کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۶۸۹
تاریخ خبر:

درس‌هایی که ‌این هفته از بورس باید یاد بگیرید

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| بورس در چهار روزکاری گذشته روند پرنوسانی را پشت سر گذاشت. شاخص کل از محدوده یک میلیون و ۱۷۲هزار واحد در روز شنبه شروع به کار کرد و بعد از کاهش تا محدوده یک میلیون و ۱۵۱هزار واحدی دیروز تا یک میلیون و ۱۷۹هزار واحد رشد کرد تا بازدهی مثبت شش دهم درصدی در کارنامه بورس ثبت شود.

البته هفته هنوز تمام نشده و امروز ممکن است شاخص بورس روند متفاوتی را در پیش بگیرد اما از آنجا که فردا تعطیل رسمی است، چاره‌ای نداریم که به بررسی کارنامه چهار روز کاری گذشته اکتفا کنیم. در این چند روز من دست به نقد بودم و سهام جدیدی نخریدم. کاری که شاید اشتباه باشد اما برایش دلایل خودم را داشتم.

*** یک سهام به تنهایی می‌تواند روند شاخص را تغییر دهد
نحوه محاسبه شاخص کل رابطه مستقیمی با اندازه شرکت‌ها دارد. هرچه شرکت بزرگ‌تر و ارزش سهام آن بیشتر باشد، تاثیر بیشتری در تعیین روند شاخص کل خواهد گذاشت. پیش از این نمادهای شاخص‌ساز که اغلب بین ۱۰شرکت بزرگ بورس به حساب می‌آیند می‌توانستند روند شاخص کل را تعیین کنند اما دامنه نوسان نامتقارن باعث شد رشد سهام تنها یک نماد شاخص‌ساز بتواند شاخص کل را سبزرنگ نگه دارد. اتفاقی که در ابتدای روز شنبه افتاد.

فملی و وپاسار تنها نمادهای سبزرنگ بازار بودند و به تنهایی باعث شدند شاخص کل کارش را با رشد سه هزار واحدی آغاز کند، اما چنین روندی نباید مبنای محاسبات سهامداران قرار بگیرد چراکه طبیعتا این مدل افزایش شاخص کل چندان پایدار نمی‌ماند. دقیقا همین اتفاق در ادامه معاملات روز شنبه و همچنین در روز یکشنبه افتاد و با کاهش شاخص کل مواجه شدیم.

*** سود مورد انتظار باید با ریسک سرمایه‌گذاری تناسب داشته باشد
روز دوشنبه روند قیمت سهام در خیلی از نمادها تغییر کرد. نزدیک ساعت ۱۱ ظهر روز دوشنبه شرکت‌های حقوقی اقدام به حمایت از نمادهای شاخص‌ساز کردند و این مورد باعث شد شاخص کل در مسیر صعودی قرار بگیرد. این شاخص روز دوشنبه حدود شش هزار واحد رشد کرد و خیلی از سهامداران دست به خرید سهام زدند اما من منتظر ماندم. چراکه سود مورد انتظار نسبت به ریسک سرمایه‌گذاری در شرایط بحرانی چندان چشمگیر نبود.

طبیعتا زمانی که روند شاخص تغییر می‌کند، ممکن است حداقل برای یکی، دو روز روند صعودی مهمان بازار باشد. ولی اگر بخواهید از چنین فرصت کوتاهی برای سود کردن استفاده کنید، ممکن است در ادامه دچار صف‌های فروش شوید و نتوانید سهام خود را بفروشید. برای همین من منتظر ماندم تا مطمئن شوم رنگ سبز در نقشه بازار پایدار باقی می‌ماند.

*** تحلیل‌های خود را جدی بگیرید
روند صعودی روز سه‌شنبه که باعث جهش ۲۲هزار واحدی شاخص کل شده بود، از ابتدای هفته قابل پیش‌بینی بود. همانطور که روز شنبه در همین صفحه نوشته بودیم، شرکت‌های بزرگ اقدام به انتشار اوراق اختیار فروش تبعی‌کرده‌اند و به فکر جذب سرمایه صندوق‌های درآمد ثابت بودند. در بین ۱۳نمادی که سهام‌شان را بیمه کردند، شبندر بیشتر اوراق اختیار فروش تبعی را منتشر کرده بود. به همین خاطر من از ابتدای هفته تغییرات قیمت نماد شبندر را زیر نظر داشتم.

به خصوص که قیمت دلار مسیر صعودی در پیش گرفته بود و این مورد می‌توانست تاثیر مثبتی روی نمادهای پالایشی بگذارد. دوشنبه شبندر توانست بعد از چند روز از شر صف فروش خلاص شود، اما من به اشتباه از این فرصت خرید استفاده نکردم و منتظر روز سه‌شنبه بودم، اما در همان ساعات اولیه معاملات دیروز، صف خرید سنگینی برای شبندر تشکیل شد و دیگر امکان خرید سهام وجود نداشت. در چنین شرایطی من با اینکه تحلیل شخصی درستی داشتم اما نبود اعتماد به‌نفس باعث شد سود شش درصدی را از دست بدهم.

*** نزدیک مرزهای روانی دست به ماشه بمانید
خیلی از ما دائما روند بورس را پیگیری نمی‌کنیم. ممکن است اول صبح نگاهی به شرایط بیاندازیم. قرار نیست هر روز دست به معامله بزنیم. با این وجود زمانی که بورس در نزدیکی مرزهای روانی قرار دارد، شاید بهتر باشد وقت بیشتری برای پیگیری معاملات صرف کنیم. در چهار روز گذشته که شاخص در حال نزدیک شدن به کمترین رقم در شش ماه دوم سال بود و احتمال تغییر روند به فاز صعودی وجود داشت. در چنین شرایطی بهتر است دست به ماشه بمانید تا در صورت بروز نشانه‌ها سریع سهام مورد نظرتان را بخرید. به‌شخصه اگر روز دوشنبه وقت بیشتری برای پیگیری روند بورس داشتم، احتمالا الان سود بیشتری نصیبم شده بود.

کدخبر: ۳۸۹۶۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر