کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۱۹۴۵
تاریخ خبر:

درباره دیدار چهره‌های منتقد با رئیس عدلیه

روزنامه هفت صبح | «علی مطهری و کنار او عباس عبدی» در دفتر محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه. این قاب باورنکردنی در سیاست ایران را خبرگزاری میزان، شامگاه روز یکشنبه منتشر کرد. به نوشته این خبرگزاری که سایت رسمی قوه قضائیه است؛ این عکس در‌« ادامه نشست‌های مستمر با نخبگان و اقشار مختلف جامعه» بوده است.

حالا چرا باید چنین قابی را باورنکردنی بدانیم؟ علی مطهری ۶۳ ساله، اگرچه فرزند شهید مطهری است و در مواضع فرهنگی، آن قدر اصولگرا است که اولین کارت زرد به وزیر کشور دولت روحانی را به خاطر ساپورت‌پوشی زنان داده؛ اما در حوزه سیاست، حتی از بسیاری از اصلاح‌طلبان هم صریح‌تر است. اصلا به خاطر همین صراحت در انتخابات اخیر مجلس، شورای نگهبان او را ردصلاحیت کرد و بنابراین عملا یک ردصلاحیت‌شده کنار رئیس قوه قضائیه نشسته است.

ردصلاحیت علی مطهری، آن طور که خود گفته، بابت اصرار اوست بر مواضعش درباره انتخابات ۱۳۸۸٫ جایی که او می‌گوید در آن حوادث نقش احمدی‌نژاد کمرنگ‌تر از موسوی و کروبی نیست و هر سه آنان باید محاکمه شوند و به شدت با حصر خانگی موسوی و کروبی مخالفت می‌کند. مطهری البته به جز رد صلاحیت در انتخابات مجلس، هزینه این حرف‌ها را در حمله به خودرویش در شیراز و لغو سخنرانی‌اش در مشهد هم داده است و یکی دو بار نیز مورد نقد تند روزنامه کیهان قرار گرفته است.

عباس عبدی ۶۵ ساله، اما وضعی متفاوت با مطهری ندارد. اگرچه مثل او صراحت کلام در سخنرانی ندارد و کلامش همیشه با متانت یک روزنامه‌نگار قلم به دست، همراه است اما در کلماتی که روی کاغذ می‌آورد، رحم و مروت آن چنانی ندارد. نشانه‌اش را قدیمی‌ترها باید در روزنامه سلامی جست‌وجو کنند که او سردبیر آن بود و به عنوان پایگاه اصلی جناح چپ در دهه هفتاد شناخته می‌شد.

مطالب عبدی البته وجهه‌ای کاملا آکادمیک دارد و مطالب او برای کسانی که جامعه شناسی و حقوق را دوست دارند می‌تواند یک درسنامه علمی باشد. او هم کتابی در حاکمیت قانون نوشته و هم کتابی درباره ابعاد جامعه‌شناختی نامگذاری فرزند در دوره معاصر توسط ایرانیان و اصلا به خاطر همین پژوهش‌های جامعه شناختی در قالب نظرسنجی، در دهه هفتاد، متهم به جاسوسی و فروش اطلاعات به بیگانگان شده بود.

نباید از خاطر برد که چنین رفتارهایی را دست کم به صورت تلفنی از سوی دفتر رئیسی نسبت به فردی مثل احمد زیدآبادی نیز دیده بودیم. روزنامه‌نگار ۵۶ ساله‌ای که بعد از حوادث ۸۸ به حبس و تبعید و محرومیت مادام‌العمر از هرگونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث، به صورت کتبی یا شفاهی محکوم شده بود اما بعدها مورد عفو قرار گرفت.

علی مطهری میانه رو با دیدگاه‌هایی غیرهمگون در سیاست و مسایل فرهنگی که محبوب متدینین اصلاح‌طلب است، در کنار عباس عبدی که شاید بتوان او را استخوان‌دارترین سرمقاله‌نویس جناح اصلاح‌طلب در ایران دانست در کنار محسنی اژه‌ای و از آن طرف، احمد زیدآبادی که تحکیم وحدتی بود، طرف مشورت رئیسی. این‌ها می‌تواند آغاز فصل جدیدی از سیاست در ایران باشد؛ اگر همه چیز، موقتی و مقطعی نباشد.

کدخبر: ۴۲۱۹۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر