کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۵۸۸۳
تاریخ خبر:

دغدغه‌های غیرمنتظره یحیی در پرسپولیس

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | پرسپولیس در اولین بازی خود بعد از فینال لیگ قهرمانان آسیا، در قائمشهر مقابل نساجی به تساوی رسید. نتیجه‌ای که اگرچه دو امتیاز را از این تیم گرفت اما با توجه به اتفاقات فینال لیگ قهرمانان، وضعیت زمین استادیوم شهید وطنی و عقب افتادن از میزبان تا دقایق پایانی بازی، نتیجه خیلی بدی محسوب نمی‌شود.

پرسپولیس همین حالا هم صدرنشین بالقوه لیگ است و اگر از سه بازی عقب ‌افتاده‌اش هفت امتیاز هم بگیرد، بالاتر از گل‌گهر در صدر جدول قرار خواهد گرفت اما مرور وضعیت تیم، بازی‌های پیش رو و کمبودهای تیم یحیی در پست‌های مختلف نشان می‌دهد که زیاد هم نباید به این پرسپولیس برای صدرنشینی و قهرمانی خوشبین بود. آنها نقاط ضعفی دارند که با توجه به وضعیت بازار نقل و انتقالات، به این راحتی هم قابل حل شدن نیست.

*** کمبود مدافع میانی
خط دفاع و دروازه‌بان پرسپولیس تا امروز فوق‌العاده کار کرده‌اند و فقط با یک گل خورده، بهترین آمار را در میان تیم‌های لیگ برتری دارند. در همین بازی آخر مقابل نساجی، حامد لک و سیدجلال حسینی به فاصله چند ثانیه دو بار دروازه پرسپولیس را از فروپاشی نجات دادند و سوال این است که اگر روزی به هر دلیلی، سیدجلال یا کنعانی‌زادگان نتوانند برای پرسپولیس به میدان بروند، جایگزین آنها چه کسی خواهد بود؟

البته خیال پرسپولیسی‌ها از بابت ذخیره لک یعنی رادوشوویچ تا حدود زیادی راحت است اما واقعیت این است که حسینی و کنعانی‌زادگان بدون جانشین هستند و فاصله نفرات ذخیره با آنها زیاد است و اگر روزی یکی از این دو نفر نباشند، به احتمال زیاد از قدرت و استحکام خط دفاع پرسپولیس تا حدود زیادی کاسته خواهد شد. پرسپولیس در نقل و انتقالات نیم‌فصل به حداقل یک مدافع میانی باتجربه نیاز دارد. ایمان سلیمی مدافعی است که در ابتدای فصل به پرسپولیس لینک شد و امکان جذب او در نیم فصل وجود دارد.

*** معمای مدافع راست
بعد از آن اشتباه مرگبار در فینال لیگ قهرمانان آسیا، مهدی شیری یک اشتباه هم در بازی مقابل نساجی داشت که البته برخلاف قبلی ناخواسته بود اما می‌توانست به همان اندازه به پرسپولیس ضربه بزند. اگر رشادت حامد لک و تجربه سیدجلال حسینی نبود، پرسپولیس قبل از زدن گل تساوی، روی اشتباه شیری گل دوم را هم دریافت می‌کرد و همین یک امتیاز را هم نمی‌توانست از قائمشهر با خود به تهران بیاورد. با این دو اتفاق، ذهن یحیی گل‌محمدی به شدت مشغول ضعف تیمش در دفاع راست است.

شیری همچنان همان بازیکن متوسطی است که هرگز از این سطح فراتر نمی‌رود و گاهی مرتکب اشتباهات مرگباری هم می‌شود و طبیعی است که در این پست یحیی نیاز به یک بازیکن مطمئن و کم‌اشتباه دارد. استفاده از سیامک نعمتی شاید اطمینان بیشتری در خط دفاع برای پرسپولیس به ارمغان بیاورد.

اما به همان اندازه، یحیی را از خلاقیت نعمتی در خط هافبک و فاز حمله محروم می‌کند. بازیکنی مانند رامین رضاییان می‌تواند مشکل پرسپولیس را در این پست حل کند اما پرداخت ۷۰۰ هزار دلار به الدحیل برای صدور رضایتنامه او، جذبش را برای پرسپولیس سخت و حتی غیرممکن می‌کند.

*** جانشین بشار
جدایی بشار از پرسپولیس، شوک بزرگی به یحیی گل‌محمدی وارد کرده و او بارها در این باره مصاحبه و از مدیران باشگاه بابت صدور مجوز جدایی او گلایه کرده است. در پست او احسان پهلوان و تا حدودی سیامک نعمتی می‌توانند بازی کنند اما کلاس بازی بشار از این دو نفر بالاتر بود و قطعا سطح بازی پرسپولیس بدون بشار رسن افت خواهد کرد.

یحیی به یک هافبک بازیساز و خلاق نیاز دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها شاید محسن مسلمان باشد که در سایپا تا حدودی به فرم خوب گذشته خود برگشته است. او اگر بتواند همان مسلمان لیگ شانزدهم باشد، می‌تواند با بازگشت به پرسپولیس به خوبی جای بشار رسن را پر کند. گفته می‌شود پرسپولیسی‌ها به دنبال جذب او هستند و البته شایعه شده استقلال هم نیم‌نگاهی به جذب او دارد.

*** جای خالی ترابی
مهدی ترابی درست قبل از شروع مجدد لیگ قهرمانان آسیا به صورت متمرکز در قطر از پرسپولیس جدا شد. تیم یحیی بدون او هر طور که بود تا فینال رسید اما جای خالی‌اش در فینال حس شد. در پست او امید عالیشاه بازی می‌کند اما تفاوت زیادی بین سبک و سطح بازی این دو نفر وجود دارد. ترابی این روزها در تیم العربی قطر روزهای بدی را سپری می‌کند.

اما مشکل اصلی او مصدومیت‌هایی است که گریبانگیرش شده و باعث شده حتی زمزمه جدایی او از این تیم در نیم‌فصل لیگ ستارگان از العربی هم به گوش برسد. اگر این شایعات جدی باشد، او می‌تواند به پرسپولیس برگردد و مشکل خلاقیت در حملات پرسپولیس را حل کند اما او هم مثل رضاییان مشکل رضایتنامه دارد و بازگشتش به این تیم هزینه زیادی روی دست باشگاه خواه گذاشت.

*** بدون عیسی تا ۱۴۰۰
محرومیت عیسی آل‌کثیر ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید و پرسپولیس تا آن زمان باید بدون عیسی بازی کند. در پست او مهدی عبدی هم هست که البته به اندازه او ثبات ندارد و با وجود اینکه گاهی در فینال آسیا می‌درخشد و گل هم می‌زند اما گاهی موقعیت‌های مسلم گلزنی را هم از دست می‌دهد.

آرمان رمضانی هم بعد از چند بازی ضعیف، احتمالا شانس چندانی برای بازگشت به ترکیب پرسپولیس نخواهد داشت. در چنین وضعیتی سوال مهم این است آیا پرسپولیس در نیم‌فصل باید مهاجم دیگری جذب کند یا با موجودی فعلی خود یعنی عبدی و رمضانی به شکل کجدار و مریز به مسیر خود ادامه دهد تا محرومیت آل‌کثیر به پایان برسد؟

کدخبر: ۳۶۵۸۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر