کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۴۴۰۶
تاریخ خبر:

درباره متلک نابجای ‌شهردار ارومیه

روزنامه هفت صبح | شهرداری ارومیه، منصب حساسی است چون شهردار بودن در شهری چندقومیتی کار آسانی نیست. اکثریت ترک‌های آذری و اقلیت‌های کردی و آشوری و ارمنی، بافت این شهر را بسیار خاص کرده است.

شهرداری ارومیه پست حساسی است؛ از باکری که در دوران ۹ ماهه انتصابش در سال‌های ۵۸ و ۵۹، ده‌ها خاطره به جا مانده تا محمد حضرت‌‎پور که نماینده کُرد عضو شورای شهر را به سخره می‌گیرد و موجی از واکنش‌ها را علیه خود به راه می‌اندازد. این دو روایت را در ادامه بخوانید؛ روایت نخست از خبرگزاری فارس و مربوط به اوایل انقلاب و روایت دوم مربوط به ویدئویی که همین چند روز پیش منتشر شد از جدال لفظی قومیتی آن هم از زبان شهردار ارومیه علیه یک عضو شورای شهر.

* یک: شهید مهدی باکری فرمانده عملیات‌های والفجر مقدماتی و والفجر یک، دو، سه و چهار به مدت ۹ ماه شهردار شهر ارومیه بود. در یکی از جالب‌ترین خاطراتی که از شهید باکری در دوران شهردار بودنش به جا مانده این است که باران شدیدی در شهر باریده بود و جوی‌ها را لبریز از آب کرده بود. وقتی این وضعیت را می‌بیند، تلفن را برمی‌دارد و گروه‌های امدادی را خبر می‌کند.

گروه‌های امداد به سرپرستی مهدی باکری به سمت محلات مستضعف‌نشین که گرفتار سیل شده بودند، راه می‌افتند. حجم آب لحظه به لحظه بیشتر می‌شد و مردم سراسیمه از خانه‌هایشان بیرون می‌آمدند. بعضی از خانه‌ها ویران شده بود و تیرک‌هایشان بیرون زده بود. گروه‌های امدادی به خاطر حجم زیاد آب و گل و لای به سختی کارشان را پیش می‌بردند. باکری متوجه خانه‌ای شد که آب آن را فراگرفته بود. در حیاط خانه پیرزنی فریاد می‌کشید و کمک می‌خواست.

مهدی باکری در را هل داد و باز کرد. آب تا بالای زانو رسیده بود. از پیرزن پرسید که آیا کسی زیر آوار مانده یا نه؟ پیرزن بر سر و صورت‌زنان گفت که وسایل خانه‌ و کل زندگی‌اش زیر آوار مانده و آب به زیرزمین رفته است. گویا جهیزیه دخترش که با سختی آن را جمع کرده بود در زیرزمین جامانده و خیس شده بود. آقا مهدی به کمک دوستانش جلوی در، سد خاکی درست کردند تا آب بیشتری داخل خانه نیاید. باکری به کوچه دوید و وانت آتش‌نشانی را پیدا کرد و به خانه پیرزن آورد. چند لحظه بعد شلنگ پمپ در زیرزمین فرو رفت و آب مکیده شد.

پمپ کار می‌کرد و آب زیرزمین لحظه به لحظه کم می‌شد. مهدی غرق گل و لای شده بود. پس از دقایقی پمپ همه آب زیرزمین را خالی کرد. پیرزن که حالش بهتر شده بود، شروع کرد به دعا کردن مهدی باکری. گفت: خدا خیرت بدهد پسرم. آن شهردار فلان فلان شده کجاست تا کمی از غیرت تو یاد بگیرد. تا لحظه‌ای که شهید باکری وسایل را جمع کند و از خانه بیرون برود، پیرزن مشغول دعا کردن مهدی و نفرین شهردار ارومیه بود!

* دو: ویدئویی از جلسه سخنرانی شهردار ارومیه با حضور اعضای شورای شهر در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است. این ویدئو که مخفیانه گرفته شده، صدای ناواضحی دارد که تنش بر سر صحبت نکردن شهردار به زبان فارسی و غیرقابل درک بودن صحبت‌هایش برای عضو کرد این شورا را به تصویر کشیده است. آنطور که در خبرها آمده خالد حاتمی، عضو کُرد شورای شهر ارومیه از شهردار این شهر می‌خواهد در جلسه رسمی برابر قانون به جای زبان محلی به زبان ملی سخنرانی شود تا او که تُرکی نمی‌داند نیز متوجه شود.

محمد حضرت‌پور،‌ شهردار ارومیه اما می‌گوید تسلط کافی برای انتقال مفهوم به زبان فارسی ندارد و حاتمی جلسه را ترک می‌کند. این اتفاق که همراه با خنده و تمسخر شهردار و همراهی برخی حضار بوده، واکنش وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشت. توئیت‌هایی در شرح این رویارویی نوشته‌اند که شهردار ارومیه پاسخ «من بلد نیستم چاره چیست؟» را اینگونه می‌دهد که «خودم بهت ترکی یاد میدم»؛ عبارتی برخورنده که هر چقدر هم بخواهیم سوی طنز آن را در نظر بگیریم، جنبه توهین آن آشکار است.

حسین دهباشی در این باره در توئیتر نوشت: «مرحوم غلامحسین ساعدی (گوهرمراد) خود آذربایجانی بود و به زبان ترکی بسیار علاقه‌مند. اما حتی وقتی به نامهربانی از ایران رانده شد به بی‌بی‌سی گفت: «زبان فارسی ستون فقرات یک ملّت عظیم است. هرچه از بین برود این زبان باید بماند.»

هویّت ایرانی قالیچه‌ای رنگارنگ و بافته از تار زبان فارسی و پودِ ده‌ها زبان و لهجه‌ مختلف از اقوام مغرور و گرانقدری است که طی هزاران سال و گره به گره بافته شده است. بخشی از آن تار اگر از هم بگسلد، این فرش قشنگ و مستحکم - که نام دلربایش ایران است- اندک‌اندک گسیخته خواهد شد.» او در پی‌نوشت توئیت نخست خود نوشت: «شهردار ارومیه برای وهن زبان ملی باید عزل و محاکمه شود.» کاربری به نام رضا کدخدازاده نوشت: «مرکزنشینان گویا خیلی به اصل مصرح قانون اساسی - لزوم استفاده از زبان فارسی در جلسات رسمی- حساس نیستند!

این تازه روزهای خوب‌مان است! اگر مایلید عاقبت دعواهای زبانی را بدانید حوادث بالکان را مطالعه نمایید! فقط این نیز ثبت شود که در استان ما (آذربایجان غربی) این دعوا را مسئولان شروع کردند نه مردم!». محمد حضرت‌پور که هفتمین سال انتصابش به عنوان شهردار ارومیه را می‌گذراند، عموی روح‌الله حضرت‌پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی است.

کدخبر: ۲۷۴۴۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر