کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۵۶۸۷
تاریخ خبر:

دعوت به مراسم ‌گردن‌زنی اینستاگرام‌!

روزنامه هفت صبح | اگر شک و تردیدی هم وجود داشت که طرح اخیر مجلس قرار است محدودیت‌های زیادی برای کاربران ایجاد کند، با حرف‌های نقل شده از مرادی و پژمانفر که از دو شب پیش شروع شد، این امیدواری هم از بین رفت. سید‌عباس مرادی، نماینده مجلس که یکی از طراحان طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی است، دو شب پیش به یک برنامه تلویزیونی به اسم جهان‌آرا رفت. خلاصه حرف‌های او این بود که قرار است پهنای باند اینستاگرام آنقدر ضعیف شود که کسی دیگر نتواند از آن استفاده کند. حالا این در حالی است که او تاکید می‌کند که قرار نیست ارتباط ما با دنیا قطع شود.خلاصه‌ای از حرف‌های او و منتقدی که مقابل میز نشسته بود اینجا می‌آوریم:

* قرار نیست ارتباطمان با جهان قطع شود. لزوما با بومی‌سازی همه چیز حل نمی‌شود و لازم است که از خدمات خارجی استفاده کنیم. رویکرد طرح صیانت، بومی‌سازی و داخلی‌سازی نیست چرا که اگر نمونه‌های خارجی هم قوانین ما را بپذیرند، همان تسهیلات نمونه‌های داخلی را دریافت می‌کنند.

* با عرضه نمونه مشابه داخلی اینستاگرام، پهنای باند آن را کاهش داده و در کنار مشوق‌های مالیاتی و سایر خدمات، کاربران را به استفاده از پلتفرم‌های داخلی تشویق می‌کنیم ولی این تخفیف برای اینستاگرام آمریکایی نخواهد بود.

* فیلترینگی در کار نیست ولی قطعا محدودیت هست؛ مثلا محدودیت پهنای باند برای اینستاگرام. به میزان مهاجرت مردم به نمونه‌های داخلی، برای اپلیکیشن‌های خارجی محدودیت پهنای باند در نظر گرفته می‌شود. چطور محدودیت درست می‌کنیم؟ اول به شهروندان اعلام می‌کنیم که تا آمدن نمونه جدید به اینستاگرام دست نمی‌زنیم. به ازای تعداد افرادی که از آن اینستاگرام خارجی بیرون می‌آیند من سرعت اینستاگرام را پایین می‌آورم. اگر ۱۰ درصد از مردم از اینستاگرام رفتند، منم به همان اندازه پهنای باند اینستاگرام را کاهش می‌دهم. البته این نقطه اولی نیست که عملی می‌شود و در مراحل آخر سراغ پهنای باند می‌رویم.

* روبیکا را من قابل رقابت نمی‌دانم و فعلا رقیبی برای اینستاگرام نداریم ولی در اینستاگرام پلاس داخلی به حالت کودک و حالت بزرگسال فکر شده است.

* در اینستاگرام پلاس امکاناتی هست که در اینستاگرام نیست. کاربران در آن می‌توانند کیف پول داشته باشند،مستقیما خرید کنند و بانکداری الکترونیک داشته باشند.

* آن زمان آقایان،یعنی آقای آذری جهرمی مذاکره کردند که مردم از وایبر خارج و وارد تلگرام شوند. صداوسیما سواد رسانه‌ای برای مردم درست کرد که وارد تلگرام شوند. Yjc آدرس کانال تلگرامی خود را به مردم یاد می‌داد تا آن را در گوشی تایپ و ارسال کنند.در ادامه در وایبر نویز انداختند و مردم اینطور وارد تلگرام شدند.آقای آذری جهرمی با تلگرام مذاکره کرد که می‌خواهیم از وایبر اسرائیلی به تلگرام روسی نقل مکان کنیم، وایبر از همه پلتفرم‌ها حذف و تلگرام به صورت انبوه تبلیغ شد.

* یک فضای تخریبی علیه طرح درست شده که می‌گویند برای کسی که وی پی ان داشته باشد یا برای کسی که حساب کاربری در شبکه‌های خارجی استفاده کند ۶ ماه حبس بریده شده است ولی این موارد مربوط به نسخه اول است. یعنی مربوط به آنهایی است که قائل به بارداری با دو گیگ اینترنت بودند. اما نگاه ما این نیست و ما چوب آنها را می‌خوریم.

* مدعیان بارداری با ۲ گیگ اینترنت و مدافعان وایت لیست، از طرح صیانت کنار گذاشته شدند و جزو مخالفان طرح هستند.در این طرح برخلاف سیاه‌نمایی‌ها، دیجی‌کالا و اسنپ و … هیچ کدام خدمات پایه کاربردی محسوب نمی‌شوند.

* در این طرح چرخه فیلترینگ طولانی‌تر شده است و دیگر با رای یک قاضی یک سکو فیلتر نخواهد شد. ما موضوع تیک سوم را برای همیشه از فضای مجازی پاک کردیم و اجازه دست‌اندازی به حریم خصوصی کاربران را ندادیم.

* بر اساس این طرح، احقاق حق و امنیت کسب و کار در شبکه‌های خارجی کمتر تامین می‌شود ولی برای شبکه‌های داخلی تضمین می‌کند که امنیت افراد را تامین خواهد کرد.

* در ادامه محمد کشوری، کارشناس فناوری هم به عنوان منتقد به مواردی اشاره کرد. به صورت خلاصه انتقادهای او شامل این موارد بود:
باید در این قانون صراحتا نوشته شود فردی که مسئول کاهش پهنای باند است، کیست؟در قانون محدودیت در ترافیک به عنوان مصادیق جرایم رایانه‌ای نوشته شده ولی با این حال در طرح قرار است اجرا شود. از طرف دیگر ایشان گفتند اگر ۹۰ درصد مردم در اینستاگرام بمانند، به همان اندازه از پهنای باند اینستاگرام کاهش می‌یابد ولی اولا کاربر ایرانی چرا باید این کار را بکند؟ دوما نوشته شده که درصورتی که بعد از تمام شدن فرجه، پیام‌رسان‌های خارجی وارد نشوند،آن را مسدود می‌کنند .

اما این اختیار را از همان اول داده‌اند که پهنای باند را محدود کنند. در طرح از مردم خواسته شده که احراز هویت کنند. مثلا در بانک احراز هویت اجباری است اما در پلتفرم‌ها کاربران ما باید بپذیرند که هویت آنها قابل ارزیابی است. تصور کنید هویت هیچ کاربری نباید برای نهادهای احراز هویت‌کننده مخفی باشد.این فقط یکی از آفات آن است. با در نظر گرفتن مجموع این آفات،اما آیا این طرح باعث رونق اپلیکیشن داخلی می‌شود؟ با این ۱۴ تکلیفی که برای پلتفرم‌ها گذاشته‌اند هیچ پلتفرم خارجی وارد نخواهد شد و فقط شلاقی خواهیم زد به پلتفرم‌های داخلی.

* محدودیت ترافیک، یعنی پهنای باند اینستاگرام را آنقدر پایین بیاورند تا مردم ناامید شوند و از آن به اپلیکیشن دیگری مهاجرت کنند. مثل وایبر. ولی این تجربه برای روبیکا موفقیت‌آمیز نبود.چه تضمینی برای موفقیت نمونه‌هایی مثل اینستاگرام پلاس وجود دارد؟ سوال این است که کاربر ایرانی چرا باید اینستاگرام را رها کند؟

* افرادی در وزارت ارشاد در دهه ۸۰ سرویس‌های اینترنتی اجتماعی داخلی را فیلتر کردند و از بین بردند و برخی از همان‌ها طراح طرح صیانت هم هستند.

وعده ۱۰ میلیون شغل با مسدودسازی اینستاگرام
نصرالله پژمانفر هم از روز شنبه دوبار از تریبون‌های مختلف از طرح صیانت دفاع کرد. روز شنبه که آمد ماجرا را در پنج توئیت در توئیترش تعریف کرد که اصلا چه شد که اینطور شد؟ یعنی چه شد که این طرح صیانت در قالب اصل ۸۵ به کمیسیون واگذار شد. بعد هم دیروز با خبرگزاری مهر مصاحبه کرد و گفته اگر این طرح را اجرا کنیم، ۱۰ میلیون شغل درست خواهد شد؛ آن هم شغل پایدار.

نماینده مشهد اینطور گفته است که امروز ۱۰۰ هزار شغل در فضای مجازی هست که اینها پایدار نیستند و اگر طرح صیانت اجرا شود، نه تنها پایدار می‌شوند بلکه بیشتر هم می‌شود. چرا و چطور؟ جواب او اینطور بوده است:«چون هویت افراد در فضای مجازی مشخص نیست اقدامات خلاف قانون انجام می‌شود ولی با اجرای طرح صیانت، هویت افراد علنی خواهد شد و اینگونه جرم‌ها کاهش خواهد یافت.»

کدخبر: ۴۰۵۶۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر