کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۱۴۴۰
تاریخ خبر:

دلیل اختلاف لوئیس همیلتون و سباستین فتل در فرمول یک کانادا چه بود؟

هفت صبح ،متین نصیری | هفتمین مرحله از سری رقابت‌های فرمول یک در حالی به میزبانی پیست ژیل ویلنوو کانادا برگزار شد که مرسدس‌ها با دست‌پر به این گرانپری آمده بودند. با به‌روزرسانی پیشرانه W10 انتظار می‌رفت همانند شش مسابقه پیشین، آخر هفته بی‌دردسری برای پیکان‌های نقره‌ای باشد اما این‌طور نشد. در جلسات تمرینی و مهم‌تر از آن تعیین خط، این فراری بود که توانست خود را بار دیگر در پیست خیابانی اما سرعت‌بالای کانادا نشان دهد. با دریافت پل پوزیشن از سوی سباستین فتل، به نظر می‌رسید که تاریخ پس از مسابقه جنجالی بحرین، دوباره تکرار می‌شود. اما هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که بعد از تراژدی صخیر، این بار شاهد کمدی مونترال باشیم!
استارت کم هیجان، سبقت‌های معدود، خروج نوریس به دلیل خرابی سیستم تعلیق ناشی از مشکل ترمز، ثبت ۱۷ دور با لاستیک سافت توسط هالکنبرگ (که تا رده چهارم رسید و با بوتاس ۲ ثانیه اختلاف ایجاد کرد) و البته قفل‌کردن مداوم لوئیس همیلتون در پیچ ۱۰ ازجمله اتفاقات اوایل مسابقه بود. اما نمایش اصلی از دور ۲۰ و با دستور اجرای نقشه B به دو راننده فراری شروع شد. لکلرک مأموریت یافت از عقب بر همیلتون فشار بیاورد تا کادر فنی مرسدس اجباراً وی را به پیت استاپ فرا بخوانند. همچنین فتل نیز با استفاده از مود اول پیشرانه (که قدرت زیاد اما مصرف سوخت بالایی داشت) دستور گرفت فاصله خود را افزایش دهد.
اما طولی نکشید که هرز گردی بالای چرخ‌های عقب،‌ کار دست فتل داد و مجبور به پیت استاپ شد. پیتر بانینگتون با دیدن این اتفاق و گفتن جمله معروف «الان وقت همرتایم است» از همیلتون خواست که فشار بیشتری بیاورد. فتل که متوجه شد مرسدس قصد انجام آندرکات (کاهش فاصله در هنگام پیت استاپ رقیب) را دارد، از بالاترین قدرت پیشرانه استفاده کرد. اما عملکرد خوب لاستیک هارد روی خودرو W10 مرسدس و کاهش سوخت باقی‌مانده از مشکلاتی بود که راننده آلمانی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کرد.
فتل که با هر دو مشکل درگیر بود، نهایتاً در دور ۴۸ و در هنگام عبور از پیچ ۳ چسبندگی چرخ‌های عقبش را از دست داد و به همین دلیل اجباراً از روی چمن‌های کنار پیچ ۴ رد شد. با توجه به اختلاف چسبندگی چمن و آسفالت، طبیعی است که بازگشت به پیست با بیش فرمانی همراه خواهد بود. درنتیجه این راننده آلمانی برای ممانعت از برخورد با دیوار و یا چرخش به دور خود، تمام تلاشش را به کار بست تا از تصادف با همیلتون جلوگیری کرد. اما داوران و استواردهای FIA بدون توجه به اصول رانندگی، با استفاده از قانون «بازگشت غیر ایمن به پیست» جریمه ۵ ثانیه‌ای برای او در نظر گرفتند. با توجه به اختلاف ۱ ثانیه‌ای همیلتون با فتل، این جریمه عجیب با پیروزی راننده انگلیسی تکمیل شد تا بسیاری از صاحب‌نظران به رأی داوران مسابقه اعتراض کنند.
پس از تمام شدن مسابقه، فتل نه‌تنها اتومبیلش را در پارک فرمه قرار نداد بلکه استند جلوی خودرو همیلتون را با استند خودش عوض کرد تا مراتب اعتراضش را به مسئولان فدراسیون جهانی اعلام کند. اقدامی که تحسین شمار زیادی از طرفداران فرمول یک را برانگیخت. بسیاری حادثه پیچ ۴ کانادا را با سکانس درگیری همیلتون و ریکاردو در موناکو ۲۰۱۶ مقایسه کردند؛ جایی که لوئیس رقیبش را به خارج پیست راند اما جریمه‌ای دریافت نکرد.
هنوز درگیری شدیدی میان طرفداران همیلتون و کارشناسان در جریان است و شاید تا ماه‌ها به طول بینجامد. برای مثال نایجل منسل، در توییتی خطاب به FIA گفت: «سب دقیقاً باید چه‌کار می‌کرد؟ دیوانگی است! خودرو از مسیر خارج شده بود و فتل در آن لحظه فقط یک مسافر بود!» یا جیمی جانسون، قهرمان مسابقات نسکار، نیز به کنایه توییت کرد: «خوشحالم که ما در نسکار استوارد (داور) نداریم.» فراری برای احقاق حق خود، ابتدا درخواستی را برای مقامات رسمی فرمول یک ایمیل کرد و پس از اتمام رقابت شکایتی را تنظیم نمود تا ظرف چند روز آینده برای پیگیری جریمه، جلسه دادگاه برگزار شود. باید دید انتهای این کشمکش به کجا خواهد رسید.

کدخبر: ۲۶۱۴۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر