کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۷۰۶
تاریخ خبر:

در روزهای سخت کرونایی دلیل حال خوب‌مان باشید

روزنامه هفت صبح | تیم ملی در اولین بازی‌اش در مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی، امشب میزبان سوریه است. تیمی که فروردین ‌ امسال برای یک بازی دوستانه به تهران آمد و با نتیجه ۳ بر صفر به شاگردان اسکوچیچ باخت اما شرایط بازی دوستانه با دیدار رسمی کاملا متفاوت است. سوریه در آخرین بازی رسمی‌‍‌اش در ورزشگاه آزادی، تیم ملی را متوقف کرده بود. دو تیم در بازی آخر مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ به مصاف یکدیگر رفتند که سوریه با گل دقیقه ۹۳ عمر السوما، از شکست مقابل تیم کارلوس کی‌روش فرار کرد و بازی با تساوی ۲-۲ به پایان رسید. سوریه امیدوار است امشب با امتیاز از تهران به دمشق برگردد.

این تیم در مرحله قبلی و در گروه اول مسابقات، با ۲۱ امتیاز از ۸ مسابقه، به عنوان صدرنشین راهی مرحله نهایی شد و طبیعی است که این تیم را به هیچ عنوان نباید دست کم گرفت. سوریه در گروهی صدرنشین شد که چین هم در آن حضور داشت. این را هم فراموش نکنیم که به دلایل سیاسی و امنیتی، سوریه در مرحله قبل اجازه میزبانی در خاک خود را نداشت و همه بازی‌هایش در کشورهایی مثل امارات و قطر برگزار شد.

یادی از آن بازی جنجالی
بیشتر نفرات فهرست تیم ملی سوریه برای این بازی، در همان بازی جنجالی ۲-۲ در تهران هم حاضر بودند و به میدان رفتند. جنجالی بودن آن بازی دلایل زیادی داشت. دریافت دو گل از سوریه، آن هم در شرایطی که تیم ملی در ۹ بازی قبلی حتی یک گل هم نخورده بود، باعث شد تا شائبه‌هایی به وجود بیاید و بعضی‌ها از توافق و حتی تبانی در این بازی حرف بزنند. آن مساوی توانست سوریه را در گروه سوم کند و به بازی پلی‌آف مقابل استرالیا بفرستد.

دیگر نکته جنجالی آن بازی، حضور هواداران زن سوری در استادیوم آزادی بود در حالی که زنان ایرانی اجازه نداشتند این بازی را از نزدیک و در استادیوم آزادی تماشا کنند. بازی امشب اما در شرایط ایده‌آلی برگزار نمی‌شود. تیم ملی با کمترین تمرین ممکن، بدون بازی تدارکاتی، بدون سرمربی و با بازیکنانی که خیلی هم آماده نیستند مقابل سوریه قرار خواهد گرفت. با این حال، می‌توانیم امیدوار باشیم که تیم ملی با پیروزی در این بازی، حال مردم و هواداران را در این روزهای سخت خوب کند.

غایبان بزرگ
بازی امشب چند غایب قطعی و احتمالی دارد. سردار آزمون از ایران محروم است و امشب بازی نمی‌کند. در اردوی سوریه هم عمر السوما مصدوم است و به این بازی نمی‌رسد. دراگان اسکوچیچ و وحید هاشمیان هم به کرونا مبتلا شده‌اند و احتمالا در بازی امشب غایب خواند بود و هدایت تیم ملی را کریم باقری برعهده خواهد داشت.

معماهای ترکیب تیم ملی
با توجه به نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی می‌شود تا حدودی ترکیب اصلی این تیم را در برابر سوربه حدس زد. علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، وحید امیری، میلاد محمدی، احمد نورالهی، سعید عزت‌الهی، مهدی ترابی، علی قلی‌زاده، مهدی طارمی و کریم انصاری‌فرد، محتمل‌ترین ترکیب اسکوچیچ برای این بازی است‌ اما تغییراتی هم ممکن است در این ترکیب رخ بدهد و تیم ملی با سورپرایزهایی جذاب به مصاف سوربه برود.

منتظر سورپرایز باشیم؟
اسکوچیچ برای پر کردن جای خالی کاپیتان، چند راه‌حل پیش رو دارد تا بتواند فقدان حاج‌صفی را به بهترین شکل ممکن پوشش دهد. راه اول، یک خط جلوتر بردن وحید امیری است و استفاده از او درست در جای بازی حاج‌صفی. در این حالت، میلاد محمدی وارد ترکیب اصلی می‌شود و به عنوان مدافع چپ بازی می‌کند و امیری جلوتر از او به عنوان بازوی چپ هافبک دفاعی که احتمالا نوراللهی است، بازی خواهد کرد. راه دوم، اضافه کردن یک هافبک است که می‌تواند دفاعی باشد یا هجومی.

مرد منتخب اول، سعید عزت‌اللهی است و با او، ترکیب تیم ملی به‌خصوص در مرکز زمین محتاط چیده می‌شود: «عزت‌اللهی و نوراللهی» مرد منتخب دوم، هافبکی هجومی است که می‌تواند ترابی باشد یا حتی جهانبخش و قدوس. در صورت بازی کردن محمدی و با توجه به میل هجومی نه‌چندان بالای او، بهتر است جانشین حاج‌صفی یک هافبک رو به جلو باشد مثل ترابی. ولی اگر امیری در سمت چپ خط دفاع به بازی گرفته شود، بهتر است جانشین حاج‌صفی در خط میانی، هافبکی دفاعی‌تری برای کنترل بازی باشد.

گزینه اول، کریم انصاری‌فرد است که هرگاه برای تیم ملی بازی کرده، جزو بهترین‌ها بوده است. در این صورت، طارمی در همان پست همیشگی‌اش یعنی گوش چپ به کار گرفته می‌شود که برای او و تیم ملی، بهترین جاست. طارمی برای هر چه بیشتر شدن درجه خطرناکی‌اش، باید از دروازه فاصله داشته و مکان بازی‌اش، خارج از محوطه جریمه حریف باشد. اگر طارمی جانشین آزمون در پیشانی خط حمله شود، آنگاه شانس بازی و حضور در ترکیب اصلی به امثال ترابی یا جهانبخش یا قایدی می‌رسد. بهترین راه اما همان بازی دادن به طارمی در سر جای خودش و استفاده از انصاری‌فرد به عنوان مهاجم اصلی و مرکزی است که قدرت هجومی تیم ملی را به بالاترین حد ممکن می‌رساند.

اسکوچیچ و اصولا مربیان کروات، چندان تمایلی به سورپرایز کردن ندارند مگر اینکه واقعا به آن ایمان داشته باشند: مثل بلاژویچ که اعتقادش به نکونام جوان، به قدری زیاد بود که او را فیکس کرد و کاویانپور را روی نیمکت نشاند. ممکن است اسکوچیچ هم درون دروازه با توجه به غیبت طولانی مدت بیرانوند در میادین، رای به استفاده از امیر عابدزاده بدهد. این محتمل ترین سورپرایز است اما همه می‌دانند که اسکوچیچ اعتقاد ویژه‌ای به بیرانوند دارد.

چه کسی می‌درخشد؟
مهدی طارمی که بالاخره در هفته چهارم لیگ پرتغال پایش به گلزنی باز شد، در بهترین شرایط روحی و جسمی مقابل سوریه بازی خواهد کرد و امید اول گلزنی ماست. علیرضا جهانبخش هم پس از بازگشت به فاینورد احیا شده و با چند گلی که در این تیم زده، نشان داده که حسابی آماده است.

سامان قدوس هم حالا تجربه بازی در سطح اول فوتبال انگلیس یعنی لیگ برتر را پیدا کرده و شاید بیراه نباشد که توقع یک نمایش درخشان دیگر از او مثل بازی مقابل بحرین داشته باشیم. مهدی قایدی هم اگر آماده باشد، می‌تواند با تکنیک و سرعت بالایش مدافعان کند حریف را به دردسر بیندازد و دروازه سوریه را باز کند. از علی قلی‌زاده هم نباید غافل باشیم. او یکی از آماده‌ترین لژیونرهای ماست که در تیمش در لیگ بلژیک فیکس بازی می‌کند. او در همین بازی دوستانه آخر مقابل سوریه زننده یکی از گل‌های تیم ملی بود.

کدخبر: ۴۱۱۷۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر