کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۵۴۹۹
تاریخ خبر:

درباره ۱۲‌چهره خبرساز سینما و تلویزیون

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | در سه ماهه ابتدایی امسال حوزه سینما و تلویزیون پر بود از خبر و حاشیه. در پرونده امروز درباره ۱۲ چهره که نام‌شان مدت‌ها بر سر زبان‌ها و تیتر رسانه‌ها بود نوشته‌ایم. هر کدام چند جنجال رقم زدند و فرجام حواشی چه شد؟

سینما تعطیل بود اما حاشیه‌هایش نه!‌ در حالی که با توقف تولید و نمایش فیلم‌ها به‌نظر می‌رسید، حوزه سینما روزهای آرامی را تجربه کند اما عکس آن رقم خورد. در سه ماهه اول سال ۹۹ نه تنها شاهد جنجال‌های بیشمار بودیم که دعواهای صنفی به اوج رسید. حالا و با بازگشایی مجدد سینما، به‌نظر می‌رسد فصل تازه حاشیه‌ها رقم بخورد! جنجال در تلویزیون از جنس دیگری بود و ناظر به حاشیه‌های بیرونی.

پایتخت در قسمت آخر بحث برانگیز شد و دورهمی هر بار ظرفیت یک اتفاق پرسر‌و‌صدا را دارد. بعضی حاشیه‌ها نیز به رنگ زرد هستند. مثل اظهار نظر لیندا کیانی درباره تیپ محمدرضا گلزار یا بهرام رادان. یا حاشیه ریحانه پارسا و مهدی کوشکی هم در همین دسته‌بندی قرار می‌گیرد. به همین خاطر است که در پرونده امروز هم نام این دو بازیگر را می‌بینید و هم بهرام بیضایی.

جنس حواشی بسته به آدم‌ها متفاوت است و به همین نسبت میزان واکنش‌هایی که ایجاد کردند تفاوت دارد‌… به جمع چهره‌های خبر‌ساز بهار ۹۹ باید المیرا شریفی‌مقدم را هم افزود. این گوینده در شب زلزله تهران به دلیل صحبت صمیمی و خانوادگی با همسرش روی آنتن زنده در کانون توجه قرار گرفت. ادعاهای ژیلا صادقی در دورهمی و پاسخ سعیدی به ادعای محمد امامی درباره سرمایه‌گذاری فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» دیگر حواشی بهار امسال است.

*** بهرام بیضایی / نویسنده و کارگردان
حاشیه‌ها چه بود؟ ‌بهرام بیضایی سال‌هاست از ایران مهاجرت کرده و این شائبه پیش آمده که دیگر قصد بازگشت ندارد. او حرف‌های داغی درباره همه حواشی اخیر پیرامون خود به زبان آورده و باعث شده نامش بار دیگر سر زبان‌ها باشد:« من روزی که از ایران رفتم فکر نکردم به کلی رفتم. هنوز هم فکر نمی‌کنم به کلی رفته‌ام. من سی سال بود که شغل نداشتم و برای زندگی در مملکتی که همینجور قیمت‌هایش بالا می‌رود لازم هست که شما شغل و درآمدی داشته باشید.»

دیگر بخش مهم گفته‌های بیضایی جایی است که از سینمای امروز ایران انتقاد کرده: «دوران شاه سانسور بود اما مبالغه در مورد سانسور در آن موقع غیرواقعی است. مشکل آن زمان یک سینمای تجاری بزرگ بود که خیلی اجازه جولان به سینمای فرهنگی نمی‌داد. ولی این آیا تقصیر دولت است؟ حالا رقاصه‌ در سینما نیست ولی برگشتند به همان سینمای تجاری. همان عاطفه‌ها و احساسات و ملودرام‌ها، فقط کمی خوش‌ساخت‌تر که این خوش ساختی هم مال زمانه است و الان همه‌ فیلم‌ها در دنیا خوش‌ساخت‌تر شدند.»

‌چه واکنش‌هایی به دنبال داشت؟ خیلی از رسانه‌های سینمایی با بیضایی هم‌صدا شده‌اند و تحلیل‌هایی درباره این که چرا سینمای ما به چنین وضعیتی گرفتار شده است، منتشر کردند.
‌سرانجام چه شد؟ بهرام بیضایی سودای بازگشت به ایران دارد و خیلی‌ها آرزو کرده‌اند این بازگشت توام با ساخت فیلمی تازه باشد.

*** پرویز پرستویی / بازیگر
حاشیه‌ها چه بود؟ از جمله بازیگرانی است که فعالیت پررنگی در فضای مجازی دارد. پرویز پرستویی نسبت به اتفاق‌های مختلف واکنش نشان می‌دهد و به همین خاطر اسمش با جنجال پیوند خورده. او در بهار ۹۹ حاشیه کم نداشت که شاخص‌ترین آن جدل دوباره با مسعود فراستی و واکنش به رفتار سحر قریشی است. جدل کلامی پرستویی با مسعود فراستی دنباله‌دار است. تازه‌ترین آن در برنامه اینترنتی «باغ رمضان» رقم خورد که این بازیگر بدون مقدمه و بی‌بهانه به فراستی تاخت.

فراستی سال پیش در برنامه هفت مخاطبان «مطرب» را لمپن خطاب کرده بود. پرستویی در اکران خصوصی فیلم پاسخ او را داد که بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای داشت. این بار دلیل پیش کشیدن یک دعوای قدیمی چه بود؟ حاشیه دیگر پرستویی پاسخی است که به قریشی داد کمی بعد از این که ویدئوی مواجهه سحر قریشی با یک پاکبان وایرال شد، پرستویی جزو اولین کسانی بود که موضع گرفت:« وقتی این صحنه رو از خانم قریشی دیدم خیلی حالم بد شد…»

‌چه واکنش‌هایی به دنبال داشت؟ فراستی پاسخ پرستویی را نداد. از آن طرف برخی بازیگران و خود قریشی پاسخ پرستویی را دادند و خیلی از کاربران هم اینطور نوشتند که چرا پرستویی وارد یک بازی زرد شده است!‌
‌سرانجام چه شد؟ پرستویی مدت کوتاهی است حاشیه نداشته. حتی انتشار گفت‌وگوی او با داریوش هم واکنش برانگیز نشد.

*** مهران مدیری / بازیگر
حاشیه‌ها چه بود؟ مهران مدیری به‌واسطه پلاتوهایی که در برنامه دورهمی ‌بیان می‌کند، همیشه زیر تیغ است. گاهی واکنش‌ها محدود است و گاه دامنه‌دار. برای نمونه شوخی او درباره فمنیست‌بودن مردان جنجالی شد. مدیری در یکی از قسمت‌های دورهمی ‌از زنان خواهش کرد، مردان فمنیست را در جمع‌شان راه ندهند: «مردی که دست به خشونت می‌زند خطرناک است اما مردی که می‌گوید طرفدار خانم‌ها هستم نیز خطرناک است.» سانسورهای دورهمی ‌در بهار ۹۹ بیش از دوره‌های دیگر بوده و همین حاشیه دیگر مدیری است. گفت‌وگوی مدیری با مسعود فراستی هم جنجالی شد. مدیری در این مصاحبه گفته بود، از بوگارت متنفرم و همین زمینه‌ساز یک بحث دنباله‌دار شد.

‌چه واکنش‌هایی به دنبال داشت؟ صحبت‌های مهران مدیری واکنش زیادی به‌همراه داشت و تا چندروز در فضای مجازی محل بحث بود. برخی از کاربران می‌گویند، مدیری با این نظرات خشونت‌ علیه زنان را نادیده گرفته و توجیه می‌کند. برخی هم عقیده دارند صحبت‌های او نتیجه مردسالاری نهادینه در ایران است.

‌سرانجام چه شد؟ مهران مدیری درباره واکنش‌ها به پلاتوی فمنیست بودن مردان پاسخی نداد. درباره سانسورها اما چندبار موضع گرفت. در نوروز که حجم ممیزی دورهمی ‌بالا رفته بود، متنی اعتراضی به اشتراک گذاشت. در خود برنامه هم بارها به ممیزی صحبت‌هایش کنایه زده.

*** محمدرضا حیاتی / گوینده خبر
حاشیه‌ها چه بود؟ محمدرضا حیاتی تجربه نزدیک به چهاردهه اجرا و گویندگی در کارنامه دارد و زندگی شخصی و حرفه‌ای‌اش عاری از حاشیه بوده است. او طی این سال‌ها، به‌واسطه تسلط بر کارش، به شهرت و محبوبیت رسیده، نه به‌خاطر اتفاق‌های فرامتن. رفتار و گفتار رسمی،‌ از محمدرضا حیاتی در اذهان عمومی‌ چهره‌ای ساخته که مثلا وقتی نام یک خواننده را بر زبان می‌آورد و یا از شرایط سخت جامعه گله می‌کند، واکنش‌ها توام با «غافلگیری» است. او در گفت‌وگو با تلویزیون تعاملی تیوا از ابی تعریف کرد و شرایط سخت امروز را زیر سوال برد. بعد از آن در گفت‌وگو با هفت صبح تبعات این مصاحبه را بیان کرد و گفت، مدیران تلویزیون گفته‌اند دیگر برای گویندگی نیا.

‌چه واکنش‌هایی به دنبال داشت؟ بازتاب ممنوعیت فعالیت محمدرضا حیاتی در تلویزیون، به‌مراتب بیش از انتشار دیدگاه او درباره ابی بود. خیلی‌ها نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند و نظرشان را بیان کردند. دامنه بحث از رسانه‌های رسمی به کانال‌ها و صفحات غیرخبری هم کشیده شد. کاربران هم تا مدت‌ها درباره سرنوشت حیاتی بحث داشتند. این اتفاق محکی برای عیار محبوبیت محمدرضا حیاتی هم بود که ثابت شد او گوینده‌ای دوست‌داشتنی است.

‌سرانجام چه شد؟ فعلا خبری از محمدرضا حیاتی در تلویزیون نیست. او می‌گوید، علاقه‌مند به ادامه کارش است و نباید به‌خاطر یک سوء‌تفاهم، کارنامه و وفاداری ۴۰ساله‌اش به تلویزیون نادیده گرفته شود.

دانلود PDF

کدخبر: ۳۳۵۴۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر