کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۷۰۰
تاریخ خبر:

دربی به سبک ‌‌جواد خیابانی

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | تحلیلی بر آنچه تلویزیون برای مسابقه پرسپولیس و استقلال تهیه کرد و روی آنتن فرستاد. مرد اول یعنی جواد خیابانی چه عملکردی داشت؟ سایه روشن‌های گزارش او چه بود؟

آنچه در تلویزیون اتفاق افتاد داغ‌تر از دربی بود! مسابقه استقلال و پرسپولیس تهران آن چیزی نشد که انتظارش را می‌کشیدیم(به جز ۱۵ دقیقه اول و آخر). در عوض شنبه شب و صبح یکشنبه چند ویژه برنامه روی آنتن رفت که هیجان دربی را دوچندان می‌کرد. در گزارش امروز درباره عملکرد جواد خیابانی و نیز ویژه برنامه‌های تلویزیون نوشته‌ایم.

*** سوت و کور مثل شبکه ورزش
شبکه ورزش در شب‌های فوتبالی به دربی پرداخته بود اما شنبه شب فرصت چنین کاری نداشت. دلیل آن هم پخش مسابقات فوتبال لیگ‌های اروپایی بود که همین باعث شد جای خالی برای دربی پیدا نکند. صبح یکشنبه هم برنامه‌های روتین را روی آنتن فرستاد و همزمان با دربی مسابقات کشتی قهرمانی جهان در کشور قزاقستان را پوشش داد و آن‌ها را تحلیل کرد. این شبکه مسئولیت دربی را به شبکه مستر خود یعنی سه سپرده بود.

*** مثبت و منفی‌های ورزشگاه
از شانس خوب شبکه پنج،‌دربی نودم مصادف با برنامه هفتگی ورزشی‌اش شده بود. شنبه شب یک شب پیش از مسابقه پرسپولیس و استقلال روی آنتن رفت که فرصت خوبی در اختیار سازندگان می‌گذاشت که سیر تا پیاز دربی را بررسی کنند. برگ برنده ورزشگاه ارتباط تصویری با اردوی تیم‌های پرسپولیس و استقلال و مصاحبه با یکی از مسئولان تیم‌ها بود. بیننده از این طریق می‌توانست در جریان آخرین اخبار و اطلاعات تیم محبوبش قرار گیرد. چند آیتم مرتبط هم پخش شد و روی ویدئووال اطلاعات دربی‌های گذشته به نمایش درآمد. ضعف ورزشگاه عدم حضور یک مهمان شاخص در استودیو بود.

*** شبکه سه؛ گام اول و دوم
مسئولیت شبکه سه ایجاب می‌کند که ویژه برنامه‌های متعددی درباره دربی پخش کند. به همین خاطر ابتدا شاهد یک برنامه بعد از پایان دربی میلان بودیم. در این برنامه که به فرامتن مسابقه اختصاص داشت،‌بازیکنان،مسئولان باشگاه ها و لیگ و … صحبت کردند هر چند از جذابیت ذاتی برنامه‌های فوتبالی خبری نبود اما پخش آن در آستانه دربی لازم است و شاید تاثیرگذار باشد! شبکه سه صبح روز گذشته هم در «سلام صبح بخیر» از حمید درخشان دعوت کرده بود. او هم از خاطرات تیم ملی در جام ملت‌های آسیای کویت که مصادف با جنگ تحمیلی شده بود گفت و هم حساسیت دربی را تحلیل کرد.

*** شبکه سه؛ گام سوم
مهم‌ترین برنامه مسابقات لیگ، فوتبال برتر است که روز گذشته از یک ساعت پیش از مسابقه روی آنتن رفت. افشین پیروانی و سهراب بختیاری زاده بازیکن‌های پیشکسوت پرسپولیس و استقلال به برنامه آمدند و از متن و حاشیه مسابقه گفتند. فوتبال برتر چند آیتم جذاب هم داشت که به گرمای پیش از دربی کمک می‌کرد. فوتبال برتر چند سالی است آبرومند برگزار می‌شود و سعی می‌کند در حد و اندازه دربی باشد.

*** امتیازهای گزارش خیابانی
مهم‌ترین امتیاز گزارش جواد خیابانی پرهیز از حاشیه‌های همیشگی است. او سعی کرد اتفاقات بازی را بیان کند و به موقع برخی اطلاعات را به زبان بیاورد. مهم‌ترین بخش گزارش جمله‌ای بود که موقع پنالتی استقلال به زبان آورد: «حالا کی جرات می‌کنه پنالتی رو بزنه؟!» همزمان اعلام کرد در ۳۹ دربی هر تیم گل اول را زده پیروز شده. در حین گزارش یکی دو انتقاد درست هم داشت؛‌از جمله اشاره به تاخیرهای عجیب در زدن ضربات خطا،‌ انتقاد غیرمستقیم به نزدیک بودن رنگ دروازه‌بان استقلال با بازیکن‌های تیمش، کنایه به نبود «وار»، وقت اضافه کمی که داور در نیمه اول گرفت و …

*** نکات منفی گزارش خیابانی
لحظه گل مهم‌ترین لحظه برای گزارشگر است که خیابانی از این موقعیت بهره درست نبرد. او که غافلگیر شده بود اینطور گفت:« یه فرصت برای پرسپولیسی‌ها در منطقه جریمه که توپ وارد دروازه میشه…. » نمره منفی دیگر برای خیابانی وقتی بود که گویی پرسپولیس گل را شانسی زده:«چه گل عجیب و غریبی می‌خوره استقلال». او بعد از اینکه پنالتی استقلال هدر رفت به هواداران این تیم امید داد که خب امری متداول نیست و گزارشگر به هواداری متهم می‌شود! در صحنه دیگری وقتی ریگی دروازه خالی پرسپولیس را بد نشانه رفت و توپ را با فاصله از بالای دروازه به بیرون زد هم گفت: توپ را خیلی خوب زد!

*** شکست طلسم خیابانی
روز گذشته نوشتیم در سال‌های اخیر گزارش جواد خیابانی برای استقلالی‌ها خوش یمن بوده است. آن ها دو بار با نتایج یک صفر و دو صفر با گزارش جواد خیابانی پیروز شده‌اند و سه بار هم دربی مساوی شده ‌است. این بار اما عکس این اتفاق رقم خورد

کدخبر: ۲۸۱۷۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر