کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۹۴۲
تاریخ خبر:

دعوای کینگ‌های مجازی برسر بازی ‌کوئیز آف‌کینگز

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | بازی‌های روی گوشی شما ممکن است برایتان فقط چند اپلیکیشن جهت سرگرم شدن در وقت‌های بیکاری و انتظار باشند اما برای بعضی دیگر اهمیت این بازی‌ها تا جایی است که ممکن است به خاطر حذف شدن در آنها دست به شکایت هم بزنند، مثل همین ۵۳۵ کاربری که از بازی «کوئیز آف کینگز» نه یک بار که چندین بار به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای شکایت کرده‌اند و امروز معاون نظارت این بنیاد خبر داده که به شکایت آنها با نهایت دقت رسیدگی می‌کند.

*** از چه چیزی شاکی هستند؟
ساعت ۱۰ شب جمعه، ۲۹ شهریور آسمان بازی برای ۵۳۵نفر از کسانی که کاربر بازی کوئیز آف کینگز بودند تیره و تار شد چون دست‌اندرکاران بازی، حساب کاربری‌شان را حذف کردند و تمام رکوردهایشان از لیست رده‌بندی پرید. این اتفاق برای آنها آنقدر گران تمام شده که یکی از کاربران حذف شده می‌گوید اگر مسئله کرونا مطرح نبود تا جلوی در مجلس هم برای شکایت می‌رفت. او شخصا بیشتر از ۲۰بار با بنیاد ملی بازی‌ها تماس گرفته و بازگشت نام کاربری‌اش را پیگیری کرده است.

از رفتار او و این همه ناراحتی برای حذف از یک بازی تعجب می‌کنید؟ احتمالا در جریان حساسیت رقابت‌های این بازی بین کسانی که حتی شائبه اعتیادشان به بازی مطرح شده نیستید، برای فهمیدن عمق ماجرا می‌توانید به گروه‌های تلگرامی ‌که برای هماهنگی شکایت علیه کوئیز آف کینگز راه افتاده سر بزنید تا بخشی از عصبانیت کاربران حذف شده را ببینید. بعضی از آنها می‌گویند بیشتر از یک‌سال است که هر روز این بازی را انجام داده و در آن بالا رفته‌اند، یکی از آنها می‌گوید حتی وسط مهمانی وقتی نوبت به او می‌رسیده که بازی کند به گوشه‌ای می‌رفته، بازی می‌کرده و بر می‌گشته اما حالا حاصل همه زحمت‌هایش پریده.

البته همه عصبانیت آنها ناشی از اعتیادشان به بازی یا کل‌کل‌های دوستانه نیست، خیلی از آنها می‌گویند کلی برای خرید سکه در این بازی هزینه کرده‌اند و حالا با پریدن حسابشان تکلیف پولی که خرج کرده‌اند معلوم نیست. یکی از آنها می‌گوید نزدیک به یک میلیون تومان برای خرید سکه هزینه کرده اما چرا یک نفر باید اینقدر پول بدهد تا دفعات بازی‌اش در یک اپلیکیشن بالا برود؟ یکی از دلایل این موضوع می‌تواند مسابقه‌هایی باشد که بازی‌هایی مثل همین کوئیز آف کینگز برگزار می‌کنند و برای شرکت در آنها کاربران باید از طریق خرید درون برنامه‌ای به سطح موردنظر برسند یعنی موضوع تا اندازه‌ای هم مالی است و صرفا یک‌جور رفتار عجیب دنیای دیجیتال محسوب نمی‌شود.

*** تقلب کرده‌اند
عصبانیت کاربران حذف شده از کوئیز آف کینگز آنقدر در شبکه‌های اجتماعی مختلف بازتاب داشته و سطح پیگیری آنها برای شکایت از بازی بالا بوده که مدیران آن مجبور شده‌اند شفاف‌سازی کنند و دلیل حذف شدن این کاربران را برای رسانه‌ها توضیح بدهند. آنها می‌گویند با بررسی‌های تیم فنی و محصول کوئیز متوجه می‌شوند که عده‌‌ای از کاربران بازی از بات‌های تلگرامی‌(ربات) برای تقلب در بازی استفاده می‌کنند.مستندات در این رابطه جمع‌آوری و حساب کاربری و دسترسی ۵۳۵ کاربر مسدود و رکوردهای آنها هم از لیست رده‌بندی حذف می‌شود.

این را امیرحسین ناطقی، مدیر مجموعه «کوئیز آف کینگز» می‌گوید و تاکید می‌کند که این موضوع ضربه شدیدی به مجموعه کوئیز آف کینگز زده و در حال پیگیری قانونی از طریق مراجع قضایی هستند: «مدت زمان مسدود بودن این حساب‌های کاربری به‌صورت دائم خواهد بود و فعلا تصمیمی‌ برای تجدیدنظر به هر نحو در آن نداریم. همچنین به‌زودی جریمه‌ای برای گروه‌های دارای عضو یا اعضای متقلب در نظر گرفته خواهد شد که این مسئله از طریق پیام درون بازی به اطلاع کوئیزبازها می‌رسد.»

اینکه شاید این کاربران به دلیل عدم آگاهی و نادانسته از بات تلگرامی ‌برای تقلب در بازی استفاده‌ کرده‌اند و با در نظر گرفتن این مسئله امکان بخشش وجود داشته باشد، موضوعی است که ناطقی با قطعیت آن را رد می‌کند و می‌گوید: «این مسئله کاملا با آگاهی بوده و این کاربران برای استفاده از سرویس‌های تقلب ماهانه ۱۰۰هزار تومان هم به حساب سازنده بات واریز می‌کردند.

از این جهت تصمیم گرفته شده در رابطه با این گروه از کاربران قطعی است و پشتیبانی هیچ بخششی در این مرحله برای کاربران در نظر نخواهد گرفت.»‌کاربران عصبانی می‌گویند کوئیز باید به آنها تذکر می‌داد و این اتفاق نیفتاده است. یکی از آنها تاکید می‌کند که این کار یک جور کلاهبرداری است که یک بازی مسابقه برگزار کند و به طرق مختلف کاربران را برای ماندن در رقابت وادار به خرید درون برنامه‌ای کند بعد ناگهان آنهایی که امتیاز بالایی دارند حذف کند.

او می‌گوید موضوع مالی است و یک شرکت نمی‌تواند به این شکل کسانی را که هزینه کرده‌ و در مسابقه آن شرکت کرده‌اند حذف کند. ‌همه این جار و جنجال‌ها باعث شده که بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای اعلام کند، دوشنبه ۱۴ مهر(امروز) یک نشست با حضور تعدادی از شاکی‌ها و نماینده‌های بازی برگزار می‌کند تا حقیقت ماجرا روشن شود. این اولین‌بار است که تعداد شکایت از یک بازی آنقدر زیاد می‌شود که بنیاد به این شکل به ماجرا ورود می‌کند.

*** گرفتاری موزیک بازها
فقط طرفدارهای اپلیکیشن‌های بازی نبودند که این چند روز شاهد حاشیه‌های عجیب بودند، موزیک بازها و کاربران برنامه‌های پخش آهنگ هم از دو روز پیش با فیلترینگ یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های این حوزه مواجه شدند. البته ساوندکلاود قبلا هم مدتی فیلتر بود اما نزدیک به یک سال پیش بی سر و صدا رفع فیلتر شد اما حالا باز خبر از فیلتر شدنش می‌رسد. از طرفی عده‌ای هم می‌گویند موضوع مربوط به خود ساوندکلاود و تحریم کاربران ایرانی است و این اپلیکیشن در واقع ایرانی‌ها را فیلتر کرده.

کدخبر: ۳۵۲۹۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر