کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۴۰۹
تاریخ خبر:

دنگ‌و‌فنگ‌های جدید برای ویزای توریستی امارات

روزنامه هفت صبح | راه سفر از ایران و برخی دیگر از کشورها به امارات از حدود دو ماه پیش با ویزای توریستی بسته شده بود. اما حالا زمزمه‌هایی وجود دارد که با یک دنگ و فنگ جدید اجازه ویزای توریستی به بعضی افراد داده شود. چه دنگ و فنگی؟ اینکه فقط تاجرها فعلا می‌توانند عازم این کشور بشوند.

البته اخبار غیرموثقی هم وجود دارد که قرار است اجازه سفر فقط به زنان بالای ۱۸سال و مردان بالای ۵۰ سال تاجر ایرانی داده شود. دو شب پیش یکی از کاربران توئیتر اسکرین شاتی از صفحه یک آژانس هواپیمایی منعکس کرد که می‌گفت امارات قرار است در روزهای کرونایی، ویزای توریستی خود را مشروط به این شرایط عجیب کند.

*** کنسولگری چه می‌گوید؟
چهار روز پیش سرکنسول ایران در امارات خبر داد که این کشور روادید برای تجار و بازرگانان و همچنین افرادی که می‌‌خواهند خانواده‌هایشان را ببرند، صادر خواهد کرد.محمد حسینی آن شب بعد از این توئیت با تعداد زیادی سوال و ابهام پای توئیتش روبه‌رو شد.به خاطر همین هم دوباره در صفحه توئیتر خود نوشت که دقیقا از جزئیات ماجرا باخبر نیست و باید تا زمانی که مقامات و مسئولان مربوط در این زمینه اطلاعیه بدهند،صبر کرد.

امارات بیشتر از یک ماه است که ویزای توریستی خود را غیرفعال کرده.این اتفاق فقط در مورد این کشور نیفتاده است.مثلا همین دو روز پیش بود که کانادا هم دوباره اجازه صدور ویزای توریستی را صادر کرد و همه این مدت مانند بسیاری دیگر از کشورها به خاطر ترس از اپیدمی کرونا اجازه نمی‌داد که به جز افراد مقیم به کشورشان رفت‌وآمد کنند.

در امارات هم پروازها فقط برای افراد دارای اقامت برقرار بود.خبر جدید باز شدن ویزای توریستی اما انگار هنوز که هنوز به دفاتر گردشگری و هواپیمایی نرسیده است.از روز گذشته تماس‌های مختلف با آنها بی‌فایده بوده و اغلب می‌گویند هنوز خبری از فعالیت مجدد ویزای توریستی نبوده است.

یکی از این دفاتر در خیابان سهروردی تهران می‌گوید که آنها اطلاعاتشان را از سفارت امارات دریافت می‌کنند و به محض باز شدن ویزای توریستی، از موضوع باخبر می‌شوند.به گفته او تا این لحظه نه از سفارت ایمیلی رسیده و نه حتی زمزمه‌های آن بین دفاتر هواپیمایی وجود دارد.

*** فرصت‌‌سازی شرکت‌ها برای تبدیل ویزای توریستی به اقامت
حالا این وسط بعضی از شرکت‌ها در دوبی دست به کار شده‌اند تا راهی برای آنهایی که با ویزای توریستی همان جا مانده‌اند باز کنند؛راهی که اگر دوباره به ایران برگردند، پشت مرز معطل گرفتن ویزای توریستی نمانند.

یکی از این شرکت‌ها تبلیغ کرده که می‌تواند بعد از تمام شدن ویزای توریستی، سریع یک شرکت ثبت و به نام متقاضی کند که اقامت آنجا را بگیرند. هزینه ثبت شرکت ۲۲هزار درهم خواهد شد که می‌شود حدودا ۱۷۵میلیون تومان.

*** واکسیناسیون توریست‌ها در ابوظبی
چند روز پیش خلیج تایمز خبر داد که افرادی که دارای ویزای توریستی منقضی شده هستند توانستند واکسن چینی سینوفارم را در انجمنی هندی در ابوظبی دریافت کنند. تعداد آنها حدودا چهار هزار و ۲۰۰ نفر بوده که در این برنامه دوز اول واکسن سینوفارم چینی را تزریق کرده‌اند.

محمدرضا فیاض، سفیر سابق ایران در امارات درباره شرایط واکسیناسیون در دوبی اینطور می‌گوید:«سیستم واکسیناسیون در آنجا در اختیار دولت است. آنجا بیمارستان‌های خصوصی زیادی هم متعلق به کشورهای خارجی و هم متعلق به افراد وجود دارد ولی فقط در مراکز بهداشتی دولتی واکسن تزریق می‌کنند.

دو یا سه هفته گذشته که اولین ورژن واکسن فایزر استفاده شد در شهرهای مختلف برای تزریق این واکسن صفوف طولانی شکل گرفت و بعضی حتی دوز دوم خود را هم زدند. با این حال نقاط ضعف فایزر باعث شد که امارات واکسن روسی و چینی هم بخرد و سریع مجوز تزریق آن را بدهد.»

*** واکسیناسیون ضربتی امارات برای بازگشت قیمت ملک
این ماجرای ممنوع شدن صدور ویزای توریستی یک حاشیه دیگر هم داشت. البته اگر شما هم یکی از املاکیان ساکن امارات باشید یا آنجا خانه‌ای داشته باشید، اسمش را حاشیه نمی‌گذارید. از سال گذشته قیمت خانه در کشورهای پرطرفدار همسایه ما بسیار ریزش کرد. دوبی بعد از ترکیه و ارمنستان، سومین مقصد خرید خانه در بین ایرانیانی بود که سرمایه‌هایشان را به خارج از کشور انتقال می‌دادند.

میانگین قیمت مسکن در امارات در سال گذشته کاهش ۲.۱درصدی را تجربه کرد؛بعد هم در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰ میانگین قیمت مسکن در دوبی ۳.۵درصد کاهش داشت. این موضوع باعث شد سرمایه ایرانیان ساکن دوبی بسیار کاهش یابد. البته نه فقط ایرانیان ساکن دوبی، بلکه همه مالکان خانه در ارمنستان هم در سال ۲۰۲۰ با یک کاهش ۶درصدی در نرخ خانه روبه‌رو شدند.

با این وجود دوبی برای نجات این سرمایه‌ها تا امروز همه توانش را به کار گرفته.به نظر می‌رسد که سیاستگذاران این کشور می‌خواهند با بالا بردن سرعت واکسیناسیون سرمایه‌های مردد در اطراف مرز را دوباره به سمت خودشان برگردانند. امروز شبح دوبی ۲۰۰۹ و ماجراهای رکود مسکن بالای سر این کشور است و نمی‌خواهد که بار دیگر تاریخ برای آنها تکرار شود.

به همین دلیل هم بعد از اسرائیل، امارات بیشترین نسبت جمعیتی را برای واکسن پوشش داده است. یعنی در این کشور دو میلیون و ۲۰۰هزار نفر حداقل یک بار واکسن تزریق کرده‌اند که شامل بیشتر از ۲۰درصد از جمعیت آن می‌شود.

کدخبر: ۳۷۱۴۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر