کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۴۶۵۲
تاریخ خبر:

درباره نمایش «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷»

روزنامه هفت صبح، سمانه استاد | پس از دو نمایشنامه خارجی «خرده نان» و «سکوت سفید» این بار کوروش سلیمانی نمایشنامه‌‌ای ایرانی با متنی از شاعر شناخته شده کشور روی صحنه برده است. «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» را یک شاعر درباره شاعری نوشته است که در شبی بارانی و سرد مشغول کار در اتاق خود است اما به یکباره با رویدادی عجیب مواجه می‌‌‌شود. گوینده رادیو از او می‌‌خواهد خانه را ترک کند و در ادامه او در مکان‌‌هایی دیگر ماجراهای متفاوتی را از سر می‌‌‌گذراند.

نام «احمدرضا احمدی» شاید مهم‌ترین دلیل برای دیدن این نمایش باشد. او شاعری شناخته شده است که خواه‌ناخواه حضورش در این نمایش به عنوان نویسنده مخاطبان عاشق شعر را به سالن استاد سمندریان در تماشاخانه ایرانشهر می‌‌‌کشاند. احمدرضا احمدی را باید بنیانگذار ســبک موج‌نو در دهه ۱۳۴۰، در شــعر معاصر ایران دانست که در نیمه دوم این دهه، تبدیل بــه یک حرکت مدرنیســتی در فرهنگ ایرانی شــد و بر جریان داستان، نمایشنامه، تئاتر، سینما و نقاشی تاثیر بسیاری گذاشت.

آشــنایی عمیــق او با شــعر و ادبیات کهن ایران و شــعر نیمایــی باعــث شــد رویکــردی کامــلاً تــازه را در شــعر معاصــر آغاز و پی‌ریزی کند. دوستی او با اهالی موسیقی و سینما نیز از دوران دبیرستان آغاز و ادامه‌دار شــد و نتیجــه ایــن دوســتی آن شــد کــه در کارنامــه وی نمونه‌های متعــدد از دکلمه، صداپیشــگی، حضور در نمایش و فیلم‌های مستند، سینمایی و پویانمایی دیده می‌‌‌شـود.

کســب جوایز متعــدد داخلی و خارجــی و نیز نامزدی او برای جایزه هانس کریســتین اندرسن نمای دیگری از ظهور و پویایی احمدی است که نامش را برای هفت دهه در خاطر چندین نسل تثبیت کرد. در این نمایش شنیدن صدای این شاعر پرآوازه می‌‌‌تواند برای مخاطب جذاب باشد.
در نمایش اتفاق خاصی رخ نمی‌‌‌دهد که مخاطب بخواهد آن را دنبال کند، بازی‌ها در سطحی یکنواخت ارائه شده و می‌‌‌توان گفت به طور کلی هیجان از نمایش گرفته شده است.

مخاطب در هیچ صحنه‌ای غافلگیر نمی‌‌‌شود و هیچ اتفاقی او را سر هیجان نمی‌‌‌آورد. گوینده رادیو که صدایش مدام پخش می‌‌‌شود و خود نقش اول غایب صحنه است به همراه بار اصلی صحنه که بیشتر روی دیالوگ‌هاست، این را به ذهن مخاطب متبادر می‌‌‌کند که با نمایشی رادیویی طرف است و تصاویر ساخته شده روی صحنه آن قدر جذابیت ندارد که بتواند چشمان او را برای هفتاد دقیقه باز نگاه دارد.

نمایش «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» نمایشی نیست که بتواند نظر هر قشر مخاطبی را به خود جلب کند اما می‌‌‌تواند برای عده‌ای که دنبال هیجان و اتفاقات غیر منتظره در نمایش نیستند، دلنشین باشد. نمایش «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» بی‌شک مخاطب خودش را می‌‌‌طلبد و از جمله نمایش‌هایی نیست که هر مخاطبی بتواند با آن ارتباط برقرار کند. نمایش با ریتمی‌‌‌به شدت کند پیش می‌‌‌رود، قصه مشخصی ندارد و برش‌هایی از زمان است که در آنها اتفاقی برای شاعر افتاده یا خاطره‌ای در ذهنش نقش بسته است.

برای مخاطبانی که نمایش‌های هیجان‌انگیز، بازی‌های تئاتری‌تر، فضایی غیر قابل پیش بینی و دکوری متفاوت را در نظر دارند، دیدن این نمایش توصیه نمی‌‌‌شود. این نمایش اول از همه برای کسانی مناسب است که ارادتی خاص به احمدرضا احمدی دارند و بی‌شک نام این شاعر بزرگ کافی است تا از نوشته‌هایش لذت ببرند، دوم برای کسانی که فضایی شاعرانه را می‌‌‌پسندند و از کارهایی با ریتم پایین خوش‌شان می‌‌‌آید.

نویسنده: احمدرضا احمدی
کارگردان: کوروش سلیمانی
بازیگران: رضا ‌بهبودی/ فریبا ‌کامران/ کامبیز ‌امینی/ محمدرضا ‌آزادفرد/ محمد ‌طیب ‌طاهر/ سیامک ‌ادیب/ علی ‌باروتی/ مطهره ابراهیمیان
مکان و زمان اجرا: تماشاخانه ایرانشهر/ ساعت ۱۸

کدخبر: ۴۳۴۶۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر