کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۴۹۳
تاریخ خبر:

دماغ ‌عملی‌ها، هیکل‌آباد و چند حاشیه دیگر

روزنامه هفت صبح | دیروز، روز پرخبری بود؛ هم پرخبر، هم پرحاشیه و هم پر از داستان که پیگیری هرکدام از آنها ناکام باقی ماند. بااین‌حال اصل این خبرها آنقدر اهمیت داشتند که نتوانستیم قید اشاره کردن به آنها را بزنیم و به صورت خلاصه اینجا آوردیم:

* یک: اول از همه یکی از جالب‌ترین ماجراها مربوط به کارت بانکی خانم ناهید حسین‌پور ‌هیکل‌آبادی می‌شد.یکی از ویدئوهایی که این دو روز خیلی‌ها دیده‌اند مربوط به ته‌مانده میلیاردی حساب یک خانم از آذربایجان شرقی می‌شود. یک فروشگاه از کارت خانم هیکل‌آبادی موجودی می‌گیرد و حدس می‌زنید موجودی حساب او چقدر بوده؟ ۶۷هزارمیلیارد تومان. (یعنی حدود سه میلیارد دلار!)

روی رسید این موجودی شماره یک سوپرمارکت در آذربایجان شرقی نوشته شده بود که وقتی تماس گرفتیم، شاکی از تلفن‌هایی که از صبح تا حالا با او گرفته شده، گفت که آنجا یک تاکسی تلفنی است که اصلا دستگاه پوز هم نداشته و هیچ‌وقت هم دستگاه پوز نداشته‌اند.گفت ویدئو را یکی از افراد دیگری که با این شماره دنبال خانم هیکل‌آبادی بوده برای او فرستاده است.

حالا این راننده تاکسی تبریزی می‌گوید اصلا اسم هیکل‌آباد را هم نشنیده است، ما هم تصویر ماهواره‌ای آن را وقتی در گوگل جست‌وجو کردیم، به‌جز یک روستای بسیار محروم و حتی ممکن است متروک چیزی پیدا نکردیم. نکته جالب ماجرا این است که عدد وسوسه‌کننده ۶۷ هزار میلیارد تومان باعث شده که سه، چهار پیج اینستاگرامی هم برای خانم حسین‌پور ساخته شود.در توضیحات یکی از آنها هم نوشته شده که «ثروت در قلب آدماست؛ حالا ارثیه و حساب بانکی بالا، پایین باشه» خلاصه اینکه راستی‌آزمایی این سوژه به بن‌بست خورد.

* دو: چند روز پیش اتفاقی شنیده بودیم که آنهایی که دماغشان را عمل کرده‌اند، موقع دادن تست پی‌سی‌آر خیلی عذاب می‌کشند.تعداد دماغ‌عملی‌ها در کشور ما خیلی هم کم نیست و اگر صحت داشته باشد، یعنی افراد زیادی کرونای عذاب‌آوری را پشت‌سر گذاشته‌اند.دکتر محمود صدوقی، پزشک گوش، حلق و بینی بهمان توضیح داد که نه این خبرها هم نیست. مگر اینکه کسی موقع عمل جراحی بینی، کرونا داشته باشد.

در این‌موقع وقتی دماغشان را باز می‌کنند،کرونا در همه‌جای دیگر پخش خواهد شد.اما این ماجرا بعید است که اتفاق بیفتد،به‌خاطر اینکه قبل از جراحی از بیماران انواع تست‌های عفونت ریه، پی‌سی‌آر و سی‌تی اسکن ریه گرفته می‌شود و بدون آنها کسی بیماری را هیچ عمل جراحی‌ای نمی‌کند. حالا البته استثناهایی هم وجود دارد که پزشک قصوری در جراحی کرده باشد و عمل به خوبی انجام نشده باشد.در این صورت ممکن است در دوران کرونا نفس کشیدن برای بیماران عملی سخت‌تر شود، ولی مشکلی برای دادن تست پی‌سی‌آر نخواهند داشت.

* سه: کوت عبدالله هم ماجرای دیگری بود که روز پیش توجه همه را به خودش جلب کرد. احتمالا اگر عکاس خبرگزاری ایسنا آن گزارش تصویری را از بیمارستان سینای این شهر در خوزستان نگرفته بود، کسی امروز نمی‌دانست که دوشنبه چه روز سیاهی برای این شهر بوده. این هفته در خوزستان ۷۴درصد موارد بیماری بیشتر از هفته قبل شده، ۴۵درصد فوت بالا رفته و ۹۰درصد تعداد بیماران نیز افزایش پیدا کرده است.

دبیر شورای سلامت این استان گفته که شدت این بیماری آنقدر زیاد بوده که اگر در طیف رنگ‌های وضعیت شهرها، رنگ سیاه هم وجود داشت، خوزستان را باید سیاه اعلام می‌کردیم. ما چند ماه پیش هم اسم کوت عبدالله را به‌خاطر وضعیت آبگرفتگی فاضلاب‌ها در این شهر شنیده بودیم. کوت عبدالله مرکز شهرستان کارون است که شهریور و آذرماه همین امسال تمام کوچه و خیابان‌هایش را آب فاضلاب گرفته بود. دو سال پیش هم زمان سیل سراسری، سیل‌بند کوت عبدالله شکسته شد و مردم برای آن سیل‌بند انسانی درست کردند. همه اینها باعث شد که از آن زمان اسم این شهر محروم سر زبان‌ها بیفتد.

* چهار: یکی از خبرهای مهم روز گذشته آماری بود که همشهری از میزان فارغ‌التحصیلان شاغل درآورده بود. وضعیت اشتغال رشته‌های مهندسی و بعد از آن زبان انگلیسی امروز بهتر از انسانی و هنر است. بیشتر از ۵۰ درصد از دانشجوهایی که مکانیک، کامپیوتر، عمران، برق و زبان انگلیسی خوانده‌اند، این روزها شاغل هستند. حالا در آمار همشهری رشته‌های تجربی غایب بودند، اما در کنکور امسال داوطلبان گروه تجربی رشد کرده بود.

بر اساس نتایج طرح پایش، بیشترین میزان اشتغال مربوط به رشته‌های فنی و مهندسی، علوم انسانی و علوم پایه و بیشترین میزان بیکاری مربوط به رشته‌های هنر است. شاید در این اینفوگرافی مقاطع رشته‌ها با هم مقایسه نشده بود، اما ماه پیش یک‌بار وزارت علوم گفته بود که رشته‌هایی مانند مهندسی کامپیوتر، برق و حسابداری در مقطع کارشناسی، مهندسی مکانیک، حسابداری و مهندسی برق در مقطع کارشناسی‌ارشد و مهندسی عمران، کامپیوتر و مواد در مقطع دکترا بالاترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند. نکته جالب بعضی از رشته‌ها هم این بود که با وجود اینکه با ادامه تحصیل باید شانس پیدا کردن کار بالا برود، اما مثلا در رشته هوافضا، احتمال اشتغال کمتر شده است.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۷۵۴۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر