کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۲۵۲
تاریخ خبر:

درخشان‌هایی که‌ در جشنواره فجر دیده‌ نشدند

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | بازیگرانی که در جشنواره امسال خوش درخشیدند اما از فهرست نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول و مکمل مرد و زن جا ماندند. دوشنبه شب فهرست نامزدهای بهترین بازیگران نقش اول و مکمل مرد و زن منتشر شد. ما هم مثل اکثر آنهایی که فیلم‌های جشنواره امسال را تماشا کرده‌اند از دیدن بعضی نام‌ها در این فهرست تعجب کردیم اما تعجب اصلی زمانی بود که متوجه شدیم جای نام بعضی بازیگران در این فهرست خالی است.

بازیگرانی از فهرست نامزدها بیرن مانده‌اند که واقعا لیاقت نامزد شدن را داشتند و به نظر می‌رسد بازی‌شان از سوی داورها دیده نشده است. از میان این بازیگران فقط نبودن نام سعید آقاخانی در فیلم «خون شد» قابل توجیه است چون به‌هرحال از حضور در رقابت جشنواره امسال انصراف داد و هیچ وقت هم انصرافش را پس نگرفت اما سایرین چنین وضعیتی نداشتند. هفت صبح نگاهی دارد به بازیگرانی که از فهرست نامزدها بیرون مانده‌اند.

*** جواد عزتی
جواد عزتی امسال در پنج فیلم جشنواره فجر حضور داشت. در فیلم «شنای پروانه» یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین بازی‌هایش را به نمایش گذاشت. در شمایل یک قهرمان ظاهر شد که برای گرفتن خون همسر برادر و آزادی برادرش تا پای جانش مایه می‌گذارد و دست آخر در جایگاه یک منتقم واقعی به آرامش می‌رسد.

بعد از نمایش این فیلم، اکثر مخاطبان معتقد بودند جواد عزتی یکی از گزینه‌های اصلی سیمرغ نقش اصلی مرد است. او در فیلم «دوزیست» هم در شمایل یک قهرمان پایین شهری و عاشق به‌خوبی از پس نقش برآمد. گرچه «دوزیست» فیلم قابل قبولی نبود اما از بازی عزتی در این نقش نمی‌توان گذشت. عزتی برای هیچ کدام از این دو فیلم نامزد سیمرغ نشد و نهایتا فقط نامش در فهرست نامزدهای مکمل فیلم «آتابای» قرار گرفت؛ نقشی که در مقایسه با دو نقش دیگر چندان اثرگذار نبود.

*** هادی حجازی‌فر
یکی از فیلم‌های موفق جشنواره امسال «آتابای» نیکی کریمی بود. درست است که کریمی برای کارگردانی این فیلم نامزد سیمرغ شد اما داوران دو تا از بهترین نکات مثبت فیلم را نادیده گرفتند. فیلمنامه و بازی درجه یک هادی حجازی‌فر، با اینکه بخش مهمی از موفقیت فیلم را رقم زد اما دیده نشد. شخصیت‌پردازی کاراکتر کاظم و بازی این نقش توسط حجازی‌فر به زبان آذری آنقدر درخشان بود که می‌شد از همان ابتدا او را یکی از نامزدهای حتمی امسال به حساب آورد.

*** علی نصیریان
همه آنهایی که فیلم «خورشید» مجید مجیدی را دیده‌اند نمی‌توانند بازی علی نصیریان را در نقش هاشم نادیده بگیرند. او درظاهر مردی مهربان و صمیمی بود که میانه خوبی با بچه‌ها دارد اما در واقعیت یک قاچاقچی خطرناک است که جز برای منافعش کاری انجام نمی‌دهد. نصیریان این نقش را به گونه‌ای بازی کرده که حتی زمانی که در مهربان‌ترین حالت ممکن است، می‌توانیم حالات درونی‌اش را درک کنیم. طبیعتا هیچ بازیگر دیگری جز نصیریان نمی‌توانست از پس ایفای این نقش بربیاید. با این حال اما نامش در فهرست نامزدها نیست و این کاملا عجیب به نظر می‌رسد.

*** ساعد سهیلی
سال گذشته نرگس آبیار ایفای نقش عبدالمالک ریگی را به آرمین رحیمیان سپرد؛ چهره‌ای که چندان برای مخاطبان شناخته شده نبود و به لحاظ استایل هم شباهت کمی به عبدالمالک داشت. امسال در فیلم «روز صفر»، ساعد سهیلی در این نقش ظاهر شد. با اینکه خیلی‌ها معتقد بودند چهره‌ معصوم او چندان مناسب این نقش نیست اما سهیلی چند مرتبه بهتر از آرمین رحیمیان این نقش را ایفا کرد و دست‌کم انتظار می‌رفت نامش در فهرست بازیگران مکمل مرد باشد اما خب توجهی به بازی او نشد.

*** حامد کمیلی
به همان اندازه که بابک کریمی در فیلم «سینما شهر قصه» بازی درخشانی از خودش به نمایش گذاشت، حامد کمیلی هم در ایفای نقش اصلی این فیلم موفق بود. کاری به کیفیت فیلم و جایگاهش در جشنواره امسال نداریم اما کمیلی از پس ایفای نقش یک پسر عشق فیلم و عاشق پیشه به‌خوبی برآمد. او همچنین در فیلم «خوب، بد جلف۲» هم درخشان ظاهر شد و انتظار می‌رفت نامش در فهرست نامزدها باشد.

*** نسرین مقانلو
امسال بازی درخشانی از بازیگران زن ندیدیم. اواسط جشنواره هم مطلبی را به همین موضوع اختصاص دادیم و نوشتیم که هیچکدام از بازیگران زن، بازی خیره‌کننده‌ای نداشتند. با این حال اما نسرین مقانلو، یکی از گزینه‌های اصلی برای نامزدی بود. او نقش مادر رنج‌کشیده اما مهربان یک خانواده پرجمعیت را در فیلم «خون شد» به خوبی ایفا کرد. این نقش یکی از نقش‌های متفاوت کارنامه مقانلو بود اما خب توسط داوران جشنواره دیده نشد و نامش در فهرست بازیگران نقش اول زن قرار نگرفت.

کدخبر: ۳۰۹۲۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر