کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۱۰۸۷
تاریخ خبر:

ماجرای پله دوم ولیعصر، شهرداری و اتو خسروانی!

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | پله دوم خیابان ولیعصر باز هم خبرساز شده؛ این بار برای خراب شدن نقاشی‌های دلنشین این پله‌ها. این خرابی البته خیلی زود با حساسیت و فشار افکار عمومی دوباره ترمیم و بازسازی شد. افکار عمومی بی‌وقفه درباره این خرابی و دلیل آن جویا شدند که مسئولان شهرداری وارد عمل شدند و توضیح دادند خرابی‌ها به دلیل فیلمبرداری یک شرکت تبلیغاتی ایجاد شده و جلوی ادامه این کار گرفته شده است. این دو‌مینو البته همچنان ادامه داشت و کاربران سوال می‌‌پرسند که چه کسی قرار است خسارت بدهد و اصولا نحوه کار شرکت‌های تبلیغاتی چگونه است. در این گزارش تلاش می‌کنیم به همه این سوالات پاسخ دهیم. قبل از آن اما ماجرای پله‌ها را مرور می‌کنیم که چگونه آغاز شد و به کجا رسید.

*** قصه از کجا شروع شد؟
* یک: «علی خسروانی» که چهره شناخته شده‌ای در زمینه نمایشگاه‌داری خودروهای لوکس محسوب شده و با نام «اتو خسروانی» شناخته می‌شود، در توئیتی با انتشار تصاویری از پله‌های دوم خیابان ولیعصر نوشت: «چه کسانی با چه مجوزی از طرف کدام مرجع مسئول تخریب چهره زیبای پله‌های خیابان ولیعصر در روز تعطیل شده‌اند؟ جایی که محل عکس‌های یادگاری و قرارهای عاشقان جوان شده بود؟»

* دو: پس از بازتاب گسترده این توئیت، «غلامحسین محمدی» رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل شهرداری تهران در پاسخ نوشت: «همانطور که اشاره شده است اینها استیکر است و ترمیم می‌شود.» این توئیت البته سوالات کاربران را بیشتر کرد و آن‌ها به این نکته اشاره کردند که این نقاشی‌ها روی کاشی است و استیکر نیست.

* سه: پس از قانع نشدن افکار عمومی، «امید محدث» معاون رئیس مرکز ارتباطات شهرداری در توئیت‌های مختلفی درباره این ماجرا گفت و شفاف‌سازی کرد. برخی توضیحات او را می‌خوانیم:

* یک گروه فیلمبرداری بدون اطلاع شهرداری اقدام به رنگ آمیزی پله‌های خیابان ولیعصر جهت آماده سازی لوکیشن کرده بودند که باعث حساسیت شهروندان شده بود. همکاران من در منطقه ۶ ضمن جلوگیری از اقدامات گروه فیلمبرداری در حال پاکسازی رنگ‌های استفاده شده روی پله‌ها هستند .
* از ادامه کار فیلمبرداریشان جلوگیری شده و مجوزشان باطل خواهد شد.

* تیم فیلمبرداری از ناجی هنر و شهرداری برای فیلمبرداری از پارک ساعی و نیلو و فضای عمومی پله دوم مجوز درخواست کرده بوده منتها تصور کردند چون مجوز دارند می‌توانند در فضای عمومی هم تغییر بدهند .
* این گروه فیلمبرداری به جای تصویربرداری رفته پله‌ها را رنگ کرده. مجوز فیلمبرداری به منزله ایجاد تغییرات و دست بردن در فضای عمومی نیست.
* استفاده از رنگ سبز به جهت جلوه‌های ویژه بوده. مثل کروماکی …
* تیم فیلمبرداری از رنگ بر پایه آب و قابل شست‌وشو استفاده کرده. همانطور که در عکس‌ها هم پیداست با شست‌وشو به‌وسیله آب پاکسازی انجام شده.

* ترمیم شدند و وضعیت به قبل رنگ آمیزی خرابکارانه تیم فیلمبرداری بازگشت. طبیعتا بعد گذشت ماه‌ها و تردد و تابش نور خورشید، جلوه گذشته را ندارد در حال حاضر. اما پس از پاکسازی به روز قبل از رنگ آمیزی برگشته است.
* با توجه به اینکه درخواست مجوزها ازسمت طرف حقوقی ارسال می‌شود و انتشار و نام بردن از آن ابعاد حقوقی دارد. پس از بررسی ابعاد حقوقی و رسیدگی‌های حقوقی شهرداری،حتما منتشر خواهم کرد. از سوی گروه فیلمبرداری برای ضبط تبلیغ تلویزیونی و فیلم کوتاه بوده.

* این هم نام آژانس تبلیغاتی و شرکتی که برای ساخت تیزر درخواست مجوز داده بود اما به جای پله اول، سراغ پله دوم رفته و اقدام به تخریب فضای عمومی و رنگ آمیزی فاصله بین پله‌ها کرده بود. ( در تصویری که او منتشر کرده، مشخص شده که نام آن شرکت تبلیغاتی «بادکوبه» است که اتفاقا جزو شرکت‌های مشهور و کم حاشیه تبلیغاتی محسوب می‌شود.)

*** این چند شرکت مشهور تبلیغاتی
حالا که این اتفاقات را خواندید، بد نیست چند نام شرکت تبلیغاتی مشهور و برخی برندهایی که برای آن‌ها تبلیغات انجام می‌دهند را مرور کنیم.

*** ایران نوین
یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در میان شرکت‌های تبلیغاتی است که فعالیت خود را از سال ۱۳۶۹ آغاز کرده است. این شرکت تبلیغاتی بیشتر در حوزه تولید تیزرهای تبلیغاتی و طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغات محیطی فعالیت می‌کند. تیزر تبلیغاتی محصولات طبیعت (که با انتقادات گسترده‌ای رو به رو بود)، بیژن، ببک، غنچه، ایرانسل، میهن، چای شهرزاد و ایزی پیک از جمله تیزرهای پر پخش ایران نوین است. اصولا ایران نوین به این نکته مشهور است که پروداکشن و گروه تولیدی در حد فیلم‌های سینمایی درجه یک دارد و صفر تا صد کار را می‌تواند به سرعت برای مشتریان متمول خود در بیاورد.

این شرکت تبلیغاتی از یک طرف با بازیگران و سلبریتی‌ها رابطه بسیار حسنه‌ای دارد و می‌تواند آن‌ها را برای ساخت تیزرهای تبلیغاتی مجاب کند. به عنوان مثال شایعه شده برای حضور امین حیایی در تبلیغات بیژن، حدود نیم میلیارد تومان به او دستمزد داده شده و قرار است از این به بعد امین حیایی را به عنوان سفیر بیژن بشناسیم. از سوی دیگر رابطه این شرکت با صداوسیما و سایر نهادهای نظارتی نیز در وضعیت خوبی است و مجوزهای تبلیغات را به سرعت می‌گیرد.

این شرکت اما حاشیه هم کم نداشته است. یکی از مشهورترین آن‌ها، چند سال پیش رقم خورد که انحصار تبلیغات دور زمین استادیوم آزادی در پروسه‌ای نه چندان شفاف به دست آن‌ها افتاد. همچنین برخی کارشناسان مارکتینگ نسبت به تیزرهای ساخته شده توسط این شرکت انتقادهایی داشته و عقیده دارند اکثر تیزرهای ساخته شده توسط این برند از لحاظ جنبه‌های هنری و خصوصا محتوایی در سطح پایینی قرار دارد.

*** شبکه آفتاب
این شرکت تبلیغاتی در زمینه ساخت تیزر، روابط عمومی، بیلبورد، برگزاری نمایشگاه و … فعالیت دارد. تیزرهای تلویزیونی دلپذیر (استندآپ کمدی)، همراه اول، ویتانا (بیسکویت مادر)، سان استار و تلاونگ جزو تیزرهای تبلیغاتی ساخت گروه آفتاب است که به صورت گسترده‌ای از تلویزیون پخش شد. گروه تبلیغاتی «آفتاب» توسط گروهی از افراد سینمایی و روزنامه‌نگاران شناخته شده سابق حوزه فرهنگی اداره می‌شود که وسواس خاصی در تولید تیزر و تولید محتوا دارند.

همین موضوع به یک شمشیر دو لبه برای این شرکت تبلیغاتی تبدیل شده که بر خلاف ایران نوین و سایر رقبا، روند تولید تیزر تبلیغاتی در این شرکت طولانی و کُند است. از سوی دیگر اما «شبکه آفتاب» به مشتریان خود وعده می‌دهد که کیفیت تیزرهایش از نظر فیلمنامه و محتوا در سطح بالایی قرار دارد. این شرکت نیز چند حاشیه بزرگ را از سر گذرانده که تبلیغات «کرم حلزون» و «آب معدنی دماوند» جزو آن‌هاست.

*** بادکوبه
آژانس تبلیغاتی بادکوبه در حوزه‌های ساخت تیزر تبلیغاتی، تبلیغات محیطی، رسانه‌های چاپی، برگزاری رویدادها فعالیت دارد. تیزرهای تلویزیونی در و پنجره‌های هافمن، گاز رومیزی داتیس، مایع دستشویی راپیدو و شیرآلات شودر از جمله تبلیغات ساخت شرکت بادکوبه است که به شکل گسترده‌‌ای از تلویزیون پخش می‌شود. این آژانس تبلیغاتی اما بیشترین تمرکز خود را بر بیلبورد و طراحی آن‌ها گذاشته و همچنین چندان علاقه‌ای به کار کردن با سلبریتی‌ها و بازیگران ندارد.

*** آگه سازان
این شرکت تبلیغاتی بیشترین تمرکز خود را بر فضای سنتی تبلیغات گذاشته و تولید تیزر تبلیغاتی جزو مهم‌ترین فعالیت‌های این شرکت است. تبلیغات تلویزیونی شیرین وطن، افق کوروش، محصولات غذایی رعنا، چای ویکتوریا، گلرنگ از تولیدات این شرکت تبلیغاتی است که به صورت گسترده از تلویزیون پخش می‌شود. در واقع می‌توان گفت بزرگ‌ترین مشتری این آژانس تبلیغاتی، هلدینگ گلرنگ است و آنچنان وسواس خاصی بر محتوای تیزرهای خود ندارد.

*** اشاره
این آژانس تبلیغاتی بیشتر خدماتی مثل ساخت تیزر تبلیغاتی و طراحی کمپین‌های تبلیغاتی محیطی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. این آژانس در حوزه تولید محتوای دیجیتال برای رسانه‌های مختلف نیز فعالیت می‌کند. تیزرهای تلویزیونی چی‌توز، ایرانسل، ضد یخ کاسپین و سینره جزو تبلیغاتی است که توسط آژانس تبلیغاتی اشاره ساخته شده و از تلویزیون پخش می‌شود. اصولا این آژانس سر خودش را شلوغ نمی‌کند و البته نسبت به سایر آژانس‌های گفته شده به فضای نوین و دیجیتال احاطه بیشتری دارد.

کدخبر: ۳۳۱۰۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر