کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۵۰۷۹
تاریخ خبر:

درباره وین شهر این روزهای مذاکرات احیای برجام ‌

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی |‌ مذاکرات هسته‌ای در گراند هتل وین در این هفته ادامه داشت و قرار است هفته آینده نیز ادامه پیدا کند.به همین دلیل بد ندیدیم که نگاهی کنیم به وین، شهر محل برگزاری این مذاکرات که خواهرخوانده همین تهران خودمان هم هست و اطلاعاتی را در مورد این شهر مرور کنیم.

وین، پایتخت اتریش و البته خواهرخوانده تهران، این روزها، محل انجام مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام است. مذاکراتی که سه‌شنبه ۲۴تیر ۱۳۰۴ در هتل کوبورگ وین به نتیجه رسید، حالا ۸۰۰متر این طرف‌تر در گراند هتل دوباره مورد بررسی قرار گرفته تا بتوان سنگی که دیوانه‌ای به نام ترامپ به داخل چاه انداخته را با عقل، از چاه بیرون کشید.

وین اما، صرفا به خاطر این مذاکرات نیست که در ذهن ما مانده است. پایتخت اتریش، حتی اگر به آن سفر نکرده باشیم آنقدر مشهور است که مشاهیر بسیاری از دسته خیر و شر به جهان تحویل داده که شاید خواندن سرگذشتش برای هر کسی جالب توجه باشد.
تاریخ وین را به ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح هم برمی‌گردانند ولی واقعیت این است که ما با شهری حدود هزار ساله (از سال ۱۱۰۰ میلادی) روبه‌رو هستیم.

این شهر ۴۱۵کیلومتر مربع است و حدود ۲۰۰کیلومتر مربع از تهران کوچکتر است. جمعیتش با حومه حدودا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است. اولین شهر در اتریش، ششمین شهر در اروپا و البته دومین شهر آلمانی‌زبان در جهان. از نظر شهری، وین یکی از باکیفیت‌ترین شهرهای جهان برای زندگی است. برای۱۰ سال متوالی (۲۰۱۹-۲۰۰۹) ، شرکت مشاوره منابع انسانی Mercer در بررسی سالانه کیفیت زندگی از صدها شهر در سراسر جهان وین را در رتبه اول قرار داد. واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست هم در چند سال مختلف این شهر را در رتبه اول و در سال‌های دیگر در رده دوم قرار داد.

اما به جز این مسئله شهرت وین به خاطر پنج مسئله است:
اول به خاطر موسیقی. وین پایتخت موسیقی جهان است و دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین که یک دانشگاه دولتی است، بزرگترین و معتبرترین نمونه در جهان است و معروف‌ترین ارکستر دنیا، ارکستر فلارمونیک وین است. روح موسیقی از جایی در این شهر دمیده که بخشی از مشهورترین موسیقی‌دانان و موزیسین‌ها مثل موتزارت و بتهوون در این شهر زندگی کردند.

در وین ۳۵ خانه وجود دارد که بتهوون چندی در آن‌ها زندگی کرده ‌است و این خانه در کنار مدارس خصوصی موسیقی، باعث شدند که آن لقب پایتخت موسیقی جهان برای این شهر پر بیراه نباشد. در عین حال نباید از وین و موسیقی گفت و صرفا به موتزارت و بتهوون اکتفا کرد چرا که می‌دانیم دیگرانی چون یوهان اشتراوس نیز در این شهر سکونت و فعالیت داشتند.

وین به شهر رویاها نیز معروف شده است. این موضوع به آن خاطر است که زیگموند فروید، بنیانگذار علم روان‌کاوی در این شهر زندگی می‌کرده است. خانه فروید که او از میانه قرن نوزدهم تا ابتدای قرن بیستم در آن سکونت داشته در حاشیه این شهر قرار دارد.
وین همچنین شهری بین‌المللی است.

نزدیک به ۷ میلیون گردشگر سالیانه از این شهر دیدن می‌کنند و این شهر میزبان بسیاری از کنفرانس‌های بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی است. سازمان ملل مقری در وین دارد، مقر سازمان کشورهای صادرکننده نفت یا همان اوپک در وین است و سازمان بین‌‌المللی انرژی اتمی هم در این شهر است. اصلا همین گراند هتلی که در حال حاضر مذاکرات هسته‌ای در آن جریان دارد زمانی محل موقتی بوده که دولت اتریش در اختیار سازمان بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده است.

جالب است بدانید که اهمیت استراتژیک و البته نمادین این شهر تا اندازه‌ای بوده که بعد از جنگ جهانی دوم قوای متفقین آن را به چهار قسمت تحت کنترل شوروی، آمریکا، انگلیس و فرانسه تقسیم کردند و بعد از آن که اتریش قبول کرد برای همیشه بی‌طرف بماند و به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نپیوندد، نیروهای شوروی در سال ۱۹۵۵ از این شهر خارج شدند. فیلم مرد سوم با بازی اورسون ولز در مورد فضای حاکم بر وین در دوران اشغال آن توسط قوای چهارگانه متفقین است.

و اما یکی دیگر از دلایل شهرت وین، به خاطر ساکنان آن است. حدود ۱۰۰ سال پیش، آدولف هیتلر، لئون تروتسکی، ژوزف استالین و زیگموند فروید همگی در یک منطقه شهر وین زندگی می‌کردند. البته وضعیت آن‌ها ربط چندانی به هم نداشت. استالین و تروتسکی انقلابی و فراری بودند.

زیگموند فروید اما در این شهر موقعیت مناسب و تثبیت ‌شده‌ای داشت. این روانکاو معروف در خیابان معروف برگاس زندگی و طبابت می‌کرد، و پیروانش معتقد بودند او رازهای ذهن انسان را آشکار کرده است. هیتلر هم جوان ۲۴ ساله‌ای از اهالی شمال غربی اتریش بود که آرزویش برای تحصیل در رشته نقاشی در آکادمی هنرهای زیبای وین دو بار رد شده بود. او در سال ۱۹۱۳ در مسافرخانه ارزان‌قیمتی در ملدرمان‌اشتراسه در نزدیکی رودخانه دانوب زندگی می‌کرد.

به جز این افراد، دیگرانی هم بودند که در وین اقامت یا سکونت موقت داشتند. از ویتگنشتاین، فیلسوف معروف که بیشتر در حوزه کلام و سخنور کار کرده تا گوستاو کلیمت، نقاش معروف و کورت گودل، ریاضی‌دان برجسته و هم عصر انیشتین و تئودو آدورنو جامعه شناسی معروف مکتب فرانکفورت، کارل پوپر فیلسوف معروف و در نهایت تئودور هرتسل، بنیانگذار جنبش صهیونیستی که در نهایت به تاسیس رژیم اشغالگر قدس انجامید.

به این ترتیب اگر هرتسل را در کنار استالین و تروتسکی و هیتلر بگذاریم می‌توانیم بگوییم که از وین، صدای خشن دیکتاتوری و جنگ نیز در کنار آن آواهای موسیقی برخاسته است. و در پایان باید گفت که وین به دلیل کافه‌هایش هم معروف است. قصه‌ای وجود دارد که می‌گوید وقتی ترکان عثمانی در حمله خود در سال ۱۶۸۳ از ادامه محاصره وین منصرف شدند و عقب‌نشینی کردند، گونی‌های قهوه زیادی را در اطراف شهر به جای گذاشتند، و اولین کافه‌های وین با استفاده از این گونی‌های قهوه به‌راه افتاد.

ترکیب زندگی مشاهیر و کافه‌ها هم جالب است. کافه لانتمان (Café Landtmann)، پاتوق فروید، هنوز در بلوار معروف رینگ است. این بلوار به‌دور منطقه تاریخی مرکزی شهر، موسوم به اینر اشتات (Innere Stadt)، کشیده شده است. تروتسکی و هیتلر مشتری کافه سنترال (Café Central) بودند که با کافه لانتمان فقط چند دقیقه پیاده فاصله داشت.

کدخبر: ۳۸۵۰۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • farbod7

    خوب بود، ولی «… حوالی ساعت ۱۹:۱۳ که می ش ود حدود ۱۰۰ سال پیش…» را متوجه نشدم.

    • sadra

      سلام. اشتباه تابپی بود. ممنون که تذکر دا دین