. انتشار ویدئوهایی از حضور «امیر دیوا» یار غار تتلو در کنار این خواننده، بار دیگر گمانه‌زنی‌ها را برای مهاجرت دیوا از ایران شدت بخشیده. در حالی که خود او هنوز اصرار دارد که همچنان موزیسینی‌ست که در چارچوب قوانین ایران فعالیت می‌کند و هرگز مهاجرت نکرده است.

او این روزها باز هم در کنار امیر تتلو دیده می‌شود. زوج موفق سال‌های گذشته در ایران که همه‌گیرترین آثار تتلو را باعث شد و در حالی که تتلو این روزها با گستاخی تمام از طرفدارانش می‌خواهد: «زودتر وارد سایت من بشوید و همه پول‌هایتان را ببازید!» دیوا بر سر یک دوراهی بزرگ قرار گرفته است.
شاید شروع فیلمبرداری آن برنامه و حضور امیر دیوا در آن به عنوان کارشناس، این علامت سوال‌ها را برطرف کند.

*** یک شبِ تلخ در رستوران
شب یلدای امسال یکی از بزرگترین رستوران‌های ایرانی استانبول شاهد تجربه تلخی برای مهمانانش بود. یک شب یلدای ویژه و پر از موسیقی و شادی، با زیاده روی یکی از نوازنده‌های سرشناس ایرانی که بسیاری از بلیت‌ها و رزروهای آن شب رستوران به‌خاطر حضور و اجرای تک نوازی «ویلن» اش بود، به یکی از بدترین شب‌های سال حاضرین تبدیل شد.

انتشار آن ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی نشان داد که نوازنده‌های ایرانی هم اوضاع خوبی در استانبول ندارند و کمترین امکان برای امرار معاش در این دوره سخت هم تجربه‌های خوبی برای آنها نبوده است. در مورد مشابه، هنوز ویدئوی ساز زدن «ایمان جعفری پویان» نوازنده شاخص ارکستر سمفونیک تهران در خیابان‌های ترکیه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود تا روزگار ناخوش موزیسین‌های ایرانی در ترکیه بیشتر و بیشتر به چشم بیاید.

*** از اینجا رانده، در آنجا مانده
رضا شیری و مانی رهنما آخرین نمونه‌های وطنی مهاجرت به ترکیه هستند. شیری که با برخی وعده‌های گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی خیلی زود بار سفر بست، این روزها مصداق بارز عبارت «از اینجا رانده و از آنجا مانده» است. او که اوضاع خوبی در مارکت داخلی ایران به لحاظ برگزاری کنسرت نداشت، به این نیت وارد بازی سایت‌های شرط‌بندی شد که بتواند اجراهای مستقل خود را در خارج از ایران برگزار کند.

اما ظاهرا خیلی زود اختلافات کاری باعث شده شیری به فکر بازگشت بیفتد و این روزها با برخی واسطه‌ها در تلاش است آب رفته را به جوی بازگرداند. در این بین «مانی رهنما» تنها خواننده ایرانی در ترکیه است که هرگز حتی به پیشنهادات واسطه‌های سایت‌های شرط‌بندی جواب هم نداد. او که با همراهی همسرش «صبا راد» راهی ترکیه شده، با حضورو همکاری در برخی شرکت‌های تبلیغاتی در حال گذران زندگی خود است.

با اجراهای خصوصی، آموزش سلفژ و… خواننده‌ای که توانسته در برابر پیشنهادهای وسوسه کننده مقاومت کند و درگیر آنها نشود. اما شرایط سخت گذران زندگی در خارج از کشور و اعتبار و سنگینی شخصیت این هنرمند که به شدت مورد علاقه برخی واسطه‌هاست، باید دید تا چه زمانی این مقاومت ادامه خواهد داشت.

کدخبر: ۳۷۱۶۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر