کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۰۷۱۹
تاریخ خبر:

در گوشه و کنار دنیای سینما‌ چه می‌گذرد؟!

روزنامه هفت صبح، کیوان حسینیان| این روزها که گرمای بی‌سابقه‌ای زمین را در بر گرفته و موج جدید کرونا تاخت‌و‌تاز را شروع کرده، دنیای سینما هم با جنجال و آشوب به کار خودش ادامه می‌دهد. با معرفی فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره فیلم ونیز، این رویداد مهم سینمایی شعله سینما در فصل جوایز را حسابی بالا خواهد کشید؛

مشخصا با یک جشنواره پرستاره و پرسروصدا سروکار داریم، حتی در قیاس با ونیز سال‌های اخیر که با مدیریت آلبرتو باربرا همواره روی خوشی به فیلمسازان آمریکایی و جریان اصلی نشان داده است. طبق انتظار «بلوند» ساخته اندرو دامینیک و با حضور آنا د آرماس در نقش مریلین مونرو در بخش مسابقه حضور دارد و با آثار سینماگران سرشناسی چون درن آرونوفسکی، آلخاندرو گونزالس اینیاریتو، مارتین مک‌دونا، لوکا گوادانینو، فردریک وایزمن، فلورین زلر، تاد فیلد و نوآ بامبک برای کسب شیر طلایی رقابت خواهد کرد.

موفقیت در شکار شیرهای ونیز گامی بلند خواهد بود برای درخشش در فصل جوایز و می‌تواند ضامن نامزدی‌های متوالی فیلم‌ها باشد. در این میان نقش آنا د آرماس و نقشی که برندن فریزر در «نهنگ» آرونوفسکی بازی کرده چنان کنجکاوی‌برانگیز به‌نظر می‌رسند که از همین الان خیلی‌ها روی شانس بالای آن‌ها برای جایزه اسکار بازیگری شرط بسته‌اند.

جذابیت‌های ونیز امسال فقط به بخش مسابقه محدود نمی‌شود و نام‌هایی چون والتر هیل (بعد از سال‌ها غیبت)، الیویا وایلد (در دومین تجربه کارگردانی خود)، پل شریدر (با تریلر جنایی «استاد باغبان»)، نیکلاس ویندینگ رفن (با سریال «کابوی کپنهاگ»)، لارس فن تریه (با یک سریال جدید) و الیور استون (با مستند «هسته‌‌ای») از دیگر مهمانان جشنواره امسال هستند.

سینمای ایران را نباید از قلم انداخت که درست مانند کن ۲۰۲۲، در جشنواره ونیز هم حضوری پررنگ دارد؛ لیلا حاتمی یکی از اعضای هیات داوران جشنواره است، فیلم‌های جعفر پناهی و وحید جلیلوند به بخش مسابقه راه پیدا کرده، «جنگ جهانی سوم» هومن سیدی برای بخش افق‌ها انتخاب شده و «بی‌رویا» ساخته آرین وزیر دفتری هم یکی از فیلم‌های منتخب در بخش جدید افق‌های اکسترا به‌شمار می‌آید. با این حساب باید منتظر روزهای شلوغ ونیز امسال باشیم که دقیقا یک ماه دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد.

البته جشنواره ونیز تنها رویداد مهم سینمایی در هفته‌های آینده نیست که سرنوشت فصل جوایز را تعیین می‌کند. به موازات ونیز در شهریور ماه شاهد برگزاری جشنواره فیلم تورنتو نیز هستیم که معمولا آثار برگزیده تماشاگران این جشنواره با سرعت بیشتری به سمت جوایز طلایی حرکت می‌کنند. دست‌اندرکاران تورنتو امسال با ونیزی‌ها رقابت تنگانگی برای نمایش فیلم‌های مهم داشتند و نهایتا آثاری چون انیمیشن جدید هنری سلیک و دنباله «چاقوهای آخته‌» ریان جانسون برای اولین‌بار در تورنتو به روی پرده می‌روند.

اما بدون‌شک مهم‌ترین نمایش در جشنواره تورنتو متعلق است به «فیبلمن‌ها» آخرین ساخته استیون اسپیلبرگ که مسئولان تورنتو آن را به سختی از چنگ ونیز درآورده‌اند. «فیبلمن‌ها» به‌‌نوعی حکم زندگینامه خود اسپیلبرگ را دارد و خیلی‌ها از فیلم به‌عنوان شخصی‌ترین اثر این فیلمساز کهنه‌کار یاد کرده‌اند که می‌تواند تماشاگران را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

اسپیلبرگ که تقریبا تمام قله‌های ممکن در عالم سینما را فتح کرده، این روزها بیشتر به‌دنبال تجربیات تازه می‌گردد و اخیرا برای اولین‌بار ساخت یک ویدئوکلیپ را هم قبول کرده و برای کار جدید مارکوس مامفورد خواننده سبک کانتری با آیفون خودش یک کلیپ فوق‌العاده مینیمال و متفاوت ساخته است. حال باید دید که روایت او از دوران کودکی و پیوندش با عالم سینما چه سرنوشتی پیدا می‌کند.

شرایط برای فیلم دیگر فیلمساز کهنه‌کار متفاوت است. «قاتلان ماه بدر» ساخته جدید مارتین اسکورسیزی که با مشارکت اپل‌ تی‌وی پلاس ساخته شده و یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های امسال به‌شمار می‌آید، با تعویق در اکران مواجه شده. ظاهرا اپل به این نتیجه رسیده که با توجه به هزینه‌ بالای تولید فیلم، بهتر است برنامه اکران را تغییر دهد تا شانس فروش را افزایش دهد.

به همین دلیل «قاتلان ماه بدر» احتمالا در جشنواره کن سال آینده اولین نمایش جهانی خود را تجربه می‌کند و در تابستان به نمایش عمومی درمی‌آید. با این حساب سال آینده با اکران «قاتلان ماه بدر» و «اوپنهایمر» فیلم جدید کریستوفر نولان تابستان داغی را در پیش خواهیم داشت.

درست بر خلاف امسال که سینماها تابستان چندان پرشوری را تجربه نمی‌کنند. از ابتدای سال تا کنون «بتمن»، «دکتر استرنج در مالتی‌ورس جنون»، «دنیای ژوراسیک: قلمرو» و «تاپ گان: مَوِریک» فاتحان گیشه بوده‌ ولی هیچکدام از یک میلیارد دلار فروش فراتر نرفته‌اند. در این میان عنوان شگفتی‌ساز گیشه بهار هم تعلق می‌گیرد به «همه‌چیز همه‌جا در آن واحد» که با گذر از مرز صد میلیون دلار فروش به موفق‌ترین محصول کمپانی مستقل A24 تبدیل شده است.

این روزها نیز نوبت به اکران «نُپ»، «قطار سریع‌السیر» و «سیزده جان» رسیده که با وجود استقبال منتقدان و حتی فروش قابل قبول، هیچکدام نمی‌توانند به گیشه تکان اساسی بدهند. فیلم ترسناک جدید جردن پیل و اکشن خوش‌ساخت دیوید لیچ با نقش‌آفرینی برد پیت به احتمال زیاد محصولات موفق و سودآوری خواهند بود اما نه در حدی که به پیشتازان گیشه برای هفته‌های متوالی تبدیل شوند.

در نتیجه سرنوشت پرفروش‌ترین فیلم سال را چند ماه آینده «پلنگ سیاه ۲: واکاندا برای همیشه» و «آواتار ۲: مسیر آب» تعیین خواهند کرد. تا آن‌موقع سروصداهای مهم بیشتر به سریال‌های جدید مربوط خواهد بود تا فیلم‌ها، البته اگر حواشی دنباله‌دار دعوای جانی دپ و امبر هرد، سیلی زدن و عذرخواهی ویل اسمیت و ازدواج جنیفر لوپز و بن‌افلک اجازه بدهد و با سورپرایز تازه‌ای در این زمینه‌ها مواجه نشویم!

کدخبر: ۴۷۰۷۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر