کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۱۵۲
تاریخ خبر:

دود سیاه میان شهرداری و تاکسی‌های اینترنتی

روزنامه هفت‌صبح، فرید عطارزاده | تاکسی‌های اینترنتی در صورت تخلف باید به شهرداری جریمه بدهند! در حالی که به نظر می‌رسد شهرداری و تاکسی‌های اینترنتی بالاخره به توافق رسیدند اما حالا پس از گذشت چند روز، دامنه اختلافات بالا گرفته است. از یک سو سخنگو و عضو هیات مدیره کسب‌وکارهای اینترنتی گفته که اعتراض‌های خود را ادامه می‌دهند و از سوی دیگر پس از آنکه اعلام شده بود شهرداری قرار است از هر سفرِ تاکسی‌های اینترنتی دو درصد بگیرد (که به اجبار مورد توافق تاکسی‌های اینترنتی قرار گرفته بود) حالا اعلام کرده در صورت مشاهده تخلف از سوی تاکسی‌های اینترنتی، آن‌ها را جریمه هم خواهد کرد! پس از چند روز آرامش دوباره دود سیاه در آسمان دیده می‌شود.

*** شهرداری چه گفت؟
محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: « از این پس سقف کرایه آنها تابع نرخ‌های مصوب شورای شهر برای تاکسی‌های تلفنی است و نباید نرخ‌هایشان را در حالت داینامیک افزایش دهند؛ درصورتی که چنین اتفاقی رخ دهد شرکت‌ها مکلف هستند قبل از تأیید سفر به مسافر اعلام کنند که این نرخ‌ها از نرخ مصوب شورا برای تاکسی‌های تلفنی به دلیل ترافیک یا تقاضای زیاد، بالاتر است و مسافر با علم به این موضوع تصمیم به استفاده از خودروی آنها کند چرا که در چنین شرایطی نرخ خودروهای آژانس یا تاکسی‌های تلفنی از آنها کمتر خواهد بود.

مشخصات راننده‌ها و خودروهایشان در سیستم وزارت کشور با عنوان «سماس» بارگذاری می‌شود و این وزارتخانه راننده‌های هر شهر را به شهرداری مربوطه ارجاع می‌دهد. شهرداری‌ها نیز مشخصات راننده‌ها و خودروهایشان را با ضوابطی که در دستورالعمل آمده کنترل می‌کنند و در صورتی که هر یک از ضوابط را نداشته باشند به شرکت مربوطه اعلام خواهند کرد. شرکت نیز طی یک هفته مکلف به رفع مشکل یا عدم استفاده از راننده یا خودروی وی است. در غیر این صورت یعنی درصورتی که شرکت نسبت به تأمین ضابطه تعیین شده اقدام نکند، روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه خواهد شد.»

*** توضیح هفت صبح: یعنی تاکسی‌های اینترنتی عملا باید به طور کامل و جامع زیر مجموعه شهرداری قرار گیرند و بابت تخلف احتمالی هر خودروی خود روزی ۵۰ هزار تومان هم دستی به شهرداری بدهند!

*** چند نکته از یک دستور‌العمل
گفته شده براساس دستورالعمل ابلاغی، قرار است سامانه‌ای متعلق به وزارت کشور جهت ثبت برخط اطلاعات ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند مسافر، رانندگان و داده‌های سفر در سامانه مشترکی تحت عنوان «سماس» ایجاد شود.همچنین براساس این دستورالعمل، نظارت بر این شرکت‌ها برعهده وزارت کشور و سازمان شهرداری‌هاست.

بر اساس آنچه مصوب شده، دسترسی و رصد تلفن همراه کاربران (مسافر و راننده) برای جلوگیری از فعالیت کاربران از سایر نرم‌افزارها ممنوع شده اما در عوض اطلاعات خودروها و رانندگان و سفرهای هر کاربر در سامانه وزارت کشور ثبت می‌شود! معاینه فنی هر شش ماه یکبار و همچنین رعایت سن فرسودگی نیز برای مسافربرهای اینترنتی الزامی شد.

معافیت از ارزش افزوده و پرداخت دو درصد عوارض شهرداری (بابت هر سفر) از دیگر مفاد دستورالعمل ابلاغی است. مطابقت پلاک خودرو با شهر محل فعالیت، ممنوعیت برای خودروهای بالای ۱۵سال، سقف کار حداکثر۱۲ساعت در شبانه روز برای هر راننده از دیگر نکات این دستور‌العمل است که در فضای مجازی منتشر شده است.

*** توضیح هفت‌صبح: طبق دستور العمل این شرکت‌ها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند. نکته مبهم اینجاست که تصمیم چنین موضوعی با وزارت کشور نیست و نمی‌توانند بر اساس آن به وزارت اموراقتصادی و دارایی بگویند شما از تاکسی‌های اینترنتی مالیات بر ارزش افزوده دریافت نکنید. مدیران تاکسی‌های اینترنتی اعتقاد دارند‌:«وزارت اموراقتصادی و دارایی از دریافت مالیات بر ارزش افزوده کوتاه نمی‌آیند. نظر آن‌ها مشخصا این است که تاکسی‌های آنلاین باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند. قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌گوید اگر این مالیات پرداخت شود، دیگر کسی نباید عوارض بگیرد و این دو با هم در تضاد هستند. از سه سالی که ما صرف تهیه این دستورالعمل و شرکت در جلسات کردیم شاید سه یا چهار جلسه درباره عوارض بود که به نتیجه‌ای هم نرسیدیم.»

*** داد تاکسی‌های اینترنتی
با وجود آنکه به نظر می‌رسید در ابتدا تاکسی‌های اینترنتی و اتحادیه‌ها نسبتا از این دستورالعمل راضی بودند اما با بیشتر شدن نکات و حاشیه‌ها حالا آن‌ها نیز وارد موضع تهاجمی شده‌اند. روز گذشته «رضا الفت‌نسب» سخنگو و ‏‏‏‏عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی پس از صحبت‌های عجیب معاون ترافیک شهرداری، در توئیتر خود نوشت: «به نوبه خودم از برادرانم در کسب و کارهای درگیر در موضوع تاکسی‌ها و سایر فعالین صنفی درخواست عاجزانه دارم در این برهه حساس اختلافات را کنار گذاشته و همه در چارچوب اتحاد و برادری به صورت قانونی و با برگزاری جلسات با ذی‌نفعان در دولت نسبت به اصلاحات مورد نظر اقدام نماییم.»

دبیر کارگروه تاکسی‌های اینترنتی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی نیز در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا درباره این دستورالعمل، گفته: «این دستورالعمل به دست من نرسیده و اصلا نمی‌دانم چه مواردی در آن وجود دارد. آخرین نسخه‌ای که ما مشاهده کردیم مربوط به یک ماه قبل در یکی از جلسات وزارت کشور بود که آنجا هم بحث شد.

اختلاف نظراتی در خصوص عوارض داشتیم و بعد از آن جلسه نه با ما تماس گرفتند نه نسخه‌ای به دست ما رسید. اما الان می‌گویند دستورالعمل ابلاغ شده و جالب است نه اتحادیه و نه من به عنوان دبیر کارگروه تاکسی‌های آنلاین اتحادیه حتی نمی‌دانیم چه تغییراتی در آن اعمال شده است. رسمش نبود دستورالعملی ابلاغ شود که ما نسخه نهایی آن را ندیده‌ایم.»

میلاد منشی پور، مدیرعامل شرکت تپ‌سی نیز یک روز پس از انتشار این دستورالعمل گفته بود: «برای تپ‌سی هم خوشایند نیست که بخواهد بابت هر سفر، عوارض به شهرداری پرداخت کند اما در این دستورالعمل، بزرگ‌ترین خط قرمزهای ما مانند قرار نگرفتن تاکسی‌های آنلاین به عنوان زیرمجموعه شهرداری و عدم ورود این نهاد به مدل کسب و کار ما مورد پذیرش قرار گرفته و معتقدم موضوع پرداخت عوارض را نیز می‌توانیم در ادامه با مذاکره حل کنیم.» با صحبت‌های جدید معاون شهرداری اما به نظر می‌رسد آن استقلال تاکسی‌های اینترنتی نیز در حال نابود شدن است.

کدخبر: ۲۸۳۱۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر