کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۶۰۹۷
تاریخ خبر:

دعوای ‌بانک‌ها‌ در ‌پروژه‌ بزرگ‌ نفتی ‌آزادگان

روزنامه هفت صبح |‌ طرح بزرگ توسعه میدان نفتی آزادگان‌. طرحی که در جریان آن قرار است با سرمایه‌گذاری ۷ میلیاردی شش بانک و اجرای شش شرکت، این میدان توسعه پیدا کند و هر روز ۳۸۰ هزار بشکه نفت بیشتر از این میدان تولید شود. این طرح در واقع، آزمون بزرگ دولت رئیسی است که آیا می‌توان بدون مذاکره و در شرایط تحریمی و با سرمایه داخلی اقدام به چنین تولید صنعتی بزرگی کرد یا نه.

رئیسی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه ۷ میلیارد دلاری توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان، این اقدام را یکی از شاخص‌های مهم اتکاء به توان داخلی و استفاده از سرمایه‌ها و نقدینگی موجود در کشور و هدایت آن به مسیر رونق تولید خوانده است. اما نظر و خبر متفاوت در این زمینه را سایت نفت‌خبر به سردبیری مهدی افشارنیک دارد که از خبرنگاران باسابقه نفت است و البته منتقد مدیریت اوجی در این وزارتخانه.

این سایت در این خصوص نوشته: « ایده به میدان آوردن بانک‌ها به صنعت نفت تقریبا ایده شکست خورده ای است و تجربه توسعه میدان کیش، تجربه ای تلخ. اما احیای این ایده به مجموعه پاسارگاد و مدیرعامل آن مجید قاسمی برمی‌گردد که با آوردن علیرضا صادق‌آبادی تحرکات دامنه داری در نفت و گاز و حتی تولید برق و انرژی کشور در ۱۰ماه گذشته از خود بروز داده است.

مجید قاسمی این طور نشان می‌داد که ترکیب بانک پاسارگاد با وجود انرژی‌گستر پاسارگاد در بین مجموعه‌های بانکی کشور برای پروژه‌های نفتی ترکیب برنده‌تری است…قاسمی در پی این بود که لیدری نفتی بانک‌های سرمایه‌گذار را از آن خود سازد اما وزیر نفت در برابر این ایده مقاومت کرد و پاسارگاد را به عنوان بانک قبول کرد اما به عنوان شرکت نفتی نه.

در واقع لیدری پاسارگاد با تصمیم اوجی به کنار رفت و بانک ملت که به تازگی در شرکت سرمایه‌گذاری اش امید قائمی را جذب کرده است، برای رهبری کنسرسیوم برجسته شد. کنار زدن لایه نفتی پاسارگاد یک پیام ضمنی سیاسی دارد و آن اینکه قرار نیست تیم زنگنه در کنسرسیوم‌های حساس حضور لیدری داشته باشند.

شنیده‌ها حاکی است روز شنبه مجید قاسمی و اوجی در جلسه‌ای در وزارت نفت، سر کنارگذاشتن پاسارگاد درگیری لفظی پیدا کردند و مجید قاسمی جلسه را ترک کرده است. نتیجه ماجرا این است که انرژی گستر پاسارگاد از کنسرسیوم کنار گذاشته میشود و اوپک و خاتم الانبیا و پتروپارس جای او را میگیرند با لیدری بانک ملت.» حالا یک سوال دیگر به آن سوال مهم که آیا اساسا این پروژه با سرمایه داخلی به راه خواهد افتاد یا نه اضافه خواهد شد و آن سوال این است که آیا تغییر سرمایه‌گذار و پیمانکار این پروژه‌ها، آن طور که این خبرنگار گفته، به اصل پروژه آسیبی نخواهد زد؟

کدخبر: ۴۶۶۰۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر