کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۵۰۵
تاریخ خبر:

در جلسه بازخواست تاج و سلطانی‌فر چه گذشت؟

روزنامه هفت صبح | حضور تاج و سلطانی‌فر در کمیسیون اصل نود مجلس حاشیه‌های زیادی داشته که یکی از آنها گمانه‌زنی درباره واکنش فیفا به این موضوع بوده است. بعضی‌ها نگران موضع‌گیری فیفا و متهم کردن ایران به دخالت‌های حاکمیتی و دولتی در فوتبال هستند. از طرفی این سوال وجود دارد که اگر کار بیشتر بیخ پیدا کند و ماجرا تا پای دادگاهی شدن این دو نفر پیش رفته و حتی آنها محکوم به پرداخت جریمه ویلموتس از جیب خودشان شوند، آیا فیفا واکنش تنبیهی نشان خواهد داد؟

پژمان راهبر، سردبیر سایت ورزش سه در گفت‌و‌گو با هفت‌صبح در این مورد می‌گوید: «وقتی داریم از خاورمیانه حرف می‌زنیم باید حواسمان به قواعد و شرایط آن هم باشد، مثلا اینجا همیشه دخالت و تاثیر گذاری نهادهای دولتی و حاکمیتی مختلف بر حوزه پر مخاطب و همه‌گیری مانند فوتبال وجود داشته چون برای چهره‌های حوزه سیاست یک راه جلب محبوبیت تلقی می‌شده است.

از طرفی نقش آفرینی یک قوه قهریه در زمینه فوتبال اگرچه یک امر نادر محسوب می‌شود اما سابقه داشته مثلا در زمینه ماجرای کالچوپولی و دوپینگی که در ایتالیا اتفاق افتاده بود پلیس ورود کرد، همچنین در مورد ماجرای خود فیفا و بلاتر هم کار به بازداشت دخالت قضایی رسید اگرچه من نمی‌دانم در این موارد هماهنگی‌ها چطور بوده.

از طرف دیگر مثلا اگر آقای تاج یا سلطانی‌فر با اتهام تضییع اموال عمومی یا اموال دولتی مواجه شوند اگرچه این مسئله دخالت دولتی در فوتبال را نشان می‌داد اما همین حالا هم فدراسیون ما خلاف قوانین بین‌المللی و با مناسبات مالی دولتی اداره می‌شود. مخصوصا حالا که کارهایی مثل استقراض از شستا و… هم انجام شده دیگر آقایان نمی‌توانند بگویند که دخالت دولتی نشود.»

* حجت الاسلام درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جلسه شورای عالی قضایی به ارائه گزارشی از پیگیری پرونده مربوط به قرارداد ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال پرداخت و توضیحات زیر را در این‌باره ارائه کرد.

این قرارداد به مدت ۳ سال و به مبلغ ۷٫۸ میلیون یورو منعقد شده بود که در انعقاد آن نظر کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال اخذ نشده و راسا اقدام به امضای آن شده بود و هیأت رئیسه فدراسیون نیز پس از ۸ روز آن را تأیید کرد. برای حضور ۶۳ روزه ویلموتس در جایگاه سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال، مبلغ ۲/۲ میلیون یورو و ۱۱ هزار دلار از سوی فدراسیون فوتبال هزینه شده است. علاوه بر این هزینه، فدراسیون فوتبال زیر بار تعهدات غیرقانونی از جمله پرداخت ۷ میلیارد تومان مالیات این قرارداد رفته و در نهایت هم فدراسیون فوتبال علاوه بر پرداخت این مبالغ، از سوی فیفا محکوم به پرداخت ۶٫۱ میلیون یورو غرامت نیز شده است.

سازمان بازرسی کل کشور ضمن بررسی این پرونده و ابعاد و زوایای آن، ۸ نفر از افرادی که در این قرارداد دخالت داشته و موجب تضییع حقوق بیت المال شده‌اند را به دادستانی تهران معرفی کرده است.
با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان بازرسی کل کشور، سازمان لیگ به کارگیری سرمربی و بازیکن خارجی در سال جاری را ممنوع اعلام کرده و همچنین باشگاه‌ها ملزم به حذف سفر‌های تدارکاتی غیرضروری به خارج از کشور و برگزاری آن‌ها در داخل کشور شده اند.

*** در جلسه چه گذشت
غیر از عکس‌هایی که خبرگزاری تسنیم از چهره مضطرب مهدی تاج در این جلسه منتشر کرده و سوژه شبکه‌های اجتماعی شده، حرف‌های مهدی سلطانی‌فر هم در این جلسه به رسانه‌ها رسیده است. او در حرف‌هایش گفت: «نباید فراموش کنیم با تمام اتفاقاتی که افتاده و حکم ناعادلانه و غیرطبیعی که علیه فوتبال کشور و فدراسیون فوتبال صادر شده، باید بگوییم هنوز وسط کار هستیم و باوجود صدور حکم کمیته تعیین وضعیت فیفا برای تجدیدنظر دو مرحله بسیار جدی پیش‌رو داریم.

دادگاه عالی ورزش نهادی مستقل و کاملا مسلط است که نقشی تعیین‌کننده و محوری در اختلافات موجود بین فدراسیون‌ها،ورزشکاران و کنفدراسیون‌ها دارد. باید در این دادگاه از منافع ملی و فوتبال ایران دفاع کنیم. فعلا این حکم قطعی نیست و اگر در دادگاه CAS نتیجه نگیریم، می‌توانیم به دادگاه فدرال سوئیس اعتراض کنیم.»

*** دست ویلموتس را پر نکنیم
او ادامه داد: «تمام دستگاه‌ها و نهادهای کشور، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال و مجلس شورای اسلامی عزم و اراده جدی برای کمک به فدراسیون در راستای شکستن این حکم دارند. حکم ناعادلانه‌ای که مسئول کار غیرقابل قبول وکلای طرف مقابل است و باید دید چه دلیلی پشت این اقدام وجود دارد. تمام کارشناسان می‌گفتند نباید چنین حکم ناعادلانه‌ای علیه فوتبال ایران صادر شود.

تاکید می‌کنم اکنون هم وسط کار هستیم و هرگونه اظهارنظر و صحبت در این جلسه و همچنین برنامه‌های مختلف کمکی است به طرف مقابل. متاسفانه برخی مواقع مجبوریم به جزئیات قرارداد بپردازیم و همچنین برخی جاها مجبور می‌شویم خود‌به‌خود این اطلاعات را اعلام کنیم که می‌تواند مورد سوءاستفاده طرف مقابل ما قرار بگیرد و دست ویلموتس و وکلایش را پر کند.»

سلطانی فر در یک جایی از حرف هایش هم ویلموتس را دشمن خواند و گفت: «مارک ویلموتس و وکلایش که در طرف مقابل ایران ایستاده‌اند دشمن ما هستند که ناعادلانه حکم گرفتند.»

*** آحاد مردم سرخورده شدند
نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس که سه روز پیش در توئیتی نوشته بود: «با توجه به وصول شکایات متعدد در موضوع قرارداد ویلموتس به کمیسیون اصل نود، وزیر ورزش و مسئولان پیشین و فعلی فدراسیون فوتبال، دوشنبه به کمیسیون خواهند آمد. تمام تلاش‌مان را در جهت احقاق حقوق مردم می‌کنیم»؛ در این جلسه سلطانی‌فر و تاج را خطاب قرار داد و گفت: «نوع عقد قرارداد با مارک ویلموتس موجب یک سرخوردگی برای آحاد مردم شده است. امروز دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی به این موضوع ورود کرده‌اند و با توجه به مسئولیت مستقیمی که فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش در این رابطه داشتند کمیسیون اصل نود نیز به این مسئله ورود کرد.»

او ادامه داد: «براساس دستورالعمل‌ها و قوانین، هرنوع عقد قرارداد خارجی با اعضای کادر فنی تیم ملی باید به اطلاع کمیته فنی و توسعه فدراسیون رسیده باشد که براساس گزارش‌های واصله این مراحل قانونی در فدراسیون فوتبال طی نشده است و عقد قرارداد با این گزینه از مسیر دیگری صورت گرفته است.

نقش نظارتی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال برای ما در این زمینه نامشخص است و همچنین گزارش‌ها و اسناد نشان می‌دهد علاوه بر اینکه کمیته فنی و توسعه در جریان عقد قرارداد نبوده هیات رئیسه فدراسیون فوتبال نیز هشت روز پس از انعقاد قرارداد با مارک ویلموتس در جریان این قرارداد و مفاد آن قرار می‌گیرد.»با وجود تمام این حرف‌ها به نظر نمی‌رسد که تصمیم ویژه‌ای بعد از این جلسه گرفته شده باشد، اینطور که معلوم است همه منتظر هستند که ببینند در ادامه پرونده به چه سمتی پیش خواهد رفت.

کدخبر: ۳۴۶۵۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر