کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۶۴۴۵
تاریخ خبر:

درباره نیکول کیدمن‌ به‌خاطر درخشش در Undoing

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | یک هفته پیش به بهانه خشم تام کروز، از عوامل فیلم جدیدش به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از او نوشتیم و اینکه چطور این مرد ۵۸ساله همچنان به مسیر خود ادامه می‌دهد و کیفیت کارهای خود را هم حفظ کرده است. این هفته اما هزار بهانه داریم برای اینکه به خانم نیکول کیدمن، همسر دوم تام کروز در دهه پایانی قرن بیستم بپردازیم.

نه فقط به خاطر اینکه همسر تام کروز بوده است بلکه به خاطر اینکه سالی خبرساز را پشت سر گذاشته است. همین ۲۰روز پیش، فیلم جشن رقص پایان سال (The Prom) از او منتشر شده است، مینی سریال Undoing از او امسال دیده شده و البته طعم Big little lies او در دهان طرفداران درام خانوادگی و Bombshell در دهان طرفداران حقوق زن و افراد پیگیر جنبش metoo باقی مانده است. همین چند روز پیش هم نیویورک تایمز از کیدمن به عنوان پنجمین بازیگر برتر قرن بیست‌ویکم یاد کرده است.

* یک: نیکول کیدمن اگر در ایران بود، شناسنامه‌ای می‌گرفت به تاریخ تولد ۳۰ خرداد ۱۳۴۶٫ حوالی جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل، یکی دو ماه بعد از تولد مهران مدیری و چند ماه قبل از تاجگذاری محمدرضا پهلوی و شش ماه قبل از مرگ تختی. او متولد شهر هونولولو در هاوایی است که در خاک آمریکا قرار دارد ولی پدر و مادرش استرالیایی بودند و از این جهت، او بدون اینکه به چیزی متهم شود، تابعیت دوگانه دارد. پدر و مادر او دانشجویانی استرالیایی و مشغول تحصیل در هاوایی بودند. هر دو عضو به اصطلاح این روزها کادر درمان.

* دو: کیدمن در استرالیا بزرگ می‌شود و پس از رفتن و پیوستن به نهادی که اگر در ایران بود نامش می‌شد «انجمن تئاتر جوان»، کار خود را به عنوان بازیگر از ۱۶ سالگی آغاز کرد. یعنی از حدود سال ۱۹۸۳ میلادی که می‌شود حوالی سال ۱۳۶۲٫ کیدمن در سراسر دهه۶۰ شمسی و دهه ۸۰ میلادی، تلاش می‌کرد تا بتواند جایگاه خود را در سینما ثابت کند و تقریبا با حضور در فیلمی سینمایی به نام «سکوت قبرستانی» یا Dead Calm در سال ۱۹۸۹ موفق شد این کار را انجام دهد.

* سه: با این حال ستاره شدن او، با فیلم روزهای تندر یا Days of Thunder در سال ۱۹۹۰ آغاز شد. فیلمی که در آن با تام کروز همبازی و بعد از آن نیز همسر این بازیگر مشهور آن روزها در هالیوود شد. اما او در طول این دهه، به غیر از بردن گلدن گلوب برای فیلم سینمایی «کشته مرده» یا To Die For نتوانست موفقیت چندانی کسب کند و تنها در پایان آن بود که با نقش‌آفرینی در چشمان باز بسته یاEyes Wide Shut نگاه‌ها را خیره کرد. دوره جدایی از تام کروز هم فرا رسیده بود و به نظر، نیکول کیدمن در آغاز دهه چهارم زندگی خود در آستانه یک بلوغ کاری بود.

* چهار: نشانه این بلوغ را باید در موفقیت‌های پیاپی او در چند فیلم سینمایی دید. بعد از چشمان باز بسته، کیدمن، یک درام موزیکال به نام مولن روژ بازی کرد و در آن قدرت آواز خود را هم به رخ کشید و بعد از آن در فیلم ژانر وحشت دیگران (The Others) بازی کرد و اینها را پله کرد برای فیلم سینمایی ساعت‌ها یا The hours.

کیدمن قبل از این، برای فیلم مولن روژ نیز نامزد اسکار شده بود ولی این‌بار برای فیلم ساعت‌ها، اسکار را برد. البته برای همان فیلم مولن روژ نیز توانسته بود برای بار دوم جایزه گلدن گلوب را ببرد. به این ترتیب حالا با کیدمنی روبه‌رو بودیم که دو گلدن گلوب و یک اسکار را در کارنامه داشت و یکی از گران‌ترین دستمزدها در میان بازیگران سینما را می‌گرفت.

* پنج: ازدواج اما ظاهرا نسبتی معکوس با موفقیت‌های خانم کیدمن دارد چراکه او بعد از ازدواج با کیث اربن در سال ۲۰۰۶، باز هم به دوران فترتی رفت که در آن خبری از فیلم‌های خوب نیست. با این حال اتفاقات یکی دو سال اخیر نشان می‌دهد که باز هم در ابتدای دهه ششم زندگی خانم کیدمن، می‌توانیم همان انتظار همیشگی را از او داشته باشیم. بازیگری تراز اول و شخصیتی با کلاس جهانی.

* شش: کمی هم در مورد ثروت او صحبت کنیم. ثروت فعلی او ۲۵۰میلیون دلار است. دستمزد او در دهه ۹۰،۲۰۰ هزاردلار بود اما بعد از بازی در چشمان باز بسته به یک بازیگر کلاس A تبدیل شد و برای بازی در مولن روژ، ۱۵میلیون دلار دستمزد گرفت. او به همراه همسرش ۳۰میلیون دلار ملک و املاک در سراسر جهان دارند.

* هفت: و نکته پایانی در مورد کیدمن اینکه، او یکی از شخصیت‌هایی است که وجهه اجتماعی بارزی هم دارد. سفیر صندوق کودکان و زنان ملل متحد است و در مسائل سیاسی آمریکا نیز از طرفداران حزب دموکرات است. با این اوصاف، شاید تحسین کردن خانم کیدمن، فارغ از مسائل سینمایی هم کار راحتی باشد. اینطور نیست؟

کدخبر: ۳۶۶۴۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • farbod7

    بند یک را منحصر به فرد نوشته اند.