کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۶۸۱۴
تاریخ خبر:

درباره درآمد سرسام‌آور ‌تیسترها

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | یک تیستر غذا در اینستاگرام فاش کرد، ماهانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰‌میلیون تومان درآمد دارد!

* یک: دیروز یکی از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی ‌که کارش گشت‌و‌گذار در رستوران‌ها و تبلیغ غذاهایشان است، فاش کرد که در ماه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰میلیون تومان درآمد دارد. نکته طعنه‌آمیز اینجاست که درآمد این پسر متولد ۶۷ با یک صفحه اینستاگرامی ‌و ۶۴۴هزار نفر فالوئر از هر نوع شغل و بیزینسی در کشور بیشتر است.

البته حق دارید در مورد صحت و سقم این رقم تردید داشته باشید اما جلوتر برایتان توضیح می‌دهیم که چرا با تخمین ما هم این رقم خیلی دور از واقعیت نیست. دست کم اگر نصف این عدد هم درست باشد ما هیچ نوع فعالیت اقتصادی‌ای را در کشور سراغ نداریم که در شرایط فعلی اینطور بازدهی داشته باشد. صبر کنید یک‌بار خلاصه ماجرا و اینکه این افراد چه نوع فعالیتی را انجام می‌دهند، برای کسانی که با فضای اینستاگرام خیلی آشنایی ندارند، توضیح بدهیم و بعد برسیم به بقیه ماجرا.

* دو: در انیمیشن راتاتویی یا همان موش سرآشپز کاراکتری وجود داشت که شغلش نظر دادن درباره کیفیت غذای رستوران‌های مختلف بود. یعنی طرف می‌رفت می‌نشست، غذای یک رستوران را می‌چشید و همه رسانه‌ها هم چشم به دهان او می‌دوختند که ببینند نظر او در مورد فلان غذا چیست. این شخصیت خیلی هم سختگیر و بداخلاق بود.

در واقعیت و در فرهنگ غربی این اصطلاحا «فود تیستر» شغل کاملا پذیرفته‌شده‌ای است. یک فیلم سینمایی فرانسوی قدیمی‌ هم اصلا به نام بال یا ران(به اسم آشپزباشی دوبله شده) وجود دارد که نقش اصلی آن شغلش همین است. اینجا حالا ما می‌توانیم اسمش را خوراک‌شناس بگذاریم یا تیستر یا هرچه شما دوست دارید. خلاصه مطلب این است که یک عده هستند در اینستاگرام که بین رستوران‌های مختلف می‌گردند و غذایشان را نوش جان می‌کنند و برای ما تعریف می‌کنند.

قضیه با مدل خارجی اما یک تفاوت اساسی دارد. تیستر‌های غربی حتی شده به‌صورت نامحسوس و نه در قبال دریافت پول به رستوران‌ها سر می‌زنند و برای مخاطبشان تولید محتوا می‌کنند اینجا اما قضیه برعکس است. رستوران مورد نظر سراغ اینفلوئنسر اینستاگرامی ‌می‌رود و او را دعوت می‌کند تا غذای رستورانش را میل کند و در ازای پرداخت مبلغی در صفحه اینستاگرامش برای او تبلیغ کند.

* سه: تعداد این خوراک‌شناس‌های اینستاگرامی‌ روز‌به‌روز در‌حال زیاد‌شدن است. اگر بخواهیم چندتا از معروف‌ترین‌هایشان را اسم ببریم، می‌توانیم به این افراد اشاره کنیم: ‌امیر جابری(امیر فود ریویو)، مهدیس فریدونی(مهدیس فود)، حمید سپیدنام‌(مستر تیستر)، میلاد کلانتری(میلاد تیستر)، احسان بهمن‌آبادی(احسان تستر) و … که معمولا بیش از نیم‌میلیون‌نفر فالوئر دارند.

از بحث درباره درآمد این افراد فاصله نگیریم. یکی از آن‌ها گفته بین ۲۰۰ تا ۲۵۰میلیون تومان درآمد دارد. ما هم جویا شدیم، دو‌نفرشان قیمت مشابهی ارائه دادند. به ازای هر پست و استوری، دومیلیون ۲۰۰هزار تومان می‌گیرند. به ازای هر استوری یا پست بیشتر هم به ترتیب ۳۰۰هزار تومان و یک‌میلیون تومان می‌رود روی مبلغ نهایی.

یعنی با یک حساب سرانگشتی می‌توانیم تخمین بزنیم هر نوبت سرزدن این دوستان به یک رستوران حدود چهارمیلیون تومان آب می‌خورد. اگر پُست‌های منتشر شده روی صفحه آن‌ها را بررسی کنیم، می‌بینیم به طور میانگین روزانه بین دو تا سه پُست(به‌جز استوری‌ها) منتشر می‌کنند.

خب با این حساب اگر طرف روزی دو پست چهارمیلیونی هم منتشر کند، در پایان ماه ۲۴۰میلیون تومان به حسابش واریز شده. پس می‌توانیم همان رقم ۲۰۰ تا ۲۵۰میلیون تومان در ماه را موثق بدانیم. ضمن اینکه آن‌ها جداگانه آگهی جذب نیرو و واگذاری رستوران و فست‌فودهای مختلف را هم منتشر می‌کنند.

* چهار: وقتی این آمار و ارقام و درآمدهای نجومی ‌را آدم می‌بیند، اولین سوالی که برایش پیش می‌آید این است که این اینفلوئنسرها مالیات هم می‌دهند؟ طبعا نه. نباید بدهند؟ چندسال پیش وزارت بهداشت دستورالعملی صادر کرد که صداوسیما و سایر رسانه‌ها نمی‌توانند کالاهای آسیب‌رسان به سلامت جامعه را تبلیغ کنند. آیا این صفحه‌های اینستاگرامی ‌که صبح تا شب درحال تبلیغ فست‌فودها و غذاهای پرکالری و چرب هستند را هم می‌شود کنترل کرد؟

کدخبر: ۲۷۶۸۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر