کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۹۸۵
تاریخ خبر:

دقیقا کجای سریال آقازاده سانسور شد؟

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | قسمت ششم سریال «آقازاده» روز جمعه با تاخیر ‌ روی پلتفرم‌ها بارگذاری شد. خیلی زود چند رسانه به ممیزی‌های آن اشاره و از کلیدواژه «کات‌های دستوری» استفاده کردند. ارجاع آن به استوری تدوینگر سریال است که گفته بود وزارت ارشاد برخی از صحنه‌های سریال را فاقد مجوز دانسته. در نهایت اما کسی نگفت ماجرا چه بوده و کجای سریال سانسور شده. گزارش هفت‌صبح را بخوانید.

*** مورد اول| ماجرای کات‌های دستوری
ابتدا امیر شیبان خاقانی تدوینگر سریال «آقازاده» با انتشار یک استوری در صفحه شخصی اینستاگرامش از کات‌های دستوری که ساعتی پیش از پخش قسمت جدید سریال او را بار دیگر پای میز تدوین کشانده‌اند نوشت. سینا مهراد و دیگر عوامل سریال هم با بازنشر این استوری به این اتفاق واکنش نشان دادند. عوامل سریال اعلام کردند احتمالا قسمت شش با تاخیر برسد. همین اتفاق هم رخ داد و «آقازاده» سر وقت در پلتفرم‌ها پخش نشد. سازندگان با انتشار یک پست از این اتفاق عذرخواهی کردند و توضیح دادند اتفاق خارج از اراده آنها رخ داده.

*** مورد دوم| سکوت تهیه کننده
خبرگزاری فارس ماجرا را از حامد عنقا طراح‌، نویسنده و تهیه کننده «آقازاده» جویا شد اما او ترجیح داده فعلا اظهارنظری در این باره نداشته باشد. بعد از آن کاربران فضای مجازی این پرسش را مطرح کردند که کدام موارد «آقازاده» با تیغ ممیزی مواجه شده؟ علاوه بر آن چند رسانه پرسشی پیش کشیدند که چرا سیاست وزارت ارشاد «یک بام و دو هوا» است‌؟ چرا سریال‌های دیگر شبکه خانگی از ممیزی مصون هستند؟ خلاصه، جنجالی در فضای مجازی به پا شد.

*** مورد سوم |رمزگشایی با دیالوگ‌ها
همزمان با اوج‌گیری جنجال درباره سانسور «آقازاده» در صفحه اینستاگرام سریال شش فریم عکس با کپشن‌های مجزا منتشر شد. با مرور آنها و نیز اشاره کاربران می‌توان‌ پی برد صحنه‌های ممیزی شده سریال همین دیالوگ‌ها هستند. دیالوگ اول ‌ روی تصویر یک بازیگر (معروف نیست) قرار گرفته: «آقا شما می‌دونستین خانوم تو حرم مسلمون نبود؟»

در تصویر بعدی حامد (سینا مهراد) را کنار آن زن می‌بینیم؛ با این دیالوگ: «اختیار هر خونه دست صاحبشه، تو چی کاره‌ای بگی کی بره کی نره، امام رضا امام‌(ع) همه است.» کلید اصلی در دیالوگ بعدی است که پی می‌بریم حامد با یک زن غیر مسلمان در حال گپ و گفت است. این زن می‌گوید:« واسه امام رضا‌، من و تو و مسلمون یا ارمنی و کلیمی هیچ توفیری نمی‌کنه چه بسا محبت‌شون به اونا بیشتر باشه.»

*** مورد چهارم| رمزگشایی با کامنت‌ها
در قسمت ششم سریال اسم شیخ باقر به میان می‌آید. او بسته‌ای به حامد می‌دهد اما از سرنوشت آن در سریال به دلیل سانسور بی‌خبریم. باانتشار این تصاویر، کاربران سوال‌های زیادی مطرح کرده‌اند و ادمین اینستاگرام «آقازاده» پاسخ داده است.

این پرسش و پاسخ بخش سانسور شده سریال را بیش از پیش روشن می‌کند. مثلا یک عکس وجود دارد که راضیه (پردیس پورعابدینی) در حال زیارت است. با این دیالوگ : «یادت باشه دخترم امام رضا (ع) وقتی دست کسی‌رو گرفت دیگه رها نمی‌کنه.» در سریال اما خبری از لحظه زیارت راضیه نیست.در این پرسش و پاسخ‌ها پی می‌بریم این جمله را شیخ باقر به راضیه گفته. ‌

*** مورد پنجم| واکنش کاربران و رسانه‌ها
با این حساب مشخص می‌شود وزارت ارشاد با حضور یک زن غیر مسلمان در حرم امام رضا(ع) مسئله داشته است.واکنش کاربران به سانسور سریال نیز قابل تامل است. آنها گمان می‌کردند حذفیات مربوط به بخش سیاسی «آقازاده» است، نه موارد اعتقادی. وقتی پی به اصل ماجرا بردند ضمن ابراز تعجب به این نکته اشاره کردند که ممیز بر چه استدلالی چنین کاری کرده.

یک کاربر از پخش مستندی در تلویزیون گفته که یک غیرمسلمان شیفته امام حسین (ع) شده است. کاربران نتیجه گرفته‌اند نمایش این مفهوم که عشق به امام‌رضا(ع) مسلمان و غیر‌مسلمان نمی‌شناسد و سفره رحمت این امام پیش همه مردم گسترده است، برگ برنده سریال بوده. چه می‌شود که ارشاد آن را سانسور می‌کند؟!

برخی رسانه‌ها مثل کانال نبض صدا و سیما به این مسئله اشاره کردند که چرا باید صحنه‌های حرم امام‌رضا (ع) در سریال «آقازاده» به طور کامل حذف شود؟ چند رسانه‌‌ این پرسش را مطرح کرده‌اند که چرا وزارت ارشاد وجه اعتقادی و ارزشمند «آقازاده» را سانسور می‌کند و با بخش‌های منشوری دیگر سریال ها همراه است؟

کدخبر: ۳۴۲۹۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر