کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۹۰۹
تاریخ خبر:

درباره سفر اختصاصی زنان کت و شلوارپوش تیم ملی فوتبال

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| تصاویر زنان کت و شلوارپوش تیم ملی فوتبال ایران هفته پیش در رسانه‌های مختلفی منتشر شد. آنها چهارشنبه، ساعت ۱۱ شب به سمت ازبکستان پرواز کردند تا این هفته در دو مسابقه مهم برای رقابت‌های آسیایی شرکت کنند ولی این سفر با همه سفرهایی که تا امروز داشته‌اند، دو تفاوت اساسی داشت: اول اینکه برای نخستین بار یک لباس اسپرت متحدالشکل برای بازیکنان خریداری شده بود که به چشم خیلی از افراد آمد و دوم اینکه همه اعضای کادر پرواز( از خلبان تا مهماندار) زن بودند که لژیونرهای کت و شلوارپوش ما را مستقیم از تهران به تاشکند رساندند.

‌اولین پرواز اختصاصی فوتبالیست‌های زن
تیم فوتبال دفعه آخر در بازی با ازبکستان با یک پرواز غیراختصاصی به استانبول رفتند و بعد از کلی معطلی از ترکیه به سمت تاشکند حرکت کردند. این بار ولی شرکت هواپیمایی وارش با قراردادی که با فدراسیون بسته بود، مسئول ترانزیت بازیکنان تیم ملی فوتبال شد. در این قرارداد برای اولین بار تیم ملی فوتبال زنان را هم گنجانده بودند که برای تیم‌های زنان هم پرواز اختصاصی بگذارد. هواپیمایی وارش هم خلاقیت به خرج داد و همه کادر پرواز، شامل خلبان و مهماندار را از بین زنان انتخاب کرد تا اولین مهمانان زن ورزشکار خود را به مقصد برسانند.

‌اولین لباس آبرومندانه فوتبالیست‌های زن
فدراسیون فوتبال کار جالب دیگری کرد و شاگردان مریم ایراندوست با یک دست کت و شلوار اسپرت طوسی چهارخانه متحدالشکل عازم تاشکند شدند. تاامروز هیچ وقت زنان ایران شانس اینکه با لباس‌هایی مشابه هم به مسابقات فوتبال بروند نداشتند ولی اینطور که سرپرست این تیم به روزنامه هفت‌صبح توضیح می‌دهد این بار آنها با مزونی به اسم مزون زمانی و طراحی فردی به نام حمیرا اسدی وارد همکاری شدند تا به تعداد همه بازیکنان یک‌دست کت و شلوار بدوزد.

این مزون قبلا دو دوره هم طراح لباس‌های المپیک کاروان ایران بوده، حدودا ۱۲ سال پیش هم برای بازیکنان خانم ایرانی لباس دوخته است. البته گویا فدراسیون از پارچه لباس آنقدر راضی نبوده. فاطمه علیپور دلیل آن را اینطور توضیح می‌دهد: «مزون به ما قول داده بود که جنس پارچه ضد چروک باشد و زانو نیاندازد اما این با لباسی که به ما تحویل داده شد مغایرت داشت. با این حال فرصت ایراد گرفتن نبود چراکه لباس‌ها به فاصله کمتر از ۱۰ روز دوخته شدند. ضمن اینکه از ترکیب این کت و شلوار با آن تی‌شرت سفید بازخوردهای خوبی گرفتیم و تشریفات آن آبرومندانه شد.»

‌آلشپورت‌های فیک وطنی یا اصل آلمانی؟
شنیده‌هایی وجود دارد که می‌گوید حتی قرار است به زودی لباس زمین آنها هم از همان برند لباس بازی تیم ملی فوتبال مردان تهیه شود تا فوتبالیست‌های زن با آلشپورت به زمین بروند. البته گفته شده که فدراسیون نتوانسته از نمایندگی اصلی آلمان، لباس زنان را هم وارد کند و پوشش آنها از دوبی به گمرک ایران رسیده و کیفیت مدل آلمانی را ندارد؛ ولی با این حال باز هم این تلاش‌ها بهتر از بازی کردن زنان با لباس بی‌کیفیت و فیک روی زمین است.

بعد از تحریم‌ها دیگر پای نایک و آدیداس هم به تیم ملی فوتبال مردان نرسید و کارلوس کی‌روش، سرمربی قبلی تیم ملی فوتبال مردان به کیفیت آلشپورتی که از دوبی وارد می‌شد اعتراض کرد و با اعتراض او جنس بهتری از همین برند آلشپورت تهیه شد. درباره همه این ماجراها سرپرست تیم ملی فوتبال زنان اینطور توضیح می‌دهد: « فدراسیون از اول مبنا را بر این گذاشت که در اردوها بین زنان و مردان برابری وجود داشته باشد.

ما از آلشپورت دوبی لباس سفارش دادیم ولی در گمرک مانده و ترخیص نشده است. از طرف دیگر نمی‌شود لباس‌های فوتبالیست‌های زن در کشور ما استاندارد آقایان را داشته باشد. اگر هم شبیه ‌ آنها باشد، زنان ما باید بالا تا پایین ساپورت استرج بپوشند. به همین دلیل به تولیدی داخلی آلشپورت سفارش لباس دادیم. اتفاقا بازیکنان هم گفتند اینطور بهتر است چون دیگر مجبور به پوشیدن ساپورت استرج نیستیم. امیدواریم به زودی لباس‌های آلشپورتی که از دوبی سفارش دادیم ترخیص شود ولی قبلا هم در جام جهانی فوتسال لباس‌ها به صورت پراکنده در کیش به دست بچه‌ها رسید.»

آخرین مسابقه فوتبالیست‌های زن ایرانی هجدهم شهریور بود که بعد از حدود ۸۰۰ روز تعطیلی برگزار می‌شد. به همین خاطر عجیب هم نبود که خیلی برای این مسابقه ‌‌آماده نباشند. اینطور بود که شاگردان ایراندوست در یک بازی دوستانه از بلاروس شش گل خوردند و بعد از آن به مصاف ‌ ازبکستان رفتند و ‌ با دو گل خورده به ایران برگشتند.

این بار در این سفر ۲۳ بازیکن زن ایرانی حضور دارند که نگین زندی و خانم گل کافا‌ هم یکی از آنهاست. مریم یکتایی، ملیکا محمدی و یاسمن فرمانی هم لژیونرهای این تیم هستند که تجربه‌های آنها می‌تواند نقطه درخشانی در بین تیم باشد. فرمانی با ۲۶ سال سن هافبک تیم فوتبال زنان شارلروای بلژیک است.

این تیم یک سورپرایز ویژه هم از بشیکتاش ترکیه داشته؛ یکتایی هم سه هفته پیش از اردوهای تیم بشیکتاش ترکیه به این تمرین‌های ایران پیوست تا خط دروازه ما را قوی‌تر از قبل کند.این بار قرار است در این رقابت‌ها ایران با بنگلادش و اردن مسابقه بدهد که اولی روز چهارشنبه ساعت ۱۳:۳۰ و دومی شنبه هفته آینده همان ساعت برگزار می‌شود.در صورتی که مقابل این دو تیم پیروز شویم به مسابقات جام ملت‎‌های آسیا ۲۰۲۲ هند که بهمن‌ سال جاری در دهلی‌نو برگزار خواهد شد، صعود خواهیم کرد.‌

کدخبر: ۴۱۴۹۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر