کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۴۷۹
تاریخ خبر:

در انتظار سخت‌ترین سال تحصیلی تاریخ باشید

روزنامه هفت صبح | کرونا تقریبا چیزی از سال تحصیلی گذشته باقی نگذاشت، اگرچه وزیر آموزش و پرورش می‌گوید لطمه‌ای به وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان نخورده و معدل دانش آموزان سراسر کشور نیم نمره هم بهتر شده اما فشاری که به خانواده‌ها، مدارس، معلمان و خود دانش‌آموزها آمد باعث شده که نگرانی‌های زیادی در مورد وضعیت آموزش در سال تحصیلی آینده پیش بیاید.

*** زودتر شروع می‌کنیم
هیچ تصمیم قطعی وجود ندارد، همه چیز در هاله‌ای از ابهام است و خود آموزش و پرورشی‌ها نمی‌دانند که چه چیزی در انتظارشان خواهد بود اما دو تصمیم قطعی است؛ یکی شروع سال تحصیلی از نیمه شهریور و دیگری برداشته شدن تعطیلی پنجشنبه‌ها. بنابر گفته وزیر آموزش و پرورش این تصمیم‌ها هم با دو هدف گرفته شده‌اند.

یکی اینکه اگر عقب افتادگی تحصیلی باقی مانده فرصت مرور دروس سال گذشته وجود داشته باشد، از طرفی چون گمانه‌زنی‌ها می‌گویند در زمستان کرونا دستش را به دست آنفلوآنزا خواهد داد و سرما هر دو بیماری را تقویت خواهد کرد، معلوم نیست آموزش و پرورش چند روز مجبور باشد تعطیلی سراسری یا منطقه‌ای اعلام کند بنابراین باید هم درس‌ها را زودتر شروع کنند و هم پنجشنبه‌ها را دوباره به تقویم آموزشی برگردانند. به همین دلیل هم ثبت نام مدارس از ابتدای خرداد ماه شروع شده است.

*** حضوری، آنلاین یا یکی در میان
هنوز تکلیف اینکه کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار خواهد شد یا آنلاین هم معلوم نیست حتی اینطور که مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش می‌گوید سناریوهایی غیر از همین دو مدل هم وجود دارد. او می‌گوید: «با بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور روی سناریوهای آموزشی مختلفی متمرکز شده‌ایم تا مشخص شود که آیا تمام دانش‌آموزان می‌توانند در یک روز در کلاس درس حاضر شوند یا اینکه باید به گروه‌های مختلف تقسیم شده و یک روز در میان به مدرسه بیایند.

هنوز وضعیت چگونگی حضور دانش‌آموزان در مدارس مشخص نیست و در حال بررسی سناریوها هستیم که در ایام نزدیک به بازگشایی مدارس اطلاع‌رسانی خواهد شد.»مدتی پیش هم رضوانه حکیم زاده، معاون ابتدایی آموزش و پرورش اعلام کرد که شاید در برخی مناطق که وضعیت بهتری دارند دانش آموزان با رعایت فاصله در مدرسه حاضر شوند اما در مناطق قرمز، سیاست آموزش آنلاین ادامه پیدا کند.

*** تقویت تلویزیون و رادیو
از حرف‌های مسئولان آموزش و پرورش مخصوصا شخص وزیر می‌توان فهمید که یکی از سیاست‌هایی که در سال تحصیلی آینده بیشتر جدی گرفته خواهد شد، آموزش از طریق تلویزیون و رادیو است. حاجی بابایی اخیرا از بازدهی مثبت آموزش تلویزیونی در سال تحصیلی گذشته گفته و اعلام کرده که آمار دانلودها نشان می‌دهد خانواده‌ها خیلی راضی بوده‌اند و حتی بعضی از برنامه‌ها نزدیک به ۳۰ میلیون بار دانلود شده‌اند.

این استقبال از یک طرف و شکایت بسیاری از خانواده‌ها در مورد عدم دسترسی به اینترنت پر سرعت و تلفن هوشمند از طرف دیگر، کاری کرده که آموزش و پرورش بخواهد برای سال تحصیلی آینده مانور بیشتری روی ظرفیت آموزشی تلویزیون و رادیو بدهد اگرچه به گفته حاجی بابایی هیچ کدام اینها جای اپلیکیشن شاد را نمی‌گیرند چون این برنامه یک ارتباط دو طرفه بین دانش‌آموز و معلم و مدرسه ایجاد می‌کند اما آموزش تلویزیونی و رادیویی یک طرفه است بنابراین باید تلاش شود که برای دانش‌آموزان محروم هم تبلت دانش آموزی تهیه شود. حالا اینکه چه نهادی باید این کار را انجام دهد خیلی معلوم نیست.

*** کوچ از غیرانتفاعی به دولتی
اختلاف مالی خانواده‌ها و مدارس غیرانتفاعی سال تحصیلی گذشته را با حاشیه‌ها و چالش‌های زیادی همراه کرد، خانواده‌ها می‌گفتند بیشتر از یک سوم سال خدمات خاصی نگرفته‌اند و مدارس هم می‌گفتند به هر حال تقصیر آنها نبوده که کرونا آمده و نمی‌توان پول‌های خرج شده را برگرداند. این اختلاف‌ها و ناامیدی خیلی از خانواده‌ها از عادی شدن شرایط در سال تحصیلی آینده باعث شده که گزینه ثبت نام در مدرسه دولتی روی میز خیلی از خانه‌ها قرار بگیرد.

خانواده‌ها از طرفی نگران این هستند که چنین تغییری روی روند تحصیلی بچه‌شان تاثیر بگذارد و از طرف دیگر با وجود انواع بحران‌های اقتصادی نمی‌خواهند بابت خدماتی که احتمالا دریافت نخواهند کرد پول بدهند اما نگران‌تر از خانواده‌ها آموزش و پرورش است که هم دغدغه به تعطیلی کشیده شدن مدارس غیرانتفاعی را دارد و هم با کوچ بزرگ دانش‌آموزان از غیرانتفاعی‌ها به مدارس دولتی با مسئله ظرفیت روبه‌رو خواهد شد. هنوز آمار دقیقی از میزان کوچ دانش آموزان منتشر نشده اما یک منبع آگاه از داخل آموزش و پرورش به هفت صبح می‌گوید ابعاد این اتفاق بزرگ بوده و به یکی از نگرانی‌های اصلی آموزش و پرورش تبدیل شده است. خانواده‌های زیادی هم از قبول نشدن ثبت نام فرزندشان در مدارس دولتی با عذر پر شدن ظرفیت شکایت می‌کنند.

*** نگران نباشید
امیرعباس میرزاخانی، معاون رسانه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش تلاش زیادی می‌کند که خیال خانواده‌ها را راحت کند. او ترجیح می‌دهد به جای اینکه فکر و ذکرمان را معطوف به مسائل نگران‌کننده کنیم، به ظرفیت‌هایی که حالا به دست آمده فکر کنیم مثل اینکه در شرایط عادی ورود تکنولوژی آموزش آنلاین به سیستم آموزشی کشور چقدر طول می‌کشید و با چه مشکلاتی روبه‌رو می‌شد اما حالا تمام کشور دست به دست هم داده که این اتفاق بیفتد. او هم اگرچه نمی‌تواند برنامه مشخصی برای سال آینده دانش‌آموزان اعلام کند و می‌گوید همه چیز به وضعیت شیوع کرونا بستگی دارد اما خیال‌ها را راحت می‌کند که نه قرار است دانش‌آموزان از درسشان عقب بیفتند و نه روند آموزش قطع خواهد شد.

کدخبر: ۳۴۰۴۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر