کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۶۰۰
تاریخ خبر:

درباره سه خودرو چینی جدید بازار ایران

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | تمایل چینی‌ها به توسعه همکاری با خودروسازان ایرانی به هر دلیلی در هر حال رشد مجدد است. اگرچه این موضوع به واسطه فروش نفت و جبر سازندگان ایرانی در واردات قطعات و پارت‌های اصلی از چین به ایران است اما رونق را به بخش کوچکی از صنعت خودرو که متعلق به بازیگران خصوصی (ظاهرا خصوصی) بود، برگردانده و حجم قابل توجهی از خودروهای سواری و تجاری را روانه بازار کشور کرده است.

در آخرین و مهم‌ترین اتفاق، همزمان سه خودرو از سه شرکت نام‌آشنای جک، لیفان و دانگ‌فنگ به بازار آمده یا در یک قدمی بازار خودرو قرار گرفته‌اند. این سه محصول که به نسبت محصولات قبلی شرکت‌ها کیفیت بهتری دارند، در بازه قیمتی بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری خواهند شد. ببینیم هر یک از محصولات چه ویژگی‌هایی دارند.

*** جک تی۸ وانت
یک وانت زمخت و قلدر که از سایر ساخته‌های چینی موجود در ایران کیفیت تولید بهتری داشته و از موتور میتسوبیشی هم استفاده نمی‌کند! این خودرو که موتوری قدرتمندتر از سایر رقبای هم‌رده خود در ایران دارد، امکانات خوبی هم در کابینش دارد و از نقطه نظر توان فنی و بارکشی وضعیت قابل اعتنایی دارد.

جک T8 یک کلاس بالاتر از جک T6 بوده و در سگمنت پیکاپ‌های فول‌سایز، دسته‌بندی می‌شود. این خودرو یکی از داغ‌ترین محصولات جک است چراکه در سال ۲۰۱۸ و در نمایشگاه خودرو چنگدو (Chengdu) رونمایی شد. موتور توربو ۱۹۰ اسبی و طول ۵٫۶۱ متری تی۸ باعث شده تا به رقیب مستقیم آمیکو آسنا بدل شود آن هم در حالی که بالاتر از ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

*** لیفان ایکس۷۰
با اعلام رسمی قیمت این خودرو در بازار ایران، خریداران برای داشتن این محصول باید حدود ۵۸۰ میلیون تومان پرداخت کنند. عددی که در وضعیت فعلی و با توجه به طرح عامه‌پسند بدنه ایکس۷۰ قابل قبول است. ایکس۷۰ که در ظاهر شباهت بسیاری به محصولات گذشته هیوندای نظیر کرتا دارد، رقیب مستقیم چری تیگو۵ است.

خودروسازان بم به عنوان مونتاژکار این خودرو تصمیم گرفته که ایکس ۷۰ را با یک پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی راهی بازار کشور کند. این پیشرانه قادر به تولید ۱۴۰ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور در دور ۴۲۰۰ بر دقیقه است. اعدادی که نه‌چندان چشمگیر و نه‌چندان نحیف و ضعیف است.

نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس CVT اتوماتیک به محور جلوی لیفان ایکس ۷۰ منتقل می شود. شاید این پیشرانه به دلیل نداشتن سیستم توربوشارژ کمی ضعیف به نظر برسد که درست هم هست چون وزن ۱۴۳۰ کیلوگرمی لیفان ایکس ۷۰ قابل تامل است ولی در کل موتور قادر است این کراس‌اوور کوچک را به نهایت سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت برساند.

*** دانگ‌فنگ دیگنیتی
بعد از یک دور کاهش همکاری میان دانگ‌فنگ و خودروسازان ایرانی، این خودروساز دولتی اهل چین دوباره به بازار ایران برگشته و خودرویی احتمالا جریان‌ساز را وارد بازار کرده است. دیگنیتی یا ix5 از جمله تولیدات مدرن دانگ‌فنگ است که در قالب یک کراس‌اوور کوپه شهری طرح بیرونی مناسب و کابینی مجهز دارد.

بهمن ‌موتور قصد دارد که دیگنیتی یا دانگ‌فنگ iX5 را با پیشرانه یکسان ولی در دو سطح قدرتی راهی بازار کشور کند. نسخه ضعیف‌تر این خودرو ۲۲۰T نام داشته که از یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژ با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد. نسخه قدرتمندتر این خودرو تریم ۲۸۰T بوده که از همان پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو بهره گرفته، ولی قدرت و گشتاور تولیدی آن به ترتیب به ۱۸۰ اسب بخار و ۲۷۰ نیوتن متر ارتقا یافته است.

برای انتقال قدرت هر دو پیشرانه به اکسل جلو، گیربکس دستی شش سرعته و گیربکس اتوماتیک CVT در دسترس است. انتظار می‌رود ‌ بهمن موتور هر دو مدل دستی و اتوماتیک این خودرو را در کشور به تولید برساند. گفته می‌شود قیمت خودرو در صورت عرضه به بازار در محدوده ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان قرار خواهد داشت.

کدخبر: ۳۵۲۶۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر