کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۲۳۵۱
تاریخ خبر:

درباره موزیک‌ ویدئوی جدید ماکان‌بند

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | «ناخدا» نام یکی از آهنگ‌های ماکان‌بند است که برخلاف فحش و فضیحت‌هایی که پشت این گروه و آهنگ‌هایشان است، نمی‌توان گفت آهنگ بدی است. البته صددرصد آهنگ خوبی هم نیست اما همان، فقط آهنگ بدی نیست. نکته قابل توجه موزیک‌ویدئوی این قطعه است که به‌جرات می‌توان گفت از بدترین موزیک‌ویدئوهایی است که تا‌به‌حال دیده‌اید.

البته اگر طرفدار ماکان‌بند نیستید، می‌توانید حقیقت این موزیک‌ویدئو را دریابید چرا‌که در غیر این‌صورت توجه شما به چیزی جز چهره دوخواننده گروه و ژست‌های عجیب‌وغریبشان نیست. از کجا شروع کنیم؟ نام موزیک «ناخدا» است و داستان عاشقانه‌ای را روایت می‌کند از هجران و فراق یار که جزو همیشگی‌های موسیقی ایران شده.

عوامل کلیپ‌ساز حتی زحمت نکشیده‌اند کمی ‌از خشکی دور شوند و نماهای دریایی‌شان را بگیرند. عمده صحنه‌هایی که در دریا رکورد شده‌اند، نماهای بسته‌ است و صحنه‌هایی هم که با پهپاد(ناجی این‌روزهای کلیپ‌های ایرانی)، گرفته شده فضایی بیش از چندمتر اطراف خواننده را نشان نمی‌دهد.

در عمده صحنه‌ها یکی از خواننده‌ها در استایل جک در تایتانیک روی تخته چوبی شناور است و خواننده‌ای دیگر در خشکی از فراق روایت می‌کند. در بعضی از صحنه‌ها هم هردو روی ماسه‌ها هستند و در بعضی دیگر از صحنه‌ها هر دو یا تک‌تک روی یک کشتی اوراق می‌خوانند. البته ناگفته نماند گروه برای اینکه به‌هرحال این‌همه راه سفر کردند، در محیط‌های بیابانی سر راه که ربطی به کار ندارد هم چند راش گرفته‌اند که در کلیپ استفاده کردند.

موزیک‌ویدئویی که هیچ‌کدام از صحنه‌هایش ربطی به دیگری ندارد. نکته بعدی بازی بد دوخواننده و حالت‌های اگزجره‌ای است که به صورت و بدنشان می‌دهند. هردو خوشتیپ و با لباس‌های نو و مد روز در کار ظاهر می‌شوند که بازهم ربطی به محتوا ندارد و بیشتر شبیه این است که برای عکاسی با دوستانتان در یک لوکیشن نسبتا خوب، برنامه چیده باشید.

همه این‌ها را گفتیم تا نهایتا به این سوال برسیم؛ چرا وقتی یک گروه تا این حد طرفدار دارد و کنسرت‌هایشان هم خوب پر می‌شود، اساسا چرا نباید اندکی(در حد مثلا ۱۰میلیون تومان حتی) برای موزیک‌ویدئو هزینه کند؟ آیا اصولا این کم‌فروشی و جدی نگرفتن مخاطب نیست؟ بحث ما تجاری‌بودن ماهیت این گروه نیست.

در تمام دنیا گروه‌ها و خوانندگانی هستند که صرفا تجاری کار می‌کنند و موزیک خاصی هم تولید نمی‌کنند. اما حداقلش این است که تولیدشان را به‌صورت خوش‌آب‌و‌رنگی تحویل مخاطب می‌دهند. موزیک‌ویدئوی ماکان‌بند که به‌تازگی هم منتشر شده فارغ از بد بودنش یک بی‌احترامی ‌به طرفدارانش است.

این‌روزها کلیپ‌سازان حرفه‌ای وجود دارند که حاضرند برای کار کردن با چنین گروه پر‌مخاطبی حتی پول هم نگیرند و فقط اسمشان پای کار بیاید. پس چه دلیلی دارد که یک موزیک‌ویدئو تا این حد بی‌سلیقه ساخته می‌شود؟ مشکل در تفکر تهیه‌کننده و خود اعضای گروه است؟ آدم به این فکر می‌افتد که این عزیزان حتی تا به حال یک فیلم ندیده‌اند که کمی‌ ایده بگیرند؟

ساخت یک موزیک‌ویدئوی بد بیش از هرچیزی به خود آهنگ صدمه می‌زند و باعث می‌شود تا به غیر از طرفداران دوآتشه، باقی مخاطبان ثابت یا گذری آن را پس بزنند و دیگر آن را برای خودشان پلی نکنند. به‌خاطر دارم که گروهی مثل بروبکس که چندین‌سال پیش آهنگ‌هایشان خیلی گل کرده بود، یک گروه کاملا تجاری بود که موسیقی‌شان یکی از بی‌محتوا‌ترین موزیک‌هایی بود که تا‌به‌حال شنیده‌ایم.

اما پکیج موسیقی و موزیک‌ویدئو‌ها آنقدر جذاب بود که هر مدعی روشنفکری هم از دیدنش لذت می‌برد. آنها در مصاحبه‌هایشان می‌گفتند که برای موزیک‌ویدئو‌ها هزینه چندانی نمی‌کنند و اکثر دکور و وسایلی که در موزیک‌ویدئو می‌دیدیم هم خودشان از این‌طرف و آن‌طرف جمع‌آوری کرده بودند و خودشان هم آنها را رنگ می‌کردند.

بروبکس آهنگ‌های زیادی تولید نکرد اما با همان چند آهنگ سیل مخاطبان به رویشان سرازیر شد و درنهایت هم از این شهرت یک فست‌فود در قسمت خوب شهر نصیبشان شد که حداقل غذاهایشان خوشمزه است؛ تجاری‌بودن یعنی این. یعنی برای مخاطبت وقت و انرژی بگذاری. چه در موسیقی و چه در فست‌فود.

/ درباره موزیک‌ویدئو ناخدا ماکان‌بند

کدخبر: ۳۰۲۳۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر