کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۵۴۲
تاریخ خبر:

درباره مهاجرت مانی رهنما و دو خواننده دیگر

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | در هفته اخیر هم مثل دو هفته پیش هیچ کار شاخص جدیدی به مارکت نیامد و حتی سالار عقیلی هم برای دومین هفته متمادی است که اثری منتشر نکرده و فکر می‌کنم کم‌کم باید نگرانش شویم و به پلیس اطلاع بدهیم. اما نروید، این هفته تا دلتان بخواهد حواشی موسیقی داشتیم. اولین خبر اینکه سایت شرط‌بندی امیر تتلو فیلتر شد و نکته جالب اینجاست که تا به حال فیلتر نبوده.

خبر دوم اینکه در پی مهاجرت مانی رهنما از ایران، آثار او از آرشیو مرکز موسیقی و سرود سازمان صداوسیما حذف شد. چند روز پیش در خبری اعلام شد که آثار این خواننده پاپ باسابقه از آرشیو رادیو «آوا» حذف شده است، اما بررسی‌ها حکایت از آن دارند که آثار مانی رهنما نه‌تنها از رادیو آوا، بلکه از کل آرشیو مرکز موسیقی سازمان صداوسیما پاک شده است.

این در حالی است که طی سال‌های گذشته آثار متعددی از این خواننده در قالب تیتراژ یا تک‌آهنگ در سازمان صداوسیما تولید و پخش شده بود. به عنوان مثال آهنگ «پرنده» با صدای مانی رهنما طی حدود دو دهه اخیر که از تولیدش می‌گذرد پای ثابت اغلب برنامه‌ها و میان‌برنامه‌های رادیو و تلویزیون بود. درحال‌حاضر تنها نامی که از مانی رهنما در سایت مرکز موسیقی و سرود صداوسیما به چشم می‌خورد، در بخش هنرمندان بانک اطلاعاتی آن مرکز است.

تصمیم مدیران سازمان صداوسیما در حذف آثار مانی رهنما ظاهرا به دلیل حواشی مهاجرت او و همسرش از ایران است؛ اتفاقی که اواخر تیرماه علنی شد و چندی پیش هم مانی رهنما در یک لایو اینستاگرامی انتقادات تندی نسبت به اوضاع کنونی هنرمندان در ایران مطرح کرد. صحبت‌های مانی رهنما در آن لایو حکایت از آن داشت که دیگر بعید است فعالیت رسمی از جانب او در ایران صورت گیرد.

در زمستان سال گذشته هم «صبا راد»، همسر این خواننده و مجری و گوینده تلویزیون، پس از سال‌ها اجرای برنامه‌های مختلف از همکاری با صداوسیما کناره‌گیری کرد. حذف بی‌سروصدای آثار مانی رهنما از آرشیو صداوسیما اولین واکنش یک ارگان رسمی نسبت به مهاجرت اوست. طی سال‌های گذشته خوانندگان دیگری که از ایران مهاجرت کرده بودند هم با شرایط و تصمیم مشابهی از سوی مدیران سازمان صداوسیما مواجه شده بودند.

حالا باید دید در آینده موضع مسئولین وزارت ارشاد و خصوصا دفتر موسیقی نسبت به این اتفاق چه خواهد بود. اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. در روزهای گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر این شنیده شده که دو خواننده معروف این روزها که هنوز اسمی از آنها برده نشده هم قرار است از ایران بروند و حتی پاسپورتشان هم آماده است و کلاس زبانشان هم شروع شده. من فکر می‌کنم تنها راهی که می‌شود فهمید این دو چه کسانی هستند این است که برویم با همه خواننده‌ها انگلیسی صحبت کنیم.

با این کار آنهایی که زبان بلدند از لیست خط می‌خورند و حلقه تشخیص تنگ‌تر می‌شود. اما دقت کنید، در خبر منتشرشده گفته شده که هر دو خواننده پاسپورتشان حاضر است و کلاس زبانشان شروع شده. ما هم این روزها خواننده‌هایی که دوتایی کار می‌کنند کم نداریم. بد نیست بدانیم تا امروز به غیر از یک نفر از خوانندگانی که ایران را به قصد خوانندگی در آن‌طرف مرزها، ترک کردند هیچوقت نتوانستند اسم‌ورسم خود را نگه دارند.

خبر بعدی که شاید برایتان جالب باشد موضع‌گیری سیروان در مقابل حسن روحانی است که تا امروز نظیرش را حداقل در موسیقی ایران ندیده‌ایم. سیروان خسروی در توئیتر شخصی خود نوشت: «اگه نکته قابل افتخاری تو زندگیم باشه، قطعا بزرگترینش اینه که به تو و هیچکدوم از دوستا و رُقبای(!) قبلیت ‎رای ندادم و خودم رو در انتخاب این وضعیت شریک نمیدونم. نه تو ، نه ‎خاتمی، نه ‎احمدی‌نژاد و نه ‎موسوی ‏و ‎رئیسی.

نکته جالب اینه که هیچوقت هم نتونستم حتی یک نفر از دوستامو با خودم همراه کنم و اتفاقا به کمبود اطلاعات اجتماعی و سیاسی و منفعل بودن متهم شدم. آفرین به بینش سیاسی و اجتماعی دوستانی که این روزها چیزی جز سلِفی و دعوت به کتاب‌خوانی و فیلم خوب دیدن ازشون نمیبینیم ولی به ‏زودی دوباره سروکله‌شون پیدا میشه و شهوت نزدیک شدن به قدرت اونا رو به روشنفکرهای یه‌شبه تبدیل میکنه.و البته این تازه روزهای خوبمونه…»جالب اینجاست که سیروان همیشه عادت دارد در مقابل اتفاقات اجتماعی سیاسی سکوت کند و واکنشی نشان ندهد، اما تقریبا هر چندسال یک‌بار.

کدخبر: ۳۴۹۵۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر