کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۱۹۵
تاریخ خبر:

دریغ برای رفتن آموزگار اخلاق و تصویر و هنر

مراکز فرهنگی و هنری کشور در پیام هایی جداگانه درگذشت اکبر عالمی را تسلیت گفتند.

به گزارش مهر، به مناسبت درگذشت اکبر عالمی مستندساز و مجری برنامه‌های تلویزیونی، نهادها و صنوف مختلف سینما فقدان این هنرمند را تسلیت گفتند. زنده‌یاد اکبر عالمی متولد سال ۱۳۲۴ مدتی قبل به دلیل ابتلاء به کرونا در بیمارستان بستری شد و بامداد امروز سه شنبه ۲۲ مهرماه دار فانی را وداع گفت.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی نوشته است:

«دریغ و افسوس که اکبر عالمی، هنرمند پرشور و معلم عزیز هنر و تصویر رفت. نقش معلمی و استادی عالمی در جریان هنر و تصویر کشور ما تا فردا و آینده و همیشه تداوم دارد، بسیاری از جوانان و نوجوانان با دانش و هنری که عالمی عاشقانه و بی دریغ در کلاس یا نشست‌های هنری و یا برنامه هنر هفتم در قاب تلویزیون یاد می‌داد، با دنیای تصویر و عکاسی و سینما همراه شدند. عالمی برای هموار کردن مسیر آموزش عکاسی و سینما و تقویت عکاسی در ایران نقش مهمی دارد و با تدریس، تألیف و ترجمه و ایجاد زمینه‌هایی برای آموزش عکاسی و سینما به تداوم جریان هنری و استمرار فرهنگی خدمتی کرد که شایسته تحسین و به یادماندنی است.

اکبر عالمی خود هنرمند ارزشمندی است و همواره بزرگان هنر و هنرمندان را از سر فروتنی تکریم کرد و با رفتارش یاد داد که قدرشناس هنر و هنرمندان باشیم، عالمی در همه زندگی پربارش آموزگار بود در اخلاق و تصویر و هنر.

درگذشت این هنرمند گرانقدر را به خانواده عزیزش و دوستداران و شاگردانش تسلیت می گویم و از درگاه خداوند آرامش و بهترین درجات را برای زنده یاد عالمی خواستارم.»

خانه سینما

در متن پیام این تسلیت آمده است: «خانه سینما درگذشت دوست و همکار ارزشمند خود زنده یاد اکبر عالمی را به خانواده محترم ایشان، همکاران گرامی در انجمن‌های مدرسان سینما، تهیه کنندگان سینمای مستند، آسیفا و… و همچنین اعضای محترم جامعه اصناف سینمای ایران تسلیت عرض می‌کند.»

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

در متن پیام علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی آمده است:

«انالله و انا الیه راجعون

در نهایت تٲلم و اندوه، یکی دیگر از اساتید و پیشکسوتانِ وزینِ سینما و تلویزیون ایران، دعوتِ حق را لبیک گفت.

نسل‌های مختلف علاقه‌مند به سینما در ایران، یا شاگرد استاد بودند و یا به خاطر دانش و اجرای مسلط و تأثیرگذار این استاد فقید، شیفته سینما شدند.

دریغ و هزاران دریغ که افتخار ایستادن در کنار ایشان کوتاه بود و این معلم باسواد سینما و رسانه، سرانجام امروز در جدال با کرونا به رحمت خدا پیوست.

درگذشت مرحوم مغفور، دکتر اکبر عالمی که عمرِ شریفش را صرفِ پژوهش، تعلیم و پروراندنِ نسل‌های مختلفی از سینماگران این سرزمین کرد، به خانواده محترم و دوستداران و شاگردان ایشان و خانواده صاحب‌عزای سینمای ایران، تعزیت و تسلیت عرض نموده، از درگاه پروردگار لطیف، برای روح سترگش، علو درجات و آرامش ابدی مسئلت می‌نمایم.»

انجمن عکاسان سینما

در متن پیام انجمن عکاسان سینما آمده است: «اکبر عالمی همواره از افراد تأثیر گذار و مانا در حوزه مستندسازی، ترجمه و نقد متون هنری بود و تالیفاتش در حوزه عکاسی منابعی قابل اتکا برای علاقه مندان عکاسی است. درگذشت استاد عالمی گرانقدر را به خانواده آن مرحوم و جامعه هنری تسلیت می‌گوئیم و برای بازماندگان صبر و اجر آرزومندیم.»

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت»

ستاد اطلاع رسانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» با انتشار پیامی درگذشت زنده یاد اکبر عالمی استاد دانشگاه و مدرس سینما را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:

«بازگشت همه به سوی خداوند مهربان است. در این روزهای تلخ و سخت، درگذشت زنده یاد استاد اکبر عالمی که عمری را در راه ارتقای دانش و فرهنگ سپری کرد، تأسف بار و اندوهناک است. دستاوردهای فرهنگی او برای سینمای ایران باقی خواهد ماند و یاد و خاطره آن آموزگار خردمند و باوقار در قلبمان حک خواهد شد.

درگذشت استاد اکبر عالمی را به خانواده محترم او، اهالی سینما و شاگردان پرشمارش که از سینماگران شاخص هستند، تسلیت می‌گوئیم و از خداوند متعال می‌خواهیم سایه مهر و عطوفتش را بر سر ما و درگذشتگان‌مان بگستراند.»

کانون کارگردانان سینمای ایران

در متن پیام کانون کارگردانان سینمای ایران آمده است: «در پاییزی که کرونا همچنان می تازد، جسم و جان استادی نازنین و عالم گیر از مزرعه هنر چیده شد. اکبر عالمی یگانه ای بود در تدریس عشق و اخلاق و سینما. کانون کارگردانان سینمای ایران در غم از دست دادن این استاد تکرار نشدنی با همه دوستدارانش همدردی می‌کند.»

مدیرعامل مؤسسه «تصویر شهر»

در متن هاشم میرزاخانی مدیرعامل مؤسسه «تصویر شهر» آمده است:

«إِنَّا لِلّه و إِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ

درگذشت استاد گرانقدر و هنرمند پیشکسوت سینمای ایران مرحوم اکبر عالمی موجب تأثر و تألم خاطر شد.

درگذشت یکی از کارگردانان محبوب و خوش نام سینمای ایران، جامعه فرهنگی و دوستداران سینما را در غمی سنگین فرو برد. وی استادی تلاشگر و با اخلاق بود که عمر با برکت خود را خالصانه و متعهدانه صرف آموزش و تعلیم نسل‌های مختلفی از سینماگران این سرزمین کرد.

استاد اکبر عالمی همیشه برایم آموزگاری پرشور و عزیز بود که عاشقانه هنر را برای دانشجویان به تصویر می‌کشید و هزاران دریغ و افسوس که افتخار ایستادن در کنار ایشان کوتاه بود.

اینجانب فقدان این هنرمند گرانقدر را به اصحاب فرهنگ و هنر و خانواده ایشان تسلیت گفته و برای آن فقید سعید از درگاه خداوند رحمان رحمت و بخشایش و برای بازماندگان گرامی صبر و سلامت مسألت دارم.

روحش شاد و یادش گرامی باد.»

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

پیام تسلیت محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به شرح ذیل است:

«دکتر اکبر عالمی از هنرمندان برجسته و محبوب حوزه علمی و دانشگاهی سینما بود که بویژه در زمینه سینمای انیمیشن و مستند صنعتی، حضوری مؤثر در بطن آموزش و تولید داشت.

درگذشت این چهره نامی سینمای انیمیشن و مستند ایران را به خانواده محترم دکتر عالمی تسلیت گفته، برای روح بلند آن مرحوم آمرزش الهی مسئلت می‌نمایم. یادش گرامی باد.»

انجمن بازیگران سینمای ایران

به مناسبت درگذشت دکتر اکبر عالمی، شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران پیام تسلیتی به شرح زیر صادر کرد:

«با نهایت تأسف دکتر اکبر عالمی، محقق، منتقد، فیلمساز و مدرس یگانه و بزرگ سینما و یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های هنر و فرهنگ معاصر کشورمان از میان ما رفت.

شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران، در گذشت این استاد بی مانند را به خانواده محترم ایشان، هنرمندان و دانشگاهیان کشورمان تسلیت عرض می‌نماید.»

سازمان سینمایی حوزه هنری

سازمان سینمایی حوزه هنری با صدور اطلاعیه‌ای درگذشت استاد اکبر عالمی از اساتید و پژوهشگران سینما را تسلیت گفت، متن پیام تسلیت این سازمان به این شرح است:

«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

سینمای ایران و جامعه علمی و دانشگاهی، یکی از پرافتخارترین و گران‌مایه‌ترین اساتیدش را از دست داد. استاد دکتر اکبر عالمی که تمام عمر زندگی‌اش را وقف در عرصه تحقیق، پژوهش و تدریس سینما و هنر برای وطنش و برای فرزندان این مرز و بوم کرد.

سازمان سینمایی حوزه هنری در گذشت این استاد بزرگ و ارزشمند را به جامعه علمی و دانشگاهی و همچنین جامعه سینمایی و هنری کشور تسلیت می‌گوید.

ساخت برنامه‌های هنری و فرهنگی تلویزیونی در زمینه سینما همراه با اجراهای حرفه‌ای و ماندگار و نقدهای تأثیرگذار فیلم، چند دهه تدریس در دانشگاه‌های هنر، مدیریت لابراتوارهای سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساخت حدود ۳۰ فیلم مستند برای صنایع داروسازی، پتروشیمی، نساجی و چوب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، آلمانی و … از جمله فعالیت‌های اکبر عالمی بود.»

کدخبر: ۳۵۴۱۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر