کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۱۸۹۴
تاریخ خبر:

در جست‌و‌جوی یک صدای انفجار ناشناخته

نگین باقری|حالا دیگر دارد بیشتر از ۳۰ ساعت از انفجار پارک ملت می‌گذرد. انفجاری که لحظات اول کسی منبع آن را پیدا نمی‌کرد تا اینکه کم‌کم مشخص شد از جایی در پارک ملت و نزدیک به تونل نیایش آمده است. شب حادثه درست روبه‌روی خیابان ناهید غربی، اگر سربالایی پارک ملت را به سمت غرب بالا می‌رفتید، کارگران شهرداری را روی یک تپه می‌دیدید که مشغول خاکبرداری هستند. ساعت از سه گذشته و دیگر پارک خلوت شده بود. از بیل زدن‌های کارگران دودی بلند می‌شد که نور چراغ‌های پارک آن را سفید می‌کرد. نیروهای پلیس‌ اصرار داشتند که کسی به‌جز پارکبانان شهرداری آنجا نماند. یکی از پلیس‌ها در دستش کیسه‌ زباله آبی رنگی داشت…. چند برگ خشک درخت بیشتر داخل کیسه دیده نمی‌شد اما هر چیزی که بود، آن را همراه خود به ماشین نیروی انتظامی انتقال داد. بلافاصله پس از پیچیده شدن خبر دو فیلم متفاوت از مشاهده شدن دود روشنی در هوا منتشر شده است. رجانیوز با انتشار این دود گمانه‌زنی کرده که این دود ناشی از انفجار یک بمب صوتی بوده. یکی از افراد نیروی انتظامی در جواب به اینکه دود مشاهده شده در فیلم‌ها چه بوده، به هفت‌صبح اینطور گفت که این دود فقط ناشی از گرد و خاک بوده و هر ادعای دیگری را رد کرد.

محل حادثه فقط نیم متر فرو رفته بود
هنگام شروع ماجرا، اولین افرادی که درباره این اتفاق، اظهارنظر کردند مسئولان آتش‌نشانی و استانداری تهران بودند. آتش‌نشانان فقط با دریافت تماس‌های مختلف از مردم آن محل، حدس اولیه خودشان را بر پارک ملت گذاشتند و جست‌وجو را شروع کردند. به گفته این آتش‌نشان، آنها پس از اینکه آتشی در محل پیدا نکردند، پارک را ترک کرده و ماموریت را تمام می‌کنند. بعد از حدود دو ساعت اولین عکس‌ها از محل حادثه منتشر شد. این نقطه درست روی یکی از تپه‌های پارک قرار داشت ولی حتی عمق فرورفتگی‌اش زیاد نبود. جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی که تا امروز انفجارهای زیادی را به چشم دیده هم تایید می‌کند محل حادثه چیز عجیبی نبوده و عمق آن فقط نیم متر بوده است. او می‌گوید که با توجه به تماس‌های دریافتی انتظار روبه‌رو شدن با صحنه سخت‌تری را داشته و باور نمی‌کند این صدا فقط منجر به نیم متر فرورفتگی شده باشد.
بعد از آن معاون امنیتی فرماندار هم در صحنه حاضر شد و گفت که فقط مقداری «خاک و خل و سنگ و سلاخ» از پیاده‌رو به خیابان داخل مجموعه پارک ریخته شده است. به گفته او حادثه ساعت ۱۲:۵۵ رخ داده ولی کسی آسیب ندیده یا ساختمانی آتش نگرفته.

دو احتمال اول اما بعید
با پیچیده شدن خبر، ویدئویی از آتش گرفتن منزلی در همین محدوده منتشر شده بود که هیچ ارتباطی به این حادثه نداشت و مربوط به روزهای گذشته بود. این را سردار هداوند، جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم که سر صحنه حاضر بود، تایید کرد. سردار هداوند که درباره منشا دقیق صدای انفجار هنوز به نظر اطمینان‌بخشی نرسیده بود، پای دو احتمال را به میان کشید و گفت: «پیش از این، چند بار مخزن‌های گاز باشگاه انقلاب، در ضلع غربی پارک ملت منفجر شده بود.» او همچنین به یاد می‌آورد انفجار چیلر‌های خنک‌کننده آکادمی المپیک در تابستان ۹۷ نیز به جان باختن سه کارگر انجامیده بود. تا امروز این تنها احتمالی است که از سوی یک مقام رسمی درباره صدای مهیب داده شده ولی از روی نقشه می‌توان هر دو احتمال را مردود دانست. فاصله آکادمی المپیک تا محل حادثه ۲٫۲ کیلومتر یا حدود ۴۵ دقیقه پیاده‌روی است. درست کمی پایین‌تر از نقطه حادثه تونلی قرار دارد. تونلی که چراغ‌های آن روشن بود و ورود عموم به آن ممنوع. البته که هیچ نیروی امنیتی یا نظامی هم آن‌موقع شب مقابل آن نایستاده یا در حال بررسی آن نبود که احتمال مورددار بودن آن نقطه را هم ضعیف می‌کرد. در فضای مجازی اینطور گفته می‌شود که این مسیر، یک تونل از تونل نیایش است. با این حال به‌خاطر نزدیکی به پارکینگ صدا‌و‌سیما، ممکن است به محدوده صداو‌سیما و پارکینگ آن هم مرتبط باشد. بعد از این اتفاق یک وبسایت متعلق به رژیم صهیونسیتی به اسم اینتلی‌تایمز مدعی شد که انفجار تهران در کنار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران رخ داده اما این ساختمان هم تا محل اعلام شده ۹۰۰ متر فاصله دارد.

دو انفجار یا یکی؟

واکنش‌های کاربران فضای مجازی اما حاکی از شنیده شدن صدای دو انفجار به فاصله چند ثانیه از هم بود. این صداها حتی از جنوب تا فاطمی و از شمال تا ولنجک هم شنیده شده است. با این حال در اخبار رسمی چیزی درباره این توضیح داده نشد. بعد از گذشت حدودا ۹ ساعت جانشین فرمانده انتظامی دوباره توضیحاتی اضافه کرد و گفت که ماجرا بزرگنمایی شده و فقط محدود به چند شاخ و برگ بوده است. او اینطور، صدای انفجار را تایید کرد اما گفت این انفجار حریق و تخریب و آسیب جانی به‌دنبال نداشته است. به‌غیر از این اظهارنظر، اطلاعات دیگری درباره آن به صورت رسمی ارائه نشده است. با این حال اخبار ساعت ۱۴ دیروز خبرنگار صداو‌سیما با شهروندانی که مقابل بیمارستان قلب شهید رجایی بودند، مصاحبه‌ای انجام داد که در آن مصاحبه‌شوندگان این اقدامات را کاری کثیف می‌دانستند. چند نفر از آنها در حرف‌هایشان با ارجاع به عامل انفجار در مصاحبه اینطور گفتند: «کارشان کثیف بوده است ولی این کارها مردم ما را قوی‌تر می‌کند.» به‌غیر از مردم، خبرنگار هم در انتهای گزارش خود می‌گوید: « چقدر باید رذل و کثیف باشند که کنار بیمارستان این کار را انجام دهند.» این در حالی است که تا لحظه نوشته شدن این گزارش هیج توضیحی درباره علت این حادثه، عمدی یا سهوی بودن آن داده نشده.

کدخبر: ۴۰۱۸۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر