کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۰۸۰۹
تاریخ خبر:

درباره گران شدن ناگهانی محصولات پرتیراژ ‌داخلی

روزنامه هفت صبح | داستان افزایش ناگهانی قیمت خودرو در شروع سال ۱۴۰۱ با جنجال خبری مواجه شده است. روزی نیست که مردم در فضای مجازی و واقعی از افزایش عجیب و غریب خودروها نگویند و کار به جایی رسیده که فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو به خبرآنلاین گفته است:« سمند ۵۰۰ میلیونی دور از ذهن نیست!» یعنی داستان افزایش قیمت خودروها تبدیل به ماجرایی شده است که در سال جدید هم انگار پایان نخواهد یافت و با افزایش قیمت خودروهایی که حالا هر روز درباره ایمنی‌اش حرف و حدیث هم زیاد است، مواجه می‌شویم‌ اما در پرونده آخر هفته خودرویی به سراغ خودروهای داخلی روز بازار رفته‌ایم. خودروهای مصرفی که بیشتر جامعه از آنها استفاده می‌کنند. این خودروها به چه قیمتی رسیده‌اند و چه مشخصات فنی‌ای دارند. خودروهای مدنظر از ایران‌خودرو و سایپا انتخاب شده‌اند.

‌پراید ۱۱۱ SE سال ۱۳۹۹ قیمت ۱۹۵ میلیون تومان
اگر کمک والدین را در نظر نگیریم، کمتر جوانی قادر خواهد بود از پس هزینه خرید و نگهداری یک خودرو لوکس برآید و به همین علت در تمامی کشورهای جهان ماشین‌های اقتصادی جایگاه ویژه‌ای در میان این قشر از جامعه دارند؛ اما متاسفانه باتوجه به جمعیت جوان کشور در سال‌های اخیر، به این نیاز مبرم توجه چندانی نشد و درنتیجه جوانان در فقدان گزینه‌های جدید یا شرایط پرداخت آسان‌، همواره مجبور بوده‌اند به سمت گزینه‌های بسیار محدودی بروند.

خودروهایی مثل پراید هاچ‌بک، تیبا ۲ و ام‌وی‌ام ۱۱۰ از جمله این انتخاب‌های اقتصادی به حساب می‌آیند که حداقل قبل از افزایش قیمت‌های اخیر، با بودجه اکثریت مردم جور در می‌آمدند. در این بین سایپا ۱۱۱ به عنوان ارزان‌ترین خودرو با پایین‌ترین هزینه نگهداری، به نوعی در دسترس‌ترین گزینه است. خودرویی که در واقع همان پراید هاچ‌بک خودمان است و پس از اصلاحات ساختاری روی پلتفرم X100 و فیس‌لیفت ظاهری با نام جدید سایپا ۱۱۱ به بازار عرضه شد و توانست محبوبیت نسخه‌ قبلی را ادامه دهد. اگرچه این خودرو در بازار آشفته خودرو در این روزها به حدود ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است!

در سال ۱۳۸۸ بالاخره نسخه به‌روزشده پراید هاچ‌بک با نام سایپا ۱۱۱ معرفی شد. ۱۱۱ در ابتدا پنج تیپ مختلف داشت که با توجه به داشتن یا نداشتن فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و ایربگ راننده، دسته‌بندی می‌شدند. مدل پایه‌ای ۱۱۱ تیپ ST بود که فاقد هرسه ویژگی است. تیپ LX آن فقط هیدرولیک، تیپ SL فقط ABS، تیپ SX هم هیدرولیک و هم ABS و تیپ EX نیز هر سه ویژگی را دارا بود. سال ۱۳۹۱ تیپ ششم ۱۱۱ با نام LE و با تیراژ محدود تولید شد که به لحاظ تجهیزات همانند تیپ ST بود ولی ایربگ راننده هم داشت. اما هفتمین تیپ ۱۱۱ سال ۱۳۹۲ و با نام SE به بازار آمد. تیپ SE در تجهیزات کاملا مشابه تیپ EX است اما به ایربگ شاگرد نیز مجهز شده.

موارد دیگری مانند تقویت جعبه فرمان، تغییر استاندارد آلایندگی پیشرانه از یورو۳ به یورو۴ و بهبود مختصر قدرت و گشتاور، سه ویژگی مهم تیپ SE در مقایسه با سایر تیپ‌های ۱۱۱ است. سایپا ۱۱۱ بعد از ۸ سال و مجموع تولید ۳۱۲ هزار دستگاه هرچند در شهریور ۱۳۹۶ از خط تولید سایپا کنار گذاشته شد‌ اما بنا به دلایلی، سایپا مجددا تولیدش را در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ نیز ادامه داد. سرانجام در اردیبهشت ماه ۹۹ نیز تولید پراید ۱۱۱ برای همیشه به پایان رسید.

تیبا صندوق‌دار SX سال ۱۴۰۰، قیمت ۱۸۸ میلیون تومان
یکی از مهم‌ترین نتایج جانبی پروژه ارتقای پلتفرم پراید در سال ۱۳۸۸، خلق محصول جدیدی بود که ابتدا «مینیاتور» و سپس «تیبا» نام گرفت. هم پراید و هم تیبا با پلتفرم مشترکی شکل گرفته‌اند که البته به سبب طراحی متفاوت بدنه، تیبا ایمن‌تر به نظر می‌رسد هرچند ‌ دلیل و سندی برای این ادعا نیست. تیبا در سال‌های نخست عرضه‌اش، چهار تیپ مختلف داشت؛ تیپ SL بدون ایربگ، تیپ LX با ایربگ راننده، تیپ EX با دو ایربگ و نهایتا تیپ SX که برخلاف سه تیپ دیگر، به تهویه دیجیتال، شیشه بالابر برقی عقب، تنظیم برقی آینه، ریموت کنترل و رینگ آلومینیومی مجهز است.

از سال ۱۳۹۶ به بعد نیز فقط تیپ SX تیبا قابل خریداری بود‌ اما سایپا از اوایل سال ۱۴۰۰، تیپ جدیدی برای تیبا صندوقدار معرفی کرد که نامش SX پلاس بود اما در بازار به «تیبا آپشنال» معروف شد. در این تیپ جدید، شاهد پنج تغییر ظاهری هستیم: طرح قالپاق‌ها تغییر کرده، زه کرومی به دور جلوپنجره خودرو کشیده شده، سپر تک‌رنگ جلو تبدیل به دو رنگ شده، قاب آینه‌ها طرح کوییک شده و روی درب‌های جلویی نیز برچسب گرافیکی TIBA PLUS اضافه شده است. به لحاظ آپشن نیز سایپا، چندین ویژگی جدید را به تیبا صندوقدار پلاس افزوده که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

مانیتور لمسی با دوربین عقب، سنسور عقب، روکش چرم صندلی، کفپوش سه‌بعدی، شیشه دودی عقب، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و شیشه بالابر برقی عقب. پیشرانه تیبا ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر است که توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت دارد. گیربکس تیبا ۵ سرعته دستی و گشتاورش ۱۲۸ است. سوخت این خودرو انژکتوری و فرمانش هیدرولیک است. از جمله تجهیزات و امکانات تیبا می‌توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، تهویه مطبوع، سیستم ضد سرقت با کد متغیر، ترمز ABS، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ خطر سوم، هشدار دهنده عیب‌یاب موتور، شیشه بالابر برقی، تنظیم صندلی برقی و … اشاره کرد.

سایپا کوییک، اتوماتیک پلاس، ۲۹۱ میلیون تومان
نسخه اتومات کوییک در سال ۱۳۹۷ به بازار کشورمان آمد. کوییک اتومات‌ که گیربکس CVT آن را شرکت پانچ ساخته، در مقایسه با کوییک دنده‌ای، مزیت‌های فنی و امکاناتی متعددی دارد که می‌توان همه آنها را در ۱۳ نکته مهم خلاصه کرد: ۱- دریچه گاز برقی، ۲- رینگ آلومینیومی‌، ۳- کامپیوتر سفری، ۴- فرمان برقی، ۵- کیلس استارتر، ۶- کروز کنترل، ۷- دی‌لایت به همراه چراغ بدرقه، ۸- مالتی مدیا (مانیتور+دوربین+نویگیشن)، ۹- شیشه دودی عقب، ۱۰- سیستم BAS یا ترمز کمکی، ۱۱- سیستم اتولاک یا قفل شدن درب‌ها در سرعت بالای ۱۰ کیلومتر برساعت، ۱۲- سیستم VAS یا هشدار سرقت با بوق، ۱۳- بلوتوث.

همچنین اگر درون کابین کوییک اتومات قرار بگیریم، به دو نکته جدید دیگری پی می‌بریم که قبلا در کوییک دنده‌ای ندیده بودیم؛ یکی استفاده از «فرمان دی‌کات» به همراه دکمه‌های کنترلی و دیگری نیز استفاده از «تریم رنگی» است که برای قاب دور دریچه‌های تهویه وسط به‌کار رفته. کوییک اتومات، در ابتدا با تیپ‌هایی به‌نام «فول» و «فول پلاس» عرضه می‌شد ولی سایپا خیلی زود، تیپ «فول» آن را به‌دلیل بازار ضعیف‌تر و تجهیزات کمترش، حذف کرد. کوییک اتوماتیک به جز گیربکس CVT، از نظر مشخصات فنی هیچ تفاوتی با دیگر مدل‌های این هاچ‌بک ندارد. کوییک اتوماتیک در دو تیپ فول و فول پلاس عرضه شده که مدل فول دارای گیربکس CVT با ۴ دنده مصنوعی است‌.

اما مدل فول پلاس که به کوییک پلاس هم معروف است، از جعبه‌دنده CVT با ۶ دنده مصنوعی استفاده می‌کند.پیشرانه M15 در نسخه اتوماتیک به دریچه گاز و سیستم پدال گاز برقی مجهز شده، در حالی که نسخه دنده دستی از سیستم سنتی‌تر دریچه گاز مکانیکی بهره می‌برد.کوییک اتومات یا کوییک پلاس علاوه بر گیربکس، آپشن‌های بیشتری از مدل دنده‌ای دارد. کامپیوتر سفری، فرمان برقی، رینگ آلومینیومی، استارت بدون کلید، کروز کنترل، چراغ روز، نمایشگر، سنسور و دوربین عقب، شیشه دودی، ترمز کمکی، فرمان اسپرت با دکمه‌های کنترلی از آپشن‌هایی است که به کوییک پلاس اضافه شده است.

پژو پارس LX سال ۱۴۰۰، قیمت ۳۵۰ میلیون
پژو پارس حاصل یک تغییر چهره موفق ‌ روی پژو ۴۰۵ است و ایران‌خودرو در توسعه این محصول سعی داشته تا خودرویی جذاب‌تر و متفاوت از پژو ۴۰۵ خلق کند. در اواخر دهه ۷۰ خورشیدی به‌نظر می‌رسید که ظاهر پژو ۴۰۵ برای مخاطبین اندکی کسل‌کننده به‌نظر می‌رسد و این محصول نیاز به بازاریابی مجدد دارد. به همین دلیل ایران‌خودرو تصمیم گرفت با اجرای برخی اصلاحات، سدان سالخورده فرانسوی را به نسل جدیدش یعنی پژو ۴۰۶ شبیه کند و حاصل این تغییرات تولد پژو پارس بود. پژو پارس خودرویی با ظاهر جذاب و هماهنگ است که در مقابل بسیاری از رقبا همچون کیا ریو برتر به‌نظر می‌رسد.

این خودرو همچنان برای مخاطبان ایرانی جذاب تلقی می‌شود، هرچند در طول دو دهه عرضه به بازار، بخش اعظم جذابیت و تازگی خود را به دلیل ورود رقبای جدید از دست داده است. ستون‌های باریک و کاپوت کشیده امروزه دیگر چندان نوآورانه محسوب نمی‌شوند و به‌واسطه حضور سدان‌های تازه‌نفس، چشم مصرف‌کنندگان به مشاهده خودروهایی با ظاهر به‌مراتب زیباتر و مدرن‌تر عادت کرده است.رانندگی با پژو پارس برای افرادی که پیش ‌از این خودرو مالک سمند، پژو ۴۰۵ یا محصولات مشابه بوده‌اند هیچ نکته جدیدی دربرندارد و تفاوت چندانی میان تجربه رانندگی این خودروها احساس نمی‌شود. تنها می‌توان گفت پژو پارس به دلیل بهره‌مندی از ستون‌های باریک، دید مناسب‌تری را نسبت به محصولات خانواده سمند ارائه می‌دهد و برای استفاده در مسیرهای درون‌شهری مناسب‌تر است.

اما برای افرادی که پیش از پژو پارس مالک خودروهای کوچک شهری نظیر پراید یا تیبا بودند، رانندگی با پارس یک تجربه شیرین و حتی هیجان‌انگیز محسوب خواهد شد.کابین این خودرو جادار بوده و راننده در جایگاه راحتی قرار دارد و در سفرهای طولانی‌مدت بدن راننده آسیب کمتری خواهد دید. عایق‌بندی کابین پژو پارس به‌خصوص در نسخه‌های قدیمی نسبت به خودروهای اقتصادی داخلی بهتر است و صدای پیشرانه کمتر وارد کابین می‌شود، ازاین‌رو با فضایی آرام‌تر روبه‌رو خواهید بود. فرمان خودرو نیز استحکام قابل توجهی داشته و خودرو در سرعت‌های بالا پایداری مناسبی از خود نشان می‌دهد که این موضوع باعث افزایش حس اطمینان هنگام سواری خواهد شد.

سمند LX EF7 دوگانه‌سوز سال ۱۴۰۰، قیمت ۳۴۰ میلیون تومان
سمند LX EF7 ال ایکس ای‌اف ۷، محصول سدان خانوادگی سایز متوسط ایران‌خودرو و یکی از تولیدات پرفروش کمپانی ایران خودرو است. بدون شک یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این ماشین که با افزایش قیمت بنزین، امکان صرفه‌جویی در هزینه‌ها را برای مصرف‌کنندگان خود فراهم می‌کند؛ تولید آن در دو نوع بنزین‌سوز و دوگانه‌سوز است.نسخه تکمیل شده و نهایی اولین ماشین سمند در سال ۱۳۸۱ رونمایی و به تولید انبوه رسید.

پس از دو سال، ایران خودرو مدل ارتقا یافته آن را تحت نام LX (ال ایکس) روانه بازار کرد و تا به این لحظه، هنوز هم سمند ال‌ایکس در خط تولید این شرکت به مونتاژ می‌رسد.البته به مرور زمان، تغییرات کوچکی در تجهیزات و امکانات سمند LX-EF7 رخ داده که نسخه تولیدی این روزها را با اولین نسخه موجود در بازار، تا حدی متفاوت ساخته؛ همچنین آخرین به‌روز‌رسانی روی این خودرو در تاریخ ۰۷/۰۳/ ۱۳۹۸ انجام شده است. از تجهیزات این خودرو به این موارد می‌توان اشاره کرد: فرمان هیدرولیک - تجهیزات قابل سفارش: قفل عصایی دنده و ترمز - رینگ چرخ آلومینیومی - لاستیک کف صندوق عقب سمند

روکش صندلی طرح نسترن - فیلتر هوای استاندارد - کوئیک شیفتر - آنتن سقفی اسپرت - پارکابی سمند نقره‌ای - لوگو رینگ بورل - رینگ چرخ آلومینیومی ۵ پره دوبل رونال - رینگ چرخ آلومینیومی ۱۰ پره رونال - جاروبرقی فندکی خودرو - روکش صندلی سمند پارچه‌ای - قفل عصایی تاشو فرمان - قفل عصایی فرمان - لاستیک کف‌پایی ۵ تکه اسپرت دایره‌ای - لاستیک کف‌پایی ۳ تکه کاکتوس - کاهش مصرف سوخت - رینگ چرخ مدل IK008 - رینگ چرخ آلومینیومی سالسا - هندزفری موتورولا - مجموعه آینه برقی تاشو - لوگو آلومینیومی طرح رونال - رینگ چرخ آلومینیومی اروند - پارکابی چرمی مدل سیلور

جک و آچار الکتریکی - پک مسافرتی. طراحی ظاهری EF7 در مقایسه با خودروهای خارجی نمره خوبی نمی‌گیرد؛ اما در برابر انواع وسایل نقلیه داخلی، این سدان خانوادگی امتیاز به نسبت بالایی دارد. با نگاه اول به سمند LX EF7 استفاده از قطعات دکوراتیو طرح چوب در طراحی فضای درونی آن است که نظر شما را جلب خواهد کرد؛ این ویژگی تا حدی، داخل کابینه خودرو را از حالت سادگی خارج کرده و به آن نمای بهتری داده است. مزیت مهم این سدان خانوادگی، جادار بودن کابین و فراهم‌ کردن راحتی سرنشینان آن است که با فضای کافی در داخل ماشین، آسایش هر پنج سرنشین را فراهم می‌کند.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ سال ۱۴۰۱، ۲۹۲ میلیون تومان
پیشینه ورود پژو ۲۰۶ به بازار ایران به سال ۱۳۸۰ باز می‌گردد. در دهه ۸۰ شمسی این هاچ‌بک خوش‌چهره اروپایی، یکی از مدرن‌ترین خودروهای مونتاژی ایران بود اما این روزها دیگر کمتر کسی احساس خوبی از دیدن ۲۰۶ در خیابان‌ها دارد! ۲۰۶ در ابتدا شش تیپ مختلف داشت، ولی از سال ۱۳۹۱ فقط تیپ‌های ۲ و ۵ آن در خطوط تولید باقی ماندند. مهم‌ترین تغییر درمیان تیپ‌های ۲۰۶ برای تیپ ۲ آن اتفاق افتاد که از سال ۱۳۹۰ به ترمزهای ABS و همچنین ایربگ‌های جلو مجهز شد. سری نخست تیپ ۵ نیز تا قبل از ۱۳۸۶ با قطعات مرغوب فرانسوی تولید می‌شد اما بعدها و با داخلی‌سازی بیشتر آن، این روزها دیگر تفاوت کیفی چندانی میان تیپ‌۲ و تیپ۵ وجود ندارد.

افت شدید کیفیت، کهنه‌ شدن طراحی و تکنولوژی‌های قدیمی این خودرو، در کنار دوام فنی نه‌چندان زیاد آن باعث شده است که ۲۰۶ دیگر آن هاچ‌بک دوست‌داشتنی دهه ۸۰ شمسی نباشد. ایران خودرو از اوایل سال ۹۸، «سنسور عقب» و «سی‌دی پلیر» را از تجهیزات استاندارد خانواده ۲۰۶ حذف کرد و «ترمز دیسکی عقب» را هم از تیپ ۵ برداشت. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یکی از خودروهای پرطرفدار ایران است که پس از مدت زیادی از ورودش به بازار خودرو هنوز زیبای را در طراحی این خودرو شاهد هستیم. پژو ۲۰۶ - Peugeot 206 را شاید بتوان جوان‌پسندانه‌ترین خودروی اقتصادی کشور دانست.

پژو ۲۰۶ از سال ۱۳۸۰ توسط ایرانخودرو در ۶ مدل تیپ مختلف عرضه شده است. با اینکه بیش از دو دهه از طراحی و تولید این خودرو در بازار‌های جهانی می‌گذرد، ۲۰۶ هنوز هم خودروی زیبایی است و طراحی آن کهنه نشده ‌. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در کلاس های مختلف بدنه در بازار های جهانی عرضه شد ولی تا کنون فقط مدل هاچ‌بک و صندوقدار در بازار کشور ما حضور داشته‌اند. ۲۰۶ تیپ ۲ را می‌توان تیپ ۱ مولتی‌پلکس نامید. یک پیشرانه با حجم ۱۳۶۰ سی‌سی، ۴ سیلندر تنفس طبیعی با ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور که با کد TU3 شناخته می‌شود از مشخصه‌های فنی ۲۰۶ تیپ ۲ هستند.

از نظر قوای فنی با یکدیگر مشترکند ولی تیپ ۲ از سیستم برق مولتی‌پلکس بهره می‌برد؛ فرمان آن نیز ۳ شاخه ‌ و ساعت دیجیتال در پژو ۲۰۶ تیپ ۱ جای خود را به ال‌سی‌دی تایپ A در تیپ ۲ داده است. البته این ال‌سی‌دی در مدل‌های تولیدی بعد از سال ۹۲ به تایپ B(طرح ال‌سی‌دی تایپ B با نام MFD که قابلیت‌های آن کمتر از ال‌سی‌دی تایپ B اصلی است) ارتقا یافت و سال ۹۴ نیز نسل دوم ال‌سی‌دی‌های MFD ‌ روی ۲۰۶ ها قرار گرفت.

کدخبر: ۴۵۰۸۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Saeed.662

    برید بخرید ???