کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۳۸۰
تاریخ خبر:

درباره ‌هشت متهم اصلی‌ پرونده جنجالی ویلموتس

روزنامه هفت صبح | سازمان بازرسی اعلام کرده که اسامی هشت نفر در رابطه با پرونده ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی را به دادستانی عمومی و انقلاب تهران داده. عنوان اتهامی این افراد که همگی عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هستند «اهمال منجر به تضییع و ایجاد دین بر ذمه فدراسیون و خسارت به اموال دولتی» ذکر شده. محکومیت ایران به پرداخت ۶٫۲میلیون یورو به این مربی بلژیکی از جنجالی‌ترین خبرهای روزهای اخیر بوده و البته قبل از آن هم ۲میلیون دلار به او پرداخت شده بود.

اینطور که خبرگزاری ایسنا خبر داده اسامی این هشت متهم از این قرار است: ‌مهدی تاج، حیدر بهاروند، لیلا‌ صوفی‌زاده، محمود اسلامیان، کاظم طالقانی، هدایت ممبینی، محمود شیعی و فریدون اصفهانیان. نکته جالب اینکه علی ‌کفاشیان همراه این گروه به دادسرا نخواهد رفت چون در آن مقطع زمانی که این قرارداد با ویلموتس بسته شد او به علت محرومیت در رابطه با یک پرونده دیگر و با حکم کمیته اخلاق از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم بود. او دو روز پیش در گفت‌وگویی با خبرآنلاین گفت: «در رابطه با پرونده ویلموتس از سازمان بازرسی فهرست اموال من را خواسته اما من آن زمان اصلا در فوتبال نبودم…خدا بنده را دوست داشت.» در ادامه کارنامه هشت نفری را که به واسطه قرارداد ویلموتس متهم هستند مرور می‌کنیم.

* یک: مهدی تاج
اصلی‌ترین متهم این غرامت سنگینی که روی دست فوتبال ایران مانده مهدی تاج است. او از اردیبهشت ۹۵ تا دی ماه ۹۸ رئیس فدراسیون بود تا اینکه به دلیل کسالت و حمله قلبی استعفا داد. پیش از آن هم از سال ۹۲ تا ۹۵ به عنوان رئیس سازمان لیگ در فوتبال ایران مشغول بود. تاج در دهه ۷۰ و ۸۰ شمسی هم در فوتبال ایران دستی بر آتش داشت. بین سال‌های ۷۲ تا ۷۷ مدیرعامل باشگاه سپاهان اصفهان بود و عضویت در هیات مدیره باشگاه‌های ذوب‌آهن، سپاهان، پرسپولیس و ریاست کمیته داوران و … هم در کارنامه داشت.

اصل سوابق مدیریتی او اما به سال‌های ابتدایی انقلاب و حضور در صنایع اصفهان برمی‌گردد. تاج سال ۵۹ با معاونت بنیاد استان مستضعفان استان اصفهان شروع کرد و بعدها در هیات مدیره فولاد مبارکه و شرکت ذوب‌آهن و اداره کل بازرگانی اصفهان هم مسئولیت گرفت. او در دو مقطع هم مدیرعامل فولاد غدیر و شرکت فولاد متیل بود. نقطه اوج حواشی مدیریتی تاج اما همین اخیرا با امضای قرارداد ویلموتس پیش آمد.

هرچند که دو سال پیش هم یاشار سلطانی ادعایی را در مورد یک زمین ۹۲۰ متری جنب متروی مصلی درباره تاج و خانواده‌اش مطرح کرد که او تکذیب کرد و گفت این ادعا را پیگیری قضایی می‌کند. در تابستان سال ۹۷ هم که فشارها برای کناره‌گیری او از ریاست فدراسیون فوتبال به دلیل قانون منع به کارگیری بازنشستگان زیاد شده بود شایعه شد که تاج درصد جانبازی‌اش را برای ابقا در فدراسیون دستکاری کرده و به بالای ۵۰ درصد رسانده که این اتهام هم از سوی رئیس فدراسیون تکذیب شد. مهدی تاج متولد ۱۳۳۸ در اصفهان است.

* دو: حیدر بهاروند
همایون یا حیدر بهاروند سرپرست فعلی فدراسیون فوتبال ایران است. او هم درست مثل مهدی تاج از ریاست سازمان لیگ به این پست رسید. از سال ۹۵ تا دی‌ماه پارسال این مسئولیت را برعهده داشت. قبل از آن هم بهاروند به مدت پنج سال رئیس هیات فوتبال لرستان بود. این مدیر متولد خرم‌آباد از چهره‌های نزدیک به مهدی‌تاج است و یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات دوران مدیریت او فینال معروف پرسپولیس و داماش در ورزشگاه شهدای فولاد اهواز بود که با دو ساعت تاخیر و بعد از کلی کشمکش برگزار شد.

* سه: لیلا‌ صوفی‌زاده
لیلا صوفی‌زاده رئیس کمیته بانوان و یکی از نواب رئیس فدراسیون فوتبال است. او متولد ۱۳۵۴ است و حضور زنان در ورزشگاه با فشار فیفا در دوران مدیریت او رقم خورد. صوفی زاده در مصاحبه‌ای گفته بود: «اولین خانمی بودم که بدون دعوت هیچ فردی با جسارت خودم وارد ورزشگاه شدم و تنها زن حاضر در بازی ایران و ازبکستان بودم و باب حضور زنان را بعد از سال‌ها باز کردم و این تابو را شکستم.»

* چهار: محمود اسلامیان
یکی دیگر از اعضای حلقه اصفهانی‌های فوتبال ایران محمود اسلامیان است. او در سال ۹۳ با حکمی سرپرست نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال شد و الان هم عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال است. او در مقاطع مختلف در باشگاه‌های سپاهان، ذوب‌آهن و مس کرمان هم مسئولیت داشت اما این مدیر ۶۴ساله را بیشتر با مسئولیت‌های اجرایی و اقتصادی به یاد می‌آوریم. اسلامیان در دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی استاندار چهارمحال‌وبختیاری بود.

در دولت اول حسن روحانی ریاست سازمان بازنشستگی کشوری را برعهده داشت. ضمن اینکه مدیریت مجتمع فولاد مبارکه و شرکت ملی ذوب آهن را هم در کارنامه دارد. او در تیرماه امسال گفته بود قرارداد ویلموتس خوب بسته شده. در خردادماه امسال تاکید کرده بود ویلموتس نمی‌تواند غرامت بگیرد و در آذرماه پارسال هم در گفت‌و گو با روزنامه ایران به وکلای ویلموتس توصیه کرده بود انگلیسی‌شان را قوی کنند.

* پنج: کاظم طالقانی
عبدالکاظم طالقانی دیگر عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ایران است از سال ۹۵ وارد این گروه شد. او نسبت به سایر اعضای هیات رئیسه فعالیت‌های رسانه‌ای کمرنگ‌تری دارد و حتی چند مرتبه شده نسبت به موضوعات روز فوتبال ایران در مقابل پاسخ خبرنگاران اظهار بی‌اطلاعی کرده. طالقانی پیش از این رئیس هیات فوتبال خوزستان بود و بعد از استعفای تاج گفته بود تاج بزرگ هیات رئیسه است و تلاش می‌کنیم او را برگردانیم. او از جمله منتقدان کی‌روش بود و گفته بود سرمربی بعدی تیم ‌ملی از کی‌روش مربی بزرگ‌تری است. یکی از حواشی دوران مدیریت او خبر بازداشت فرزندش در اهواز بود که البته توضیح داد این ماجرا ارتباطی به فوتبال نداشته است.

* شش: هدایت ممبینی
هدایت ممبینی داور بازنشسته یکی دیگر از خوزستانی‌های هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ایران است. او در فروردین ۱۳۴۹ در هفتکل به دنیا آمده و بین سال‌های ۸۰ تا ۸۹ در ۹۰ بازی لیگ برتر قضاوت کرده. یکی از این بازی‌ها هم البته شهرآورد استقلال و پرسپولیس در آذر سال ۱۳۹۰ بود. او در تیرماه پارسال رئیس کمیته داوران فدراسیون شد.

* هفت: محمود شیعی
این عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال متولد ۱۳۳۵ در سبزوار است. او مدیریت باشگاه پیکان را هم برعهده داشت و در این مدت از جمله افرادی بود که قرارداد ویلموتس دفاع می‌کردند. شیعی در خردادماه امسال گفته بود قرارداد ویلموتس سنگین نیست و ۹ ماه پیش هم گفته بود:‌ «شخصیت ویلموتس اجازه نمی‌دهد که در صورت عدم دریافت مطالباتش قراردادش را فسخ کند.»

* هشت: فریدون اصفهانیان
فریدون اصفهانیان از دهه ۶۰ در فوتبال ایران داوری می‌کرد و بین سال‌های ۹۱ تا ۹۷ ریاست کمیته داوران را برعهده داشت. او در عین حال که از سال ۹۵ عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال است، ریاست هیات فوتبال زنجان را هم برعهده دارد. اصفهانیان در حال حاضر رئیس شورای شهر زنجان است و یک باشگاه دسته دومی به نام شهدای زنان را هم مدیریت می‌‌کند. او زمانی که ویلموتس وارد تهران شد مصاحبه‌ای انجام داد و گفت من هم دیروز از رسانه‌ها فهمیدم با ویلموتس قرارداد بستند چون به تاج اختیار تام داده بودیم. فریدون اصفهانیان متولد ۱۳۳۷ در زنجان است.

کدخبر: ۳۴۶۳۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر