کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۸۶۴
تاریخ خبر:

درس‌هایی که هفت‌صبح در بورس یاد گرفت

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | سهامداران بورس در هفته اول شهریور روزهای سختی را پشت سر گذاشتند؛ در عرض دو روز بیش از ۱۰درصد سرمایه خود را از دست دادند و شاخص کل از شنبه تا سه‌شنبه دچار حدود ۱۰۰هزار واحد نوسان شد تا مرز ۱٫۵میلیون واحدی را از دست بدهد. هرچند معاملات روز چهارشنبه نشان داد شرایط می‌تواند سریع به حال عادی برگردد. در هفته اول شهریورماه شاخص بورس کار خود را در محدوده یک میلیون و ۵۵۰هزار واحد آغاز کرد و بعد از افزایش تا یک میلیون و ۵۸۰هزار واحد، دچار سقوط ۱۰۰هزار واحدی شد و بعد از بازگشت در روز چهارشنبه، نهایتا کار خود را در محدوده یک میلیون و ۵۲۰هزار واحد به پایان رساند.

موردی که نشان می‌دهد بازدهی بازار سرمایه در هفته گذشته حدود منفی دو درصد بوده است. عملکرد سبد من به شخصه صفر بود چراکه من از جمله آن سهامدارانی بودم که روز یکشنبه با مشاهده روند نزولی در اکثریت نمادهای شاخص‌ساز دست به فروش کل دارایی‌هایم در بازار سهام زدم.

در آینده مشخص خواهد شد که این کارم درست یا اشتباه بوده است. سبد من در روز شنبه با بازدهی مثبت ۳٫۶درصدی روبه‌رو شده بود و روز یکشنبه مجبور شدم سهام شرکت‌ها را قبل از تشکیل صف فروش و با ضرر سه درصدی بفروشم. من از ریزش روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در امان ماندم، ولی روز چهارشنبه قیمت سهام شرکت‌های حاضر در سبدم به همان قیمت فروش برگشت. این یعنی اگر سهامم را نفروخته بودم، ارزش سبدم تغییری نمی‌کرد. با این تفاوت که با فروش سهام، کارمزد ۱٫۲درصدی به کارگزاری و شرکت بورس پرداخت کردم.

توقف طولانی‌مدت می‌تواند بزرگترین ریسک سرمایه‌گذاری باشد
خیلی از فعالان بازار سرمایه ریزش دو روزه شاخص کل را تحت تاثیر حواشی بازگشایی نماد شرکت پالایش نفت بندرعباس می‌دانند. نمادی که از نیمه خردادماه برای برگزاری مجمع عمومی متوقف شد و از آنجایی که افزایش سرمایه آن نیاز به ثبت رسمی داشت، بازگشایی این نماد سه ماه طول کشید.

در این سه ماه شاخص کل از یک میلیون و ۱۴۸هزار واحد به یک میلیون و ۵۷۳هزار واحد رسیده و طبیعی بود که سهامداران شبندر چشم انتظار یک بازگشایی پرسود باشند. با وجود رشد ۳۷درصدی شاخص کل در مدت توقف شبندر، این نماد نهایتا با جهش ۵۲درصدی بازگشایی شد اما به چه قیمت؟ به قیمت اینکه بازگشایی آن یک مرتبه به تعویق افتاد و در مرتبه دوم نوسان ۱۰درصدی را در روز بازگشایی تجربه کرد تا هم خریداران و هم فروشندگان سهام شبندر ریسک بالایی را تجربه کنند. یکی از معایب افزایش سرمایه شرکت‌ها برای سهامداران همین ریسک بالای بازگشایی نماد است.

ضرر نکردن بهتر از سود کردن است
مفهوم ریسک به ریوارد در بازار سرمایه به ما می‌گوید سودی که انتظارش را داریم در برابر چه میزان از ریسک در اختیار ما قرار خواهد گرفت. مثلا ممکن است یک نماد بازدهی پنج درصدی داشته باشد ضمن اینکه امکان دارد ضرر یک درصدی به همراه داشته باشد. بنابر این ریسک به ریوارد این نماد یک پنجم است. نماد دیگری را در نظر بگیرید که ممکن است بازدهی مثبت ۲۰درصدی داشته باشد و در عین حال ریسک بالایی دارد و در صورت جو منفی بازار، ممکن است ۱۰درصد کاهش قیمت را تجربه کند.

شما ترجیح می‌دهید در کدام نماد سرمایه‌گذاری کنید؟ من به شخصه مورد اول را ترجیح می‌دهم. چراکه احتمال سود کردن خیلی بالاتر است. هرچند مقدار سود مورد انتظار کمتر باشد. چراکه معتقدم در بازارهای مالی ضرر نکردن بهتر از سود کردن است. شاید همین مورد باعث شد روز یکشنبه کل سهام موجود در پرتفوی کارگزاری را بفروشم و سرمایه‌ام را به صندوق‌های درآمد ثابت منتقل کنم. شرایط روزهای دوشنبه و سه‌شنبه اگر چند روز دیگر ادامه پیدا می‌کرد ضرر خیلی سنگین‌ترین نسبت به سود سرمایه‌گذاری در روز چهارشنبه نصیبمان می‌شد.

پول نقد در حساب کارگزاری نوعی سرمایه‌گذاری است
کارگزاری مفید با تمام عیب و ایراداتش از کندی سامانه معاملات ایزی‌تریدر تا مشکلات گاه و بی‌گاه سامانه آنلاین پلاس، یک قابلیت مهم دارد و آن هم طرح حامی است. بر اساس این طرح اگر مشتری این کارگزاری باشید، پول نقدی که در حسابتان نگه‌داشته‌اید به صورت خودکار در صندوق درآمد ثابت حامی سرمایه‌گذاری می‌شود و در پایان ماه سود آن را دریافت خواهید کرد. برای همین اگر در روزهای خونین بازار مجبور شدید سهامتان را بفروشید، بدانید که حداقل سودی بالاتر از نرخ سود بانکی قرار است به سرمایه‌تان تعلق بگیرد.

کدخبر: ۴۱۱۸۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر