کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۱۹۰۵
تاریخ خبر:

درباره کنسرت تتلو در ترکیه و حاشیه‌هایش

روزنامه هفت صبح | در یک هفته گذشته کنسرت تتلو در ترکیه بسیار بحث برانگیز شد، کنسرتی که با ازدحام جلوی در اصلی سالن حواشی‌اش آغاز شد و تا انتهای اجرا هم ادامه پیدا کرد. این‌که تتلو پرطرفدار است و رکورد زد و فلان و اینها را همین ابتدا از شما می‌پذیرم اما چند نکته را فراموش نکنیم. اول این‌که دو سال کرونا فقدان کنسرت در ایران را دست کم نگیرید ضمن این‌که در این مدت حتی خوانندگان ایرانی مهاجرت کرده و بدون مجوزها هم در سراسر دنیا اجراهای بسیار کمی داشتند.

پس در ابتدای کار جمعیتی را داریم که یا در ترکیه است و یا تتلو و ترکیه‌اش را باهم یکی کرده تا هم سفری رفته باشد و هم کنسرتی.در واقع تتلو از فضای خالی مارکت موسیقی در این یکی دو سال کم بهره نبرد. دلیلش؟ کرونا تاثیر عجیبی روی مارکت موسیقی ایران و جهان گذاشت. در همین مارکت موسیقی خودمان شما اگر هر هفته سایت‌های دانلود و پخش را چک می‌کردید متوجه می‌شدید که در بعضی ماه‌های همین دو سال تعداد ترک‌هایی که وارد بازار می‌شدند از تعداد انگشتان یک دست کمتر بود.

یعنی اگر خواننده کمی ذکاوت از خودش نشان می‌داد متوجه می‌شد که درست است که کنسرتی در کرونا وجود ندارد و همه سرمایه‌گذاران از ترس ضرر در این مدت محافظه کارتر شدند اما همین خالی بودن مارکت چیزی بود که در این مدت می‌شد از آن استفاده کرد. تتلو در این دو سال این کار را کرد. دوربین موبایلش یک لحظه از دستش نمی‌افتاد. از تمرین‌های ورزشی‌اش گرفته تا دورهمی و همه لحظاتش به صورت آنلاین در این مدت جلوی چشم همه بود.

در کلاب‌هاوس حضور داشت.چنل تلگرامی‌اش فعال بود و فن‌پیج‌هایش اینستاگرام را از سلبریتی رنگارنگشان پر کرده بودند. تتلو از ابتدا هم طرفداران زیادی داشت اما حجم زیادی از شهرتش را آهنگ‌هایش برایش نیاوردند. نکته بعدی این‌که ظرفیت سالنی که تتلو در آن کنسرت گذاشت در سایت‌ها چیزی بین ۶۳۰۰ تا ۷۰۰۰ نفر اعلام شده. کنسرت محسن یگانه در سال ۹۶ در آمریکا و در لس‌آنجلس با وجود تحریم و حواشی قبل آن نهایتا برگزار شد و سالن مایکروسافت را با ۷۱۰۰ نفر ظرفیت پر کرد.

این اجرا مسئولان سالن را شوکه کرد به طوری که بعد از اجرا از او تقدیر شد. ضمن این‌که یگانه دوبار این سالن را پر کرد.! ویدئو «بهت قول میدم» یگانه هم در یوتیوب ( که یک پلتفرم جهانی است) همچنان پر بیننده‌ترین ویدئوی فارسی است و با ۱۲۵ میلیون بیننده رکورد تمام آهنگ‌های فارسی را زده.

ولی شما یک لایو یا کری‌خوانی برای دیگران از ایشان دیده‌اید؟ اصلا محسن یگانه کجاست واقعا؟ از یگانه می‌گذریم. در همین هفته‌های گذشته چند خواننده مجاز در کیش کنسرت گذاشتند، قیمت بلیت‌ها گران بود اما باور کنید سالن همه‌شان پر شد و اجراهایشان هم تمدید. شما همین الان هم اگر به سایت ایران کنسرت سر بزنید می‌بینید که بعضی خواننده‌های دیگر هم به ترکیب قبلی اضافه شدند و همگی با هم دارند خوب می‌فروشند.

نکته بعدی این است که بدانیم تتلو واقعا چقدر بلیت فروخته که مسلما شفافیتی در این موضوع نیست و ما نمی‌دانیم که آیا بلیت‌های رایگان هم در کار بوده یا خیر. چون معمولا در هر اجرایی تعدادی از بلیت‌ها برای مهمانان، خبرنگاران یا طرفداران قدیمی کنار گذاشته می‌شود و این تعداد باید مشخص باشد. اما برد تتلو همواره از ابتدای شهرتش حضور در شبکه‌های اجتماعی بوده و هست. فن‌پیج‌هایی که عمدتا توسط خود او و تیمش هدایت می‌شوند را دست کم نگیرید.

در یک دهه اخیر، خوانندگان غیر رسمی یا به اصطلاح زیرزمینی به دلیل عدم حضورشان در مارکت رسمی و فقدان تبلیغات حرفه‌ای به ناچار کار با شبکه‌های اجتماعی و ترند شدن را خوب یاد گرفته‌اند. هر کدامشان تعداد زیادی فن پیج دارند که عمدتا توسط دوستان یا طرفداران قدیمی و ثابتشان هدایت می‌شوند و درست بلدند چطور یک ویدئو یا آهنگ را وایرال کنند. خیلی از این فن‌پیج‌ها هم در واقع طرفدار تتلو نیستند و به واسطه سود شخصی ایجاد شدند.

خود تتلو هم یک بار به شدت از آنها انتقاد می‌کند و شاکی از این است که چرا از او طرفداری نمی‌کنند، برایش شلوغ کاری نمی‌کنند و همسو با موضوعاتی که او برایش مهم است نیستند. مثلا در اینستاگرام تعدادی از این فن‌پیج‌ها هستند که هر دو سه پستی که درباره تتلو می‌گذارند یک پست تبلیغاتی هم دارند که کلیپ یا آهنگ خواننده گمنام دیگری را توصیه می‌کند و خوب مسلما این چیزی نیست که تتلو از آن خوشش بیاید و اصلا کار یک فن پیج این نیست. خلاصه کلام این‌که شلوغ‌کاری‌های اینستاگرام را ملاک قرار ندهیم.باشد، تتلو پرطرفدار است اما دیگران هم بی‌مخاطب نیستند!

کدخبر: ۴۲۱۹۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1626613705

    باید تاسف خورد ب حال اونهایی ک به کنسرت این لجن میرن.

  • Amirkhan56

    واقعاً تاسف بار است