کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۸۱۳
تاریخ خبر:

در خانه ‌فیروز ‌چه‌ گذشت؟

روزنامه هفت صبح | یک: ‌الان اگر کسی به این نتیجه برسد که برخلاف مثلا تبلیغات موجود شرایط زندگی در ایران بحرانی نیست فکر نکنید مورد استقبال رسانه‌های حاکمیتی قرار می‌گیرید. تقریبا از همه طرف به شما حمله‌ور می‌شوند. چه از آن سوی آب چه از داخل. چرا که تندروهای اصولگرا دارند این فرضیه را پیش می‌برند که به خاطر مستقر بودن یک دولت غیراصولگرا شرایط در کشور به مرز انفجار رسیده است.

اصلاح‌طلبان هم این نتیجه را قبول دارند و البته اختلافشان در آنجاست که به نظر آنها تحریم‌ها و غفلت از تنش زدایی موجب این شرایط شده است. پس اگر بگویید شرایط بد است به خاطر سیاست‌های دولت و از محرومیت‌ها بگویید و از ناکامی‌های سیاست‌های کلان، در سبد اصولگرایان هستید و اگر از شرایط بد بگویید و دلیلش را تحریم‌ها و محاصره اقتصادی بدانید در سبد اصلاح‌طلبان و اعتدالیون قرار دارید.

جالب این که این صدا در خود دولت هم با قدرت به گوش می‌رسد. مثلا جمعه آقای نوبخت از بلند مرتبه‌ترین و معتمدترین اعضای دولت روحانی فرموده‌اند:« شدیدترین مرحله تحریم نفت در برابر غذا بود اما الان در شرایطی هستیم که این بی‌انصاف‌ها و دژخیمان حتی برای غذا و دارو اجازه فروش یک قطره نفت را نمی‌دهند و اگر هم به فروش می‌رسد امکان تبادل مالی نباشد.»

یعنی در مواجهه دو جناح مهم حاکمیتی کلا مصالح نظام به جایی بند نیست و گروه‌ها فقط در منظر نابود کردن طرف مقابل و توجیه عملکرد خود حرف می‌زنند. مطمئنا پیام ارسالی از سوی آقای نوبخت در ابعاد بین‌ا‌لمللی پیام اشتباهی است و ارسال نشانه ضعف است اما در بعد داخلی به عنوان سندی از کارآمدی دولت در شرایط سخت اقتصادی کارکرد دارد.

در مواجهه با رقیبی که چشم بر همه مسائل بین‌المللی بسته و با اصرار می‌خواهد بگوید شرایط سخت اقتصادی کشور و محرومیت‌ها الا و بلا فقط حاصل این هفت سال دولت روحانی است! این مواجهات برای ما به عنوان رسانه مفید و جالب است اما از منظر حاکمیت یک هرج‌و‌مرج به تمام معناست.

* دو: ماکرون رفته بود دیدار فیروز خواننده لبنانی و عکس‌های این دیدار هم منتشر شده بود. روی دیوار خانه فیروز طرح‌ها و نقاشی‌ها و عکس‌های متفاوتی بود. در این میان یک شیطنت فتوشاپی عطالله مهاجرانی تیزهوش را به دردسر بزرگی انداخته بود. در این شیطنت جای نقاشی بزرگ روی دیوار عکس بسیار بزرگی از سید حسن نصرالله بود. آن هم در ملاقات مکرون و فیروز! موقعیت آنقدر غیر واقعی است که مهاجرانی باید شک می‌کرد اما نکرد و چند دقیقه‌ای دل به این عکس فتوشاپی داد و در ستایش فیروز کلماتی را منتشر کرد. البته بلافاصله متوجه شد و پست خود را حذف کرد.

* سه: توقعی که مردم درباره دخالت دولت برای ممانعت سقوط بیشتر شاخصه‌های بورس دارند به خاطر اشتباه دولت در تشویق مردم به حضور در بورس بود. پس از سال طلایی بورس در سال ۹۸ و استقبال مردم از عرضه سهام شستا،‌ هیچ نیازی نبود که دولت ذوق زده از این ازدحام مردم و ورود پول به بورس مدام مردم را تشویق به بردن پول‌هایشان به بورس کند و مدام این ذهنیت را ایجاد که دولت اجازه سقوط بورس را نمی‌دهد.

همه چیز داشت به شکلی نسبتا طبیعی پیش می‌رفت و سهامداران هم به تدریج با خصوصیت بهاری بورس آشنا می‌شدند اما تضمین‌های بی‌دلیل دولت و دخالت بنگاهدارانه در یک فرآیند خصوصی و مردمی‌کار را به آنجا کشانده که سقوط بورس این ظرفیت را دارد که به یک بحران ملی بدل شود.

کدخبر: ۳۴۷۸۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر