کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۹۵۰
تاریخ خبر:

دلگرمی ‌به‌ انبوه‌سازان؛ می‌توانید هزار خانه داشته باشید

‌‌زمان کوتاهی از آغاز به‌کار سامانه املاک و اسکان کشور می‌گذرد و در همین مدت خبرهای شگفت‌انگیزی درباره شناسایی مالکان این خانه‌ها منتشر شده است. به‌عنوان مثال مشخص شده یک فرد حقیقی مالک حدود ۲۰۰ملک و یک بانک به‌تنهایی صاحب هزار واحد مسکونی است. روایت دیگری درباره شناسایی فردی با مالکیت ۶۰۰واحد مسکونی وجود دارد.

انتشار این اخبار موجی از دلهره در میان انبوه‌سازان ایجاد می‌کند و حتی ممکن است آنها را بابت ادامه کار ساخت‌وساز بترساند. با این حال مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می‌گوید ایرادی ندارد که یک نفر ۶۰۰خانه یا هزار خانه داشته باشد فقط نباید آنها را احتکار کند و خالی بگذارد.

به‌گفته پروانه اصلانی، وزارت راه‌وشهرسازی با این موضوع که شهروندان چندصد خانه داشته باشند کاری ندارد و رسانه‌ها هم نباید به این مسئله دامن بزنند چون این اتفاق باعث می‌شود بخش ساخت‌وساز لطمه بخورد. چیزی که همه باید با آن مقابله کنیم، احتکار و خالی نگه داشتن واحدهای مسکونی است.

اصلانی می‌گوید اگر وزارت راه و شهرسازی آمار تعداد واحدهای در تملک اشخاص حقیقی و حقوقی را اعلام می‌کند به این دلیل است که بگوییم سامانه املاک و اسکان توانایی شناسایی جزئیات مربوط به واحدهای مسکونی را دارد اما داشتن چند خانه به هیچ عنوان مذموم نیست.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی تاکید می‌کند اینکه افرادی سرمایه خود را به بخش مولد مسکن می‌آورند خوب است چون این کار نسبت به حضور سرمایه‌ در بازار خرید و فروش دلار یا طلا ارجحیت دارد.اصلانی اعتقاد دارد افراد حقیقی واحدهای خود را خالی نگه نمی‌دارند: به نظر من بخش عمده واحدهای خالی از سکنه در تملک اشخاص حقیقی است که آنها نیز با خوداظهاری این آمار را شفاف می‌کنند.

۲۸ مرداد امسال سامانه املاک و اسکان که اطلاعات واحدهای مسکونی کل کشور در آن ثبت خواهد شد به مرحله اجرا رسید. قرار است این اطلاعات با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط جمع‌آوری و برای وضع مالیات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد. طبق ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم واحدهای مسکونی خالی در سال اول مشمول شش برابر مالیات متعلقه خواهند شد که البته شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفته است.

وزارت راه و شهرسازی قول داده تا پایان تابستان اولین اطلاعات واحدهای مسکونی را در اختیار سازمان امور مالیاتی بگذارد. از زمان شروع فعالیت این سامانه تا روز ۲۸مرداد، ۱۳میلیون و ۴۰۰هزار واحد مسکونی شناسایی و شناسنامه‌دار شده‌اند که ۴۰ تا ۴۵درصد از مجموع کل واحدهای مسکونی کشور را شامل می‌شود. پروانه اصلانی گفته که روزانه ۱۰۰هزار پیامک به مالکان بیش از یک واحد مسکونی ارسال می‌شود و پس از دریافت پیامک این افراد دو هفته زمان دارند تا وضعیت سکونت خود در این واحد‌ها را اعلام کنند.

کدخبر: ۳۴۶۹۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر