کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۷۱۶
تاریخ خبر:

دعوای بانک مرکزی و گمرک ‌بر‌سر برنج

روزنامه هفت صبح | تیم اقتصادی دولت دو روز آخر هفته را به یک دعوای اقتصادی در خصوص برنج گذراند و این در حالی است که افزایش قیمت این کالا، مردم را نگران کرده است. از سوی دیگر گزارش شده که مشابه مشکلاتی که در خصوص برنج وجود دارد در خصوص کالاهای دیگری مثل روغن نیز به چشم می‌خورد.

ماجرا از جایی شروع شد که روز پنجشنبه مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران از «در حال فاسد شدن» ۲۰۰ هزار تن برنج دپو شده در بنادر و گمرکات کشور به دلیل عدم تخصیص ارز خبر داد. این مقام گمرکی اعلام کرد:«بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج از چندین ماه پیش در گمرک و بنادر دپو شده و مجوز ترخیص ندارد.

آن هم در شرایطی که بنا بر اعلام مسئولان و صاحبانشان، این برنج‌ها در حال فاسد شدن هستند و با عدم پرداخت ارز به فروشنده، اعتبار بین‌المللی تجار زیر سوال رفته؛ در این بین سکوت دستگاه‌های مربوطه قابل تأمل است.» این گفته ارونقی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به شدت مورد توجه قرار گرفت.

روز جمعه روابط عمومی بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای به این خبر واکنش نشان داد. در این اطلاعیه آمده بود برنج‌های رسوبی موضوع گزارش‌های چند روز اخیر، مربوط به مواردی است که واردکننده متقاضی ارز با نرخ ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) است. همان گونه که در ابتدا نیز اشاره شد، در سال جاری هیچ محلی به منظور تأمین ارز کالای برنج با نرخ یادشده از سوی دولت به بانک مرکزی اعلام نشده است.

حرف بانک مرکزی به طور خلاصه این بود که ما دلار ۴۲۰۰ تومانی به این بازرگانان برای واردات برنج نمی‌دهیم. البته در همین اطلاعیه آمده بود که «در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهوری به بندرعباس، با در نظر گرفتن تمهیداتی خاص، مجوز تخصیص ارز با نرخ ترجیحی برای این گروه از کالاها طی شرایطی ویژه به وزارت صمت و متعاقباً بانک مرکزی داده شد.».

اما گفته شده که باید وزارت صمت اطلاعات را به ما بدهد تا کارمان را انجام بدهیم. در عین حال، گفته شده که علت اصلی مشکل به وجود آمده برای بازرگانان، مربوط به عملکرد گمرک است.پس از آن سخنگوی گمرک دوباره مصاحبه کرد و در واکنش به دعای بانک مرکزی مبنی بر اینکه « مشکل برنج های رسوبی، ترخیص درصدی کالا خارج از روال است» گفت: میزان برنج‌های رسوبی که صاحبان کالا، متقاضی ارز با نرخ ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی هستند حدود ۲۰ هزار تن متعلق به ۱۰ شرکت می‌باشد.

بنابراین گره زدن موضوع رسوب بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج مانده در بنادر و گمرکات کشور به ۲۰ هزار تن کالا صحیح نیست. او همچنین آماری عجیب داد و گفت: حدود ۷.۵ میلیون تن کالای اساسی و غیر اساسی در بنادر کشور دپو شده است. البته پیش از این و در جریان کمبود روغن، با وجود اینکه دو کشتی در بنادر ایران آماده پهلو گرفتن بود؛ گفته شده بود که مانع ارزی، عامل عدم ترخیص روغن‌های وارداتی بوده است.

کدخبر: ۳۵۶۷۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر