کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۰۵۸۸
تاریخ خبر:

درباره «مایا» چه می‌دانیم؟

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| در دو، سه روز گذشته ویدئو یک زن لبنانی در برج میلاد تهران بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی دیده شد. «مایا صباغ» اینفلوئنسر عرب‌زبانی که گفته می‌شود 25‌سال دارد، فقط یکی از صدها زنی بود که با دعوت جمیله علم‌الهدي و انسیه خزعلی (به‌ترتیب همسر و معاون رئیس‌جمهور) به تهران آمد تا در کنگره «زنان تاثیرگذار» شرکت کند. مایا این ویدئو پر‌بازدید را روز جمعه در توئیتر خود گذاشت. ویدئویی که در آن می‌گوید جمهوری اسلامی ایران قوی است و دشمنان نمی‌توانند آن را شکست دهند. این زن عرب‌زبان کیست و درباره او چه می‌دانیم؟

تقریبا هیچ اطلاعات درستی از او به زبان انگلیسی دیده نمی‌شود و هرچه هست، به توئیتر 24 هزار فالوئری او مربوط می‌شود. مایا صباغ را بیشتر به‌عنوان یک اینفلوئنسر لبنانی می‌شناسند اما او ضمن اینکه اینفلوئنسر یا بلاگر توئیتری باشد، یک مدل هم بوده و زمینه‌های فعالیتش به عرصه‌های بازیگری و البته حوزه سیاست هم مربوط می‌شود. این‌ها چه ربطی به سیاست دارد؟ مایا تحصیلکرده رشته حقوق است و این رشته را در گرایش جزا تا دکترا ادامه داده.

به‌جز این گویا لیسانس فلسفه عربی و علوم سیاسی هم دارد. مجموعه این تحصیلات باعث شده به مسائل سیاسی روز هم بپردازد. این فقط ایران و مسائل سیاسی آن نیست که مایا درباره آن موضع‌گیری می‌کند، او یکی از حامیان سرسخت مواضع فلسطینی‌هاست و ادبیات سیاسی‌اش هم معمولا ريشه‌های ضد‌غربی استقلال‌طلبانه دارد. مواضعی كه آن را می‌شود در گفتمان پسااستعماری علوم سیاسی پیدا کرد و البته آن را در قالب ادبیات اینستاگرام ارائه داد.

اولین‌بار نام مایا صباغ زمانی مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت که در شکست تیم ملی فوتبال ایران مقابل انگلیس در جام‌جهانی امسال، ویدئویی از خود منتشر کرد تا حمایتش را از تیم ایران نشان دهد. در این ویدئو از زبان او اینطور می‌شنویم: «به ما اعتراض می‌کنند که چرا طرفدار تیم ایران هستید؟ چرا طرفدار ایران نباشم؟ ایران از‌جمله کشورهای مظلومی است که با استعمار و استکبار جهانی مبارزه می‌کند. من هوادار تیم ایرانم و به آن افتخار می‌کنم. وقتی شبانه‌روز علیه فوتبال ایران تبلیغات می‌کنند واضح است مسئله فقط فوتبال نیست. مسائل سیاسی را با فوتبال دخالت می‌دهند.»

مواضع مایا نسبت به ایران
این اولین باری نبوده که او درباره ایران اظهار‌نظر کرده. مثلا چندین ماه پیش ترجمه عربی سلام فرمانده را خوانده و منتشر کرده بود یا همین ماه‌های اخیر مخالفت خود را نسبت به اعتراضات در ایران نشان داد. همین چند هفته پیش یک رسانه فارسی‌زبان به‌نام ایرانیک، با او درباره شهید قاسم سلیمانی مصاحبه‌ای داشت که در صفحه توئیتر خودش هم بازنشر شده است.

همانطور که بالاتر گفته شد، مایا در یک فیلم هم بازی کرده. فیلم مایا لیلیت نام دارد که برداشتی از «دوزخ» دانته است. سارا نام کاراکتر اصلی فیلم است که خواهر کوچک او، لیلیت، به‌طرز وحشیانه‌ای به قتل رسیده. فیلم سال 2011 ساخته شده و مایا صحنه‌های کوتاهی از آن را بازی می‌کند که در سایت معروف سینمایی آی‌ام‌‌دی‌بی از 10 ستاره، 5/5 ستاره گرفته است.

مایا صباغ اگرچه به‌تازگی برای ایرانیان شناخته شده اما ایرانیان زیادی را در توئیتر دنبال می‌کند. البته برخی از آنها ناشناخته هستند، با اسم خود فعالیت ندارند یا فالوئر-فالوئینگ پایینی دارند. در مقابل اما نام چند روزنامه‌نگار ایرانی هم بین افرادی که مایا آنها را دنبال می‌کند دیده می‌شود. یکی از پست‌های اخیر او در توئیتر ویدئو ازدواج پسر وزیر سابق لبنان و پسر نماینده لبنان بود که در آن بدون کنایه یا لحن نیش‌داری آن را تبریک گفته. او عکسی هم با شهردار طرابلس، محل تولدش گرفته که آن را در توئیتر خود منتشر کرده است.

مایا صباغ که با دختر کوچکی به‌نام زینب به ایران آمده، پیش از سفر به ایران عازم سوریه شده بود. این دو نفر ظهر دیروز براي صرف ناهار در کافه‌ای با موسیقی زنده در تهران رفتند و شب هم برای زیارت به مشهد. کنگره «زنان تاثیرگذار» که آنها برای شرکت در آن دعوت شده بودند از روز بیست‌و‌نهم دی‌ماه شروع به کار کرد که روز شنبه جزئیاتی از آن و مهمانان این مراسم را كار كرده بودیم.

دو روز پیش اختتامیه کنگره با حضور دختر حسن نصرالله، همسر نخست وزیر ارمنستان، همسر نخست‌وزیر بورکینافاسو، بانوی اول قرقیزستان، همسر رئیس‌جمهور صربستان و جمیله‌سادات علم‌الهدی در اجلاس سران برگزار شد و در آن به چند زن برگزیده جوایزی داده شد.

کدخبر: ۵۰۰۵۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر