کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۰۱۱۳
تاریخ خبر:

در دومین جلسه دادگاه زم چه گذشت؟

روزنامه هفت صبح | روز گذشته دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات روح‌الله زم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. بخش‌هایی از صحبت‌های مطرح‌شده در این دادگاه را به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه مرور می‌کنیم.

*** چه افرادی از زم شکایت کردند؟
* یک: نهاد ریاست‌جمهوری به سبب انتشار نامه‌ای جعلی به تاریخ نهم اسفند ۹۶، در کانال آمدنیوز ناظر بر موافقت ریاست‌جمهوری با حضور بانوان در ورزشگاه آزادی از روح‌الله زم و گردانندگان کانال آمدنیوز شکایت دارد و از دادگاه تقاضا دارد، اتهام جعل نامه با سربرگ نهاد ریاست‌جمهوری و انتشار آن در کانال آمد‌نیوز را پیگیری کند.

* دو: معاونت حقوقی وزارت ورزش و جوانان به سبب جعل امضای معاون وزیر وزارتخانه مزبور و انتشار آن در کانال آمدنیوز که مصداق نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان است، از روح‌الله زم شکایت دارد.

* سه: بانک تجارت به سبب انتشار اسناد محرمانه این بانک در کانال آمدنیوز به تاریخ ۲۸دی ۹۵، از روح‌الله زم شکایت دارد و با توجه به قانون جرایم رایانه‌ای و قانون مجازات اسلامی، از دادگاه تقاضای رسیدگی و پیگیری دارد.

* چهار: ابراهیم اسلامی، قاضی دادگاه کیفری یک استان به‌ اتهام انتشار دروغ‌هایی در آمدنیوز درباره این قاضی که تهمت و توهین بوده است.

* پنج: حمید شیرمحمدی، از جانبازان مدافع حرم هم با اعلام رئیس دادگاه در جایگاه حاضر شد و گفت: روح‌الله زم با نشر اکاذیب و درج اطلاعات خانوادگی من در کانال آمدنیوز و صدای مردم باعث شد تا اراذل و اوباش منطقه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، ماشین من را تخریب کنند؛ ما مدافعان حرم برای امنیت کشور مجاهدت کرده‌ایم و ما را مدافعان حرم می‌نامند اما روح‌الله زم در کانال خود ما را با عنوان جعلی معرفی می‌کرد؛‌ من از روح‌الله زم شکایت دارم و از دادگاه محترم تقاضای رسیدگی به این شکایت را دارم.

* شش: طبق گفته رئیس دادگاه، تعداد دیگری از شکات با ارسال لایحه شکایت خود را از متهم پرونده به دادگاه اعلام داشته‌اند که از جمله آنها می‌توان به کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، مرکز حفاظت اطلاعات قوه‌قضائیه، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان پیشین تهران، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ‌ایران در روسیه، غلامرضا کاتب نماینده مجلس، حسن یوسفی مطلوب و بهاره صادقی و تعداد دیگری از شکات اشاره کرد.

*** دفاعیات زم
روح‌الله زم با قرار گرفتن در جایگاه متهم و ضمن معرفی خود در پاسخ به این سوال که آیا سابقه کیفری داشته یا نه، اعلام کرد: سال ۸۸ پس از انتخابات بازداشت شده است. رئیس دادگاه ضمن تفهیم اتهام به متهم به او اعلام کرد که دفاعیات خود را بیان کند. رئیس دادگاه از متهم خواست تا درخصوص اتهام افساد فی‌الارض که منتسب به وی است، از خود دفاع کند.

* روح‌الله زم بیان داشت: من اتهام افساد فی‌الارض را قبول ندارم.
* رئیس دادگاه از متهم پرسید: چه سالی از ایران خارج شدید که متهم جواب داد: در سال ۹۰.
* قاضی پرسید: در چه سالی دستگیر شده‌اید؟

* متهم اعلام کرد: سال ۸۸ بازداشت شدم و دوماه زندان بودم.
* رئیس دادگاه از متهم پرسید: نحوه خروج خود از کشور را توضیح دهید.
* متهم پاسخ داد: سال ۹۰ همراه پدرم و خانواده قصد سفر حج را داشتیم اما من به حج نرفتم و عازم مالزی شدم.

* قاضی خطاب به متهم گفت: یعنی شما به نیت حج عمره از کشور خارج شده‌اید؟
* روح‌الله زم پاسخ داد: خیر؛ بین سفر من به مالزی و سفر خانواده‌ام به حج دو تا سه‌روز فاصله بود و تا یک‌روز بعد از آنکه به مالزی برسم، خانواده‌ام از من خبری نداشت.

* رئیس دادگاه از متهم پرسید: در مالزی مشغول چه اموری بودید؟
* متهم پاسخ داد: در آنجا مشغول تورلیدری بودم و یک ماشین خریده بودم و امور گردشگری مرتبط با توریست‌های ایرانی را انجام می‌دادم.
* قاضی از متهم پرسید: تا چه سالی در مالزی بودید؟

* روح‌الله زم پاسخ داد: سال ۹۱ بود که از مالزی به ترکیه رفتم و سه‌ماه در آنجا بودم. سپس از طریق یکی از دوستانم که در سال ۸۸ با او آشنا شده بودم، به سفارت فرانسه در ترکیه مراجعه کردم و در آنجا با سفیر فرانسه صحبت کردم. از آنها درخواست ویزا کردم که آنها به من ویزای فرانسه را دادند.

* قاضی پرسید: چه سالی وارد فرانسه شدید؟
متهم زم پاسخ داد: تقریبا شهریور ۹۱ بود که وارد فرانسه شدم؛ من در مالزی ازدواج کرده بودم، بنابراین با دختر و همسرم به فرانسه رفتیم؛‌ در سال ۹۳ با سحام‌نیوز همکاری کردم؛ سال ۹۵ بود که با یک جمعی متشکل از مجید نیک‌نام ساکن آمریکا، بابک اجلالی ساکن آمریکا، شمس ساکن ترکیه و سام محمودی سرابی تصمیم گرفتیم که یک سایت خبری راه بیندازیم. البته صحبت راه‌اندازی این سایت از سال‌های ۹۲ و ۹۳ مطرح بود اما پول می‌خواست؛ درنهایت سال ۹۵ از سحام بیرون آمدم و آمدنیوز را شروع کردیم.

*** ماجرای نامه پدر زم به رهبر انقلاب
در ادامه جلسه دادگاه، قاضی خطاب به متهم زم گفت: آیا می‌دانی در زمانی که برادر ناتنی‌ات بازداشت شده بود، پدرت به مقام معظم رهبری نامه نوشت و ایشان دستور آزادی برادرت را صادر کردند؛ مقام معظم رهبری تا این مقدار رأفت به‌خرج دادند، آن‌گاه شما بدین شکل پاسخ این رأفت را دادید. متهم زم پاسخ داد: خانواده‌ام در این رابطه چیزی به من نگفته بودند.

*** دفاع زم از خودش
رئیس دادگاه خطاب به متهم گفت: در رابطه با شکایت شکات هر مطلبی داری بیان کن.
متهم در خصوص نامه منتسب به رئیس‌جمهور به وزیر ورزش درخصوص مجوز ورود زنان به ورزشگاه‌ها که در کانال آمدنیوز نشر یافته بود، گفت: این نامه با امضای آقای واعظی بود، نامه را ما تهیه نکرده بودیم بلکه برای ما ارسال شده بود.

*** تاریخچه راه‌اندازی تاسیس آمدنیوز
متهم زم درباره تاسیس کانال آمدنیوز توضیحاتی داد که برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.
* یک: اواسط سال ۹۵، آمدنیوز تاسیس شد و آقای شمس که ترکیه بود دوبار من را به بهانه راه‌اندازی بخش فارسی‌زبان شبکه تی‌آر‌تی به آنجا دعوت کرد؛ اما بعد از چند ملاقات متوجه شدم که اصلا بحث تلویزیون مطرح نیست و با شمس درگیر شدم و ارتباطم قطع شد.

* دو: بسیاری از اطلاعات رسیده به ما دریافتی بود. ظرف سه‌سال برخی افراد هم به آمدنیوز وصل شدند. مانند سیاست کاری یک رسانه جمهوری اسلامی ‌فعالیت داشتیم.

* سه: قبل از دی‌ماه سال ۹۶ آمدنیوز را رها کردم و تا اواسط ۹۷، کنترل آمدنیوز با من نبود و سام محمودی سرابی آن را اداره می‌کرد که گرایش کمونیستی داشت. به علت برخی اتفاقات در سال ۹۷ دوباره آمدنیوز را گرفتم.

* چهار: رئیس دادگاه در این لحظه گفت: «درباره وقایع و اتفاقات ۹۶ بیشتر توضیح دهید. آیا مسئولیت جان افرادی را که در تظاهرات کشته شدند، می‌پذیرید؟ صراحتا از اغتشاشگران می‌خواستی به خیابان بریزند، ثابت کن در دی ۹۶ در آمدنیوز نبوده‌ای.» متهم در این بخش بدون پاسخگویی به سوالات قاضی گفت: این موضوع ارتباطی با من ندارد.

کدخبر: ۳۱۰۱۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر