کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۲۰۲۳
تاریخ خبر:

درس‌هایی که باید از پرونده‌های کلاهبرداری این روزها‌ یاد بگیریم

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| کسب‌ درآمد و رسیدن به پول این روزها سخت‌تر از هر زمان دیگری است. همزمان با تلاش‌های طاقت‌فرسای من و شما، کلاهبردارانی هم هستند که برای بالا کشیدن درآمد یا سرمایه‌مان دندان تیز کرده‌اند. این افراد با استفاده از روش‌های گوناگون دست به کلاهبرداری می‌زنند. زمینه‌کاری آنها گسترده است؛ از پیش‌فروش آپارتمان گرفته تا ثبت‌نام یارانه دولتی. با توجه به اینکه خرید خانه از همیشه سخت‌تر شده، آگهی فروش قسطی آپارتمان قطعا وسوسه‌کننده خواهد بود. یک نفر با انتشار آگهی پیش‌فروش ساختمان و فروش اقساطی آنها در عرض هفت سال گذشته بیش از دو هزار میلیارد تومان پول به‌جیب زده است.

یعنی با کلاهبرداری ماهی ۲۳‌میلیارد تومان پول به جیب زده. بعضی کلاهبرداران بیشتر اهل قناعت هستند و در ارسال رسید تقلبی تبحر دارند. پلیس فتا اخیرا مرد ۳۱‌ساله‌ای را دستگیر کرده که با استفاده از همین روش موفق شده ۱۰ فروشنده اینستاگرامی را به‌دام بیندازد و ۲۰۰ میلیون تومان پول را بالا بکشد. ارسال پیامک‌ جعلی و سوءاستفاده از عنوان سامانه ثنا هم روش نوجوانی ۱۵‌ساله برای انجام کلاهبرداری ۸۵ میلیون تومانی بوده. حتما می‌دانید خطر نزدیک است اما تا برای خود شما اتفاق نیفتد، احتمالا آن را حس نمی‌کنید. با خواندن این گزارش آمادگی خود را حفظ کنید و اجازه ندهید قربانی بعدی شما باشید.

‌کلاهبرداری با فروش آپارتمان
پلیس روز ۲۴ خرداد از دستگیری کلاهبرداری خبر داد که از طریق فروش آپارتمان از دو هزار شهروند کلاهبرداری کرده است. متهم تحت تعقیب از سال ۱۳۹۴ با تاسیس چند دفتر کار خود را شروع کرده بود. او دفترهایی در شمال شهر تهران باز کرد و از این طریق واحدهای آپارتمانی در فاز ۱۱ شهرک پردیس را به حدود دو هزار نفر فروخت. اما در نهایت پس از دریافت کامل وجه و درحالی‌که افراد خود را آماده سکونت در خانه جدید می‌کردند، آپارتمانی به آنها تحویل داده نشد. متهم که حالا دستگیر شده در طی هفت سال، حدود دو هزار میلیارد تومان از شهروندان کلاهبرداری کرده است. او سالی ۲۸۵ میلیارد تومان درآمد داشته و ماهانه ۲۳ میلیارد تومان پول از راه کلاهبرداری درمی‌آورده است.

‌کلاهبرداری میلیاردی با رهن منازل مسکونی
فرمانده انتظامی قم روز ۲۱ خرداد از دستگیری چهار کلاهبرداری حرفه‌ای خبر داد. این افراد از ۶۰ مستاجر در شهرهایی چون شهر قدس تهران، آمل، گرگان، پاکدشت، تهران و مشهد، از طریق تاسیس مشاور املاک و رهن دادن منازل مسکونی کلاهبرداری کرده بودند. این افراد با هویت‌های جعلی، پس از اجاره و تاسیس بنگاه املاک و بعد از خرید چند خانه از شهروندان در شهرهای مختلف، با اعلام اینکه به‌دلیل کسری پول، نیازمند وجه رهن منزل هستند با موافقت صاحبخانه از طریق درج آگهی در سایت‌های خرید و فروش اقدام به کلاهبرداری کردند. متهمان بعد از دریافت یک‌و‌نیم میلیارد تومان از ۱۰ مستاجر در قم، متواری شده بودند. مبلغ کلاهبرداری از این شهروندان بین ۱۲۰ میلیون تا ۱۶۰ میلیون تومان عنوان شده و البته مشخص نیست که متهمان به‌طور کلی در هفت شهر چقدر پول به جیب زده‌اند.

‌کلاهبرداری با ارسال رسید تقلبی
پلیس تهران روز نهم خرداد از دستگیری فردی خبر داد که با ارائه و ارسال رسیدهای واریزی اقدام به کلاهبرداری و خرید اجناس می‌کرد. تا زمان انتشار این خبر پنج مالباخته در این خصوص شناسایی شده بودند و بعد از شکایت برخی از فروشندگان اینستاگرامی، پلیس پیشگیری دستگیری این کلاهبردار را در دستور کار خود قرار داد. یکی از مالباختگان در آن روز خبر از حضور متهم در محله حکیمیه داده و ماموران فرد کلاهبردار را در حال معامله و ارتکاب جرم به همان روش، دستگیر کردند. متهم ۳۱‌ساله به ۱۰ فقره کلاهبرداری از طریق همین شیوه اعتراف کرده که مبلغ آن ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

کلاهبرداری در پوشش فروش صندلی دانشگاه‌های دولتی
پلیس امنیت عمومی تهران روز ۲۴ خردادماه از بازداشت دو کلاهبرداری خبرداد که از طریق فروش صندلی‌های یکی از دانشگاه‌های دولتی هفت میلیارد تومان کلاهبرداری کرده بودند. مدتی قبل تعدادی از شهروندان به پلیس اعلام کردند که از سوی دو نفر مورد کلاهبرداری قرار گرفته و پس از آنکه مبالغ هنگفتی را برای ثبت‌نام و خرید صندلی در دانشگاه‌های دولتی به آنان پرداخت کرده‌اند، دیگر نتوانسته‌اند آنها را پیدا کنند.

بعد از دستگیری مشخص شد متهمان با ادعای اینکه در دستگاه‌های اجرایی دارای نفوذ و قدرت هستند، بیش از ۷۰ میلیون تومان از ۱۰۰ دانشجو دریافت کرده‌اند. کارشناسان گفته‌اند که اگر تعداد شاکیان تنها همین ۱۰۰ نفر باقی بمانند، مبلغ کلاهبرداری این دو نفر هفت میلیارد، یا به‌عبارتی برای هر نفر سه و نیم میلیارد تومان بوده است.

کلاهبرداری از طریق دعانویسی و رمالی
رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان‌یافته پلیس فتا در روزهای آخر اردیبهشت از کشف یک باند کلاهبرداری با روش رمالی و دعانویسی خبر داد. متهمان این پرونده با ترفند دعانویسی و رمالی در مدت حدود دو سال بالغ بر پنج میلیارد تومان از طعمه‌های خود کلاهبرداری کرده‌اند. آنها با شگرد بارگذاری پست‌ها و مطالبی با مضمون فالگیری، دعانویسی، فروش مهره مار و… اقدام به فریب شهروندان می‌کردند و به‌منظور جلب‌اعتماد کاربران، تبلیغ صفحات خود در صفحات اینستاگرامی افراد پرمخاطب و سلبریتی‌های ساکن خارج از کشور می‌کردند. می‌شود گفت که این باند سالی یک میلیارد تومان و ماهی ۸۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پول در می‌آورده‌اند.

کلاهبرداری از طریق پیامک جعلی سامانه ثنا
پلیس فتا استان خوزستان پنجم خرداد اعلام کرد که مجرم سایبری که با ترفند ارسال پیامک با عنوان سامانه ثنا قوه قضائیه اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان خوزستانی می‌کرد شناسایی و دستگیر شده است. این کلاهبردار در نوروز سال جاری با ارسال پیامک‌های جعلی کار خود را شروع کرده بود و همان زمان شکایت‌هایی از سوی مالباختگان انجام گرفت.

او با رسال پیامک با نام سامانه ثنا با شماره تلفن‌های شخصی و اپراتورهای مختلف تلفن همراه دست به اخاذی از سوژه‎ها می‌زده است. اما ۱۱ خرداد هم نمونه مشابه دیگری این بار در بوشهر اتفاق افتاد. متهم ۱۵ساله اقدام به طراحی درگاه کلاهبرداری اینترنتی فیشینگ و لینک جعلی سامانه ثنا کرده بود. این کار به سفارش فردی در تلگرام انجام می‌شد. شاکیان مدعی بودند که پس از ورود به لینک جانمایی شده در پیامک مبالغی از حسابشان برداشت و سرقت شده است. نوجوان ۱۵ ساله از این شیوه ۸۵ میلیون تومان به جیب زده که این میزان حق شراکت او بوده.

کلاهبرداری به بهانه خرید و فروش ملک و خودرو
فرمانده انتظامی البرز ۱۶ خردادماه از دستگیری کلاهبرداران میلیاردی در البرز خبر داد که در کرج و تهران به اخاذی مشغول بوده‌اند. آنها به بهانه خرید و فروش مسکن و خودرو ۱۰۰ میلیارد تومان کلاهبرداری کرده بودند. این متهمان با ارائه پیشنهاد به مالباختگان مبنی بر مشارکت در ساخت‌و‌ساز مسکن و خرید و فروش خودرو به این طریق اقدام به بالا کشیدن مال شهروندان می‌کردند. این پرونده تاکنون ۶۰ شاکی داشته است. از آنجایی‌که سه متهم دستگیر شده‌اند به‌نظر می‌آید که سهم هر یک از آنها از این نوع کلاهبرداری بیش از ۳۳ میلیارد تومان بوده است. هرچند که نمی‌دانیم این اتفاق در چه مدت زمانی افتاده.

کلاهبرداری از طریق پیامک‌های جعلی یارانه
پلیس فتا در اواخر اردیبهشت‌ماه نسبت در مورد کلاهبرداری سایبری با ترفند ثبت‌نام جاماندگان یارانه هشدار داد. بر‌اساس اعلام پلیس کلاهبرداران همانند پیامک جعلی ثنا با ارسال انبوه پیامک جعلی حاوی لینک به شهروندان تحت‌عنوان ثبت‌نام یارانه، واریز یارانه یا ویرایش اطلاعات سرپرستان خانوار اقدام به هدایت افراد به درگاه‌های بانکی جعلی و یا نصب بدافزارهای موبایلی کرده و سپس حساب آنها را خالی می‌کنند. تنها سامانه رسمی برای پیگیری یارانه‌ها سایت hemayat.mcls.gov.ir است و شهروندان نباید روی لینک دیگری کلیک کرده و یا اپلیکیشنی را نصب کنند.

‌کلاهبرداری از طلافروش‌ها
فرماندهی انتظامی استان کردستان در اوایل اردیبهشت خبر از دستگیری عامل کلاهبرداری ۲۰‌میلیارد تومانی از طلافروشان داد. عامل این کلاهبرداری با جلب اعتماد طلافروشان در سقز، طلاها را از شاکیان اخذ و در قبال آن به آنان چک و رسید ارائه کرده است. البته مشخص نشده که چه تعداد طلافروش به این کلاهبردار اعتماد کرده‌اند یا او در چه مدت زمانی توانسته ۲۰‌میلیارد تومان حاصل از اعتماد کسبه سقزی را به جیب بزند.

‌کلاهبرداری با عنوان برنده شدن در قرعه‌کشی
پلیس فتا روز ۲۷ فروردین از متلاشی شدن باند کلاهبرداری تلفنی پنج نفره در تهران که به شیوه برنده شدن در قرعه‌کشی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کرده بودند، خبر داد. این متهمان در تماس تلفنی با قربانی و ضمن معرفی خود به‌عنوان نماینده شرکت مخابرات و یکی از اپراتورهای تلفن همراه و با ایجاد محیطی شبیه به صدای استودیو و دیگر اقدامات فریبنده به آنها می‌گفتند که برنده مسابقه خوش حسابی اپراتور شده‌اند. متهمان از ۲۰۰ نفر مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان کلاهبرداری کرده‌اند.

‌کلاهبرداری به شیوه پانزی
کلاهبرداری به شیوه پانزی برای کسانی که در حوزه رمزارزها فعالیت می‌کنند، نام غیرآشنایی نیست. یکی از ارگان‌هایی که در ماه‌های اخیر نسبت به این نوع کلاهبرداری هشدار داده پلیس آگاهی کرمان است. در ترفند پانزی، افرادی با هویت نامعلوم و یا اسامی مستعار تحت‌عنوان شرکت‎های سرمایه‌گذاری با تبلیغات گسترده در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و… قول سودهای نجومی و تضمینی به افراد می‌دهند و بعد از گرفتن مبالغی هنگفت از آنها اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند. فعالیت اینگونه شرکت‌ها به هیج‌وجه شفاف نبوده و هیچ‌گونه توضیحی نیز به سرمایه‌گذاران خود نمی‌دهند.

‌کلاهبرداری در پوشش وام فرزندآوری
پلیس فتا ۱۹ اردیبهشت ماه در مورد اقدام به کلاهبرداری از سوی برخی افراد، در پوشش پرداخت وام فرزندآوری هشدار داد. مجرمان سایبری تحت عنوان ثبت‌نام وام فرزندآوری یا دریافت خارج از نوبت این وام اقدام به درج تبلیغ در فضای مجازی کرده بودند. به گفته پلیس فتای تهران در این روش کلاهبرداران با ترفندهای مختلف مانند ارسال لینک‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی، با عناوینی همچون برای ثبت‌نام وام فرزندآوری بر روی لینک زیر کلیک کنید و… توجه کاربران را جلب کرده و آنان را به صفحات دیگر هدایت کرده یا حتی در فضای گفت‌وگوی خصوصی اقدام به چت کردن با آنان می‌کنند.

‌کلاهبرداری از طریق فروش سوالات امتحانی
پلیس فتا روز ۱۶ خرداد خبر از وجود باندهایی داد که از طریق فروش سوالات امتحانی دست به کلاهبرداری می‌زده‌اند. به گفته پلیس اشخاص سودجو در فضای مجازی تحت‌عنوان فروش سوالات امتحانی، فروش سوالات کنکور، گواهینامه و انواع مدرک تحصیلی فعالیت می‌کنند، اما در واقع جاعلانی هستند که به هیچ‌عنوان مدرک اصالت‌دار یا حتی مدرک جعلی هم ارائه نمی‌دهند و صرفا پس از اخذ وجه از مالباخته دیگر حتی پاسخ تلفن هم نمی‌دهند.

کدخبر: ۴۶۲۰۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر