کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۰۱۶۱
تاریخ خبر:

درخشش این ۱۰‌بازیگر ‌در سریال‌های پلتفرم‌ها

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | پلتفرم‌ها یک فرصت تازه هستند؛ کارکردی دارند که روزگاری سینما داشت و تلویزیون. نمی‌گویم این دو قابلیت خود را از دست داده‌اند اما آن چه مشخص است اینکه فعلا توجه غالب مخاطبان به آثار پلتفرم‌ها است. در این مدیوم «جوکر» می‌تواند محبوبیت رضا نیکخواه را بازگرداند و «شب‌های مافیا» عرصه‌ای برای شهرت بازیگران آن شود. سریال‌ها نیز محل معرفی چهره‌های جدید مثل پردیس پورعابدینی هستند و عامل درخشش ‌یا غافلگیری بازیگران باسابقه .

نمونه‌اش عباس جمشیدی‌فر که سال پیش در «زخم کاری» و این روزها در «یاغی» چهره‌ای جدید از خود ارائه کرده است. درباره او و ۹ بازیگر دیگر که فراتر از انتظار ظاهر شدند، نوشته‌ایم. طبعا برخی با این سریال‌ها همان کاری را کردند که توقع می‌رفت. مثلا جواد عزتی با «زخم کاری» موفق عمل کرد؛ همان‌طور که در سینما عملکردی موفقیت‌آمیز داشته. یا «می‌خوام زنده بمانم» تداوم موفقیت حامد بهداد و سحر دولتشاهی بود و «همگناه» سیر منطقی درخشش هدیه تهرانی.

یا بازیگران «راز بقا» بر مدار موفقیت پیشین گام برمی‌دارند. با این حال‌، سریال‌های خانگی موقعیتی برای درخشش تعدادی از بازیگران بوده است. مثلا غزل شاکری در «جیران» به دوران اوج بازگشته؛ سیاوش طهمورث با «زخم کاری» قدرت بازیگری خود را بار دیگر به رخ کشید؛ مجید صالحی از موقعیت «سیاوش» برای موفقیت بهره برد. این اتفاقی است که برای علی مصفا (حرفه‌ای)‌، پدرام شریفی (همگناه و می‌خواهم زنده بمانم) و مهدی حسینی‌نیا (یاغی‌، می‌خواهم زنده بمانم و سیاوش) رخ داده… این گزارش سریال‌های سه سال اخیر را شامل می‌شود.

یک: علی شادمان / یاغی‌، می‌خواهم زنده بمانم
با چه سابقه‌ای آمد؟ اولین تصویری که از علی شادمان در ذهن مخاطبان نقش بست، فیلم «میم مثل مادر » است. بعد از این درخشش گمان می‌رفت او هم مثل خیلی از بازیگران کودک و نوجوان از یادها برود. شادمان اما ماند و گام به گام موفق‌تر عمل کرد. سریال «دیوار به دیوار» شهرت او را افزون کرد و با فیلم «مردن در آب مطهر» تحسین سخت‌پسندها را به خود دید.

چه نقشی بازی کرد؟ شادمان در سریال خانگی «می‌خواهم زنده بمانم» نقش کاوه را برعهده داشت؛ پسری جاه‌طلب که عاشق زنی بزرگ‌تر از خود شده. او این روزها «یاغی» را در حال پخش دارد که در آن نقش پسری به نام جاوید را بازی می‌کند.
چه عملکردی داشت؟ اگر بر‌سر موفقیت شادمان در آثار پیشین توافق وجود نداشت؛ کیفیت بازی او در «یاغی» توجه غالب مخاطبان را جلب کرده. جاوید پسری است فاقد هویت که در منطقه‌ای خارج از شهر زندگی می‌کند. کشتی‌گیر است و دلبسته دختری از خانواده‌ای متوسط. موانع بر‌سر وصال زیاد است و جاوید حالا محبوب را از دست رفته می‌بیند… شادمان توانسته تصویری باورپذیر و همراهی‌برانگیز از شخصیت جاوید ارائه کند‌؛ چه وقتی حسرت‌ها و غم‌ها در چهره او بروز می‌یابد و چه زمانی که کورسویی از امید در دلش روشن می‌شود.

دو: عباس جمشیدی‌فر/ یاغی‌، زخم‌کاری
با چه سابقه‌ای آمد؟ تصویری که از عباس جمشیدی‌فر در ذهن قاطبه مخاطبان نقش بسته، بازیگری است کمدی. او سریال‌های موفقی هم در کارنامه دارد اما هیچ کدام مایه شهرت این بازیگر نشدند. موفقیت اصلی جمشیدی‌فر روی صحنه تئاتر رقم خورده است.
چه نقشی بازی کرد؟ سریال‌های «ریکاوری»، «موچین»، «زخم‌کاری» و «یاغی» به همراه مسابقه‌های «شب‌های مافیا» و «جوکر» سهم جمشیدی‌فر از شبکه خانگی است. او در «جوکر» وجهی دیگر از خود نشان داد و محبوبیتش افزون گشت. در «زخم‌کاری» نقشی جدی به نام اخوان به او رسید و در «یاغی» بار دیگر شخصیتی جدی به نام علی آقا را بازی می‌کند.

چه عملکردی داشت؟ تصور حضور جمشیدی‌فر در نقش یک وکیل شاید برای دسته‌ای از مخاطبان غیر‌قابل باور بود. او اما در «زخم‌کاری» تصورها را به هم زد و در نهایت تحسین شد. حضور در «یاغی» انقلابی دیگر در کارنامه جمشیدی‌فر است. علی آقا مردی است که برای گذران زندگی رو به کارهای خلاف آورده. در حاشیه شهر مشغول شرط‌بندی در کشتی است و همزمان یک مرکز ترک اعتیاد تاسیس کرده! آنچه بازی جمشیدی‌فر را واجد تحسین می‌کند، ارائه شمایلی باورپذیر از شخصیت است تا جایی که مخاطب فراموش می‌کند او همان بازیگر طناز سال‌های اخیر است. گریم هم در «یاغی» به کمک جمشیدی‌فر آمده.

سه: بهرام رادان/ جیران
با چه سابقه‌ای آمد؟ از جمله ستاره‌هایی است که همچنان نقش جوان اول را بازی می‌کند. بهرام رادان به‌رغم موفقیت در سینما‌، سال‌ها تن به بازی در سریال نداد. او بارها پیشنهادهای وسوسه‌برانگیز را رد کرد تا به «رقص روی شیشه» رسید. آن تجربه به دلیل حواشی، پایانی خوش نداشت اما حالا «جیران» به کام اوست.

چه نقشی بازی کرد؟ بهرام رادان تازه‌ترین بازیگری است که نقش ناصرالدین شاه به او رسیده. پیش‌تر زنده‌یادان عزت‌الله انتظامی و جمشید مشایخی شمایلی متفاوت از ناصرالدین‌شاه را ثبت کردند. ایرج راد و سعید شیخ‌زاده دیگر بازیگرانی هستند که تجربه بازی در نقش ناصر را دارند. چند ماه پیش حامد کمیلی در سریال «قبله عالم» درخشید و این یعنی کار رادان سخت بوده است.

چه عملکردی داشت؟ در روزهای آغازین سریال، سخت بود پذیرش رادان در نقش شاه قاجار. هر ه گذشت اما او در این نقش جا افتاد و پیچ و خم سریال فرصتی مناسب در اختیار بازیگر قرار داد. حالا با یک ناصر‌الدین شاه جدید مواجهیم که از یک سو دلبسته جیران است و از سوی دیگر نگران تاج و تخت. رادان حالت‌های احساسی ناصرالدین شاه را ملموس و قابل باور ارائه می‌کند و مخاطب او را در این نقش پذیرفته. رادان همان قدر در نمایش احساسات رقیق شاه موفق بوده که در نشان دادن روی خشن او.

چهار: رعنا آزادی‌ور/ زخم کاری
با چه سابقه‌ای آمد؟ سال ۸۲ با فیلم «مارمولک» کمال تبریزی به شهرت رسید. پنج سال بعد دومین نقطه عطف کارنامه رعنا آزادی‌ور با «درباره الی … » رقم خورد. او در ادامه با فیلم‌ها و کارگردان‌های مطرحی همکاری کرد و بر وزن کارنامه‌اش افزود. «زخم کاری» و «جیران» دو تجربه این بازیگر از سریال‌های خانگی هستند.
چه نقشی بازی کرد؟ آنچه شهرت و محبوبیت آزادی‌ور را دوچندان کرد، سمیرا در «زخم کاری» است. او این روزها «جیران» و نقش تاج‌الدوله را در شبکه خانگی دارد.

چه عملکردی داشت؟ شخصیت تاج‌الدوله آهسته آهسته جای خود را در سریال «جیران» باز می‌کند و احتمالا در قسمت‌های آینده فرصتی بیشتر در اختیار بازیگر برای عرض اندام قرار خواهد گرفت. همچنان «زخم کاری» شاه نقش رعنا آزادی‌ور محسوب می‌شود؛ شخصیتی چند وجهی که ابتدا کنار همسر (جواد عزتی) قرار گرفت و بعد از رسیدن به ثروت و قدرت، پشت او را خالی کرد. سمیرا زنی است مقتدر و بی‌رحم که برای رسیدن به هدف و گرفتن انتقام همه کار می‌کند. و چه باور‌پذیر این شخصیت در بازی آزادی‌ور تبلور یافت تا جایی که مخاطب از پس یک چهره زیبا، آدمی هولناک را دید! نقطه عطف بازی آزادی‌ور جایی است که بدون داد و فریاد درونیات شخصیت را مقابل چشم بیننده قرار داد.

پنج: امیر جعفری / یاغی‌، جیران
با چه سابقه‌ای آمد؟ از سال ۸۰ که فعالیت در سینما و تلویزیون را شروع کرد تا همین امروز بازیگری موفق بوده و به اصطلاح نان توانایی خود را خورده است. امیر جعفری سال‌ها روی صحنه درخشید و وقتی به سمت مدیوم تصویر آمد، به‌خوبی از تجربیات تئاتری خود بهره گرفت. به همین خاطر است که هم در نقش جدی و هم در نقش کمدی صاحب کارنامه‌ای موفق است.
چه نقشی بازی کرد؟ امیر جعفری پیش از «یاغی» و «جیران» خاطره‌ای خوب از شبکه نمایش خانگی داشت؛ با «شهرزاد» و «ممنوعه». او حالا در «یاغی» نقش مردی به نام اسماعیل را برعهده دارد که مالخر و اهل شرط‌بندی است. در «جیران» ایفاگر نقش میرزا آقاخان نوری است.

چه عملکردی داشت؟ هفته پیش اشاره‌ای به بازی جعفری در سریال‌های تازه‌اش داشتیم و نوشتیم این بازیگر‌ به‌خوبی توانسته وجوهی از شخصیت سیاس میرزا آقا‌خان نوری را به نمایش بگذارد. چرب‌زبانی و استفاده از چشم ویژگی‌های اصلی او در «جیران» هستند. آنچه بازی جعفری در نقش اسماعیل قوانلو سریال «یاغی» را واجد تحسین می‌کند، نمایش جزئیات این شخصیت است تا جایی که حالا یکی از عوامل موفقیت سریال محسوب می‌شود. جعفری برای این کاراکتر متوسل به رفتار و گفتار اضافه نمی‌شود و به همین خاطر بازی‌اش منطبق با فضای رئال سریال محمد کارت است.

شش: مریلا زارعی/ جیران‌، نوبت لیلی
با چه سابقه‌ای آمد؟ شهرت مریلا زارعی نیمه دوم دهه ۷۰ با سریال «دبیرستان خضرا» به‌دست آمد. آن هم درست یک سال بعد از آغاز بازیگری. کمی بعد با «دو زن» تهمینه میلانی تبدیل به ستاره سینما شد. خیلی طول نکشید تا زارعی جای خود را در سینما و تلویزیون پیدا کند. «مانکن» نخستین تجربه او در شبکه خانگی است که نتیجه‌ای مثبت هم از این سریال گرفت.
چه نقشی بازی کرد؟ مریلا زارعی این روزها به شکل همزمان دو سریال «جیران» و «نوبت لیلی» را در شبکه خانگی دارد. او در اولی نقش مهد علیا را بازی می‌کند و در دومی نقش زنی به نام روح‌انگیز.

چه عملکردی داشت؟ در سریال خوش رنگ و لعاب حسن فتحی، طبیعی است که مهد علیا هیچ شباهتی با آنچه در واقعیت بوده، نداشته باشد. ویژگی بارز او یعنی دسیسه‌چینی و تاثیر روی فرزندش ناصرالدین‌شاه اما به واقعیت تنه می‌زند. زارعی متخصص بازی در نقش شخصیت‌های مقتدر است و این بار هم در «جیران» ابهت مهد علیا را به شکل قابل باور عرضه کرده. از سویی دیگر، توانسته روی ریاکار شخصیت، آنگاه که با فرزند مواجه می‌شود را به درستی عیان سازد. زارعی در «نوبت لیلی» نقش یک مادر مهربان، کنجکاو و مقتدر را به خوبی بازی کرده و نمایشی واقعی از رابطه یک مادر با فرزندان و همسر داشته است.

هفت: مهران غفوریان/ قورباغه، خاتون، نیسان آبی
با چه سابقه‌ای آمد؟ از سال‌های ابتدایی دهه ۷۰ با بازی در سریال‌های طنز تبدیل به بازیگری محبوب پیش مخاطب شد. مهران غفوریان در همه این سال‌ها گرایش خود به آثار طنز را حفظ کرد و حتی در شبکه خانگی نیز سریال‌هایی از این جنس بازی کرد. مثل «شوخی کردم»، «عطسه» و …
چه نقشی بازی کرد؟ مهران غفوریان با بازی در «قورباغه» و «خاتون» تصورات پیشین نسبت به خود را تغییر داد و ثابت کرد توانایی بازی در نقش‌های جدی را هم دارد. حتی در کمدی «نیسان آبی» هوشمندانه، از نشانه‌های همیشگی فاصله گرفت و به شیوه‌ای متفاوت برای ارائه یک شخصیت کمدی رسید.

چه عملکردی داشت؟ کیان در «قورباغه» غافلگیری بزرگ کارنامه غفوریان است؛ شخصیتی جدی که حضوری کوتاه در سریال دارد اما تا مدت‌ها ذهن مخاطب را درگیر می‌کند. او در سریال «خاتون» نقش موسیو را بازی کرد و توانست ویژگی‌های شخصیت یعنی چاپلوسی،کنجکاوی و فرمانبرداری را به‌درستی منتقل کند. غفوریان در سریال «نیسان آبی» وارد جلد پدر‌، همسر و رفیقی صبور و مهربان شد که رفتارهایش به دل می‌نشست و به سریال طراو‌ت می‌بخشید. رضا در این سریال رفتار و گفتاری نمکین داشت که از تجربه سال‌ها بازیگری غفوریان می‌آید. او اینقدر تجربه دارد که بداند برای خنداندن مخاطب الزاما نیاز به رفتار و گفتار خنده‌دار نیست.

هشت: امیر آقایی / آقازاده
با چه سابقه‌ای آمد؟ از سال ۸۰ بازیگری در سینما و تلویزیون را شروع کرد و مثل خیلی‌های دیگر فراز و فرود داشته. با این حال کفه موفقیت کارنامه امیر آقایی سنگین‌تر است. او در شبکه خانگی «قلب یخی ۳‌»‌، «عالیجناب» و «رقص روی شیشه» را بازی کرده بود که هیچ کدام برایش اتفاقی ویژه رقم نز‌دند. آقایی با این پیشینه به سریال «آقازاده» رسید.
چه نقشی بازی کرد؟ امیر آقایی در سریال «آقازاده» نقش نیما بحری را برعهده داشت.

چه عملکردی داشت؟ نیما بحری بدمن سریال «آقازاده» است. او برای رسیدن به آمال و آرزوی خود هیچ مرزی قائل نیست. حتی حاضر است یک زندگی را تباه کند و مزاحم‌ها را از سر راه خود کنار بزند. با این حال وقتی گیر می‌افتد و به اصطلاح نارو می‌خورد، مخاطب برایش دل می‌سوزاند؛ کما اینکه بعد از قتل او خیلی از کاربران تاسف خود را به زبان آوردند! آقایی در وهله اول یک شخصیت ملموس و باورپذیر ارائه می‌دهد. مخاطب می‌داند او کیست و منظورش از رفتار‌‌هایی که پیش گرفته‌، چیست. بازیگر برای جزئی‌ترین رفتارهای او طراحی داشته است. این را می‌توان از کنش و واکنش‌های آقایی در موقعیت‌های مختلف پی برد؛ چه جایی که ساکت است و انتقال حس را به چشم واگذار می‌کند و چه آنجا که با فریاد حرفش را می‌زند.

۹ : حسین یاری/ نیسان آبی
با چه سابقه‌ای آمد؟ بعد از حضور در چند فیلم سینمایی و تجربه نقش‌های کوتاه به « آخرین مرحله» رسید و برای آن سیمرغ نقش مکمل گرفت. زمان گذشت و حیدر سریال «شب دهم» به حسین یاری پیشنهاد شد. او بالاخره طعم شهرت و محبوبیت را چشید. این اتفاق سال ۸۰ رقم خورد. یاری در شبکه خانگی تجربیات موفقی را از سر نگذراند؛ «قلب یخی»‌، «عاشقانه»، «عالیجناب»، «نهنگ آبی» و «گیسو» سریال‌هایی هستند که او در این مدیوم بازی کرده است.

چه نقشی بازی کرد؟ حسین یاری در «نیسان آبی» نقش مردی به نام جمشید قاسم‌پور را بازی کرد؛ مردی که به خاطر عشق وافر به جمشید هاشم‌پور نام خود را تغییر داده و حتی به سبک فیلم‌های اکشن این بازیگر، موهای خود و پسرانش را از ته تراشیده!
چه عملکردی داشت؟ در کارنامه حسین یاری نقش کمدی به معنای خاص آن دیده نمی‌شود و این نخستین چالش او به حساب می‌آمد. حتی در قسمت‌های نخست «نیسان آبی» مخاطب ارتباط چندانی با نقش نمی‌گرفت اما هر چه گذشت این شخصیت جا افتاد. ویژگی‌های ظاهری و مسئله‌ای به نام غش کردن و موارد دیگری چون «تازه به دوران رسیدگی» و عشق دوم تعارض‌هایی بودند که شخصیت با آنها مواجه شد . بازیگر هم توانست از مواد اولیه موجود بهره لازم را ببرد.

۱۰: سیروان خسروی/ حرفه‌ای
با چه سابقه‌ای آمد؟ حضور خواننده‌ها در عرصه بازیگری، مسئله‌ای جدید نیست اما در سال‌های اخیر این اتفاق بیش از پیش رخ می‌دهد. امیر مقاره در«جزیره»، فرزاد فرزین در «ملکه گدایان» و سیروان خسروی در «حرفه‌ای» از جمله خوانندگانی هستند که بازیگری در سریال‌های خانگی را به تجربه حرفه‌ای خود افزوده‌اند. در این میان مقاره و خسروی انتخاب‌های بهتری داشته و در گام اول موفق بوده‌اند.
چه نقشی بازی کرد؟ سیروان خسروی در سریال «حرفه‌ای» نقش مردی به نام سیامک را بازی می‌کرد که برای رسیدن به معشوق خود (سارا بهرامی) دست به هر کاری می‌زد و به امر او آدم هم می‌کشت!

چه عملکردی داشت؟ «حرفه‌ای» نخستین تجربه سریال‌سازی مصطفی تقی‌زاده و اولین تجربه بازیگری سیروان خسروی محسوب می‌شود. خسروی توانست در این سریال نقش یک آدمکشِ خلافکارِ خونسرد را‌ باورپذیر ارائه دهد. در قسمت‌های نخست نشانه‌ای پررنگ از موفقیت خسروی دیده نمی‌شد اما هر چه قصه پیش رفت و شخصیت اصلی سوار بر داستان شد، ورق برگشت. چهره آرام سیروان خسروی با رفتار یک خلافکار خونسرد انطباق داشت و او از این ویژگی ذاتی به خوبی بهره برد. اهمیت کار خسروی جایی مشخص می‌شود که او در برابر بازیگران حرفه‌ای کم نمی‌آورد و پا به پای آنها پیش می‌آمد.

کدخبر: ۴۶۰۱۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر