کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۷۴۶
تاریخ خبر:

درباره جنجال‌ها پیرامون پروژه نامیرایی جف بزوس

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| نامیرایی و زندگی ابدی آرزوی دیرینه بشر از ازل تا به امروز بوده و مبحثی است که همچنان ذهن آدمی را به خود مشغول کرده است. با پیشرفت علوم مدرن، به‌ویژه پیشرفت قابل توجه و خیره‌کننده بشر در رشته‌های علوم پایه و در صدر آن علوم‌ زیستی و علم ژنتیک، افق‌های تازه‌ای در مقابل چشمان دانشمندان و پژوهشگران این عرصه تجلی یافت. با شروع پروژه ژنوم انسان در سال ۱۹۹۸ و اتمام اولین فاز آن در سال ۲۰۰۱، نقشه ژنتیکی انسان و کاربرد کروموزوم‌ها و عملکرد ژن‌ها در انسان مشخص شد و از سوی دیگر تسریع و شدت مضاعف پیشرفت علمی بشر تا سال ۲۰۲۱، دریافت‌ها و دستاوردهای تازه و منحصر به‌فردی را نصیب محققان و متخصصان کرد، تا جایی‌که همگی به‌‌نوعی در جهت نامیرایی انسان تلاش‌های نوینی را شروع کردند.

از جمله این اقدامات نوین می‌توان به تلاش متخصصان مهندسی بافت، علوم سلولی و علوم مولکولی در جهت ساخت انواع بافت‌های بدن در محیط آزمایشگاهی و تعویض و جایگزینی آن با اندام‌های ناسالم که بیشتر شبیه به وقایعی‌ است که در انیمیشین‌های شرکت پیکسار رخ می‌دهد، اشاره کرد. این اتفاق شگرف مرهون تلاش‌های مهندسان ژنتیک و بیوتکنولوژی در جهت کشف و استفاده از ابزارهای ویرایش ژنوم (محتوای ژنتیکی فرد) در راستای حذف ژن‌های معیوب انسان و اصلاح آن به ژن‌های سالم است و در نتیجه این اتفاق، قسمتی از بدن که ناکارآمد است با عضو سالم جایگزین خواهد شد و برای مثال می‌توان کبد ناسالم را با کبد سالم جایگزین کرد.

این ابزار نوین که به پروژه کریسپرکس معروف است، امروز در دست محققان و متخصصان آمریکایی، ژاپنی، انگلیسی و فرانسوی است. از سوی دیگر و به‌طور موازی تلاش‌های دیگر متخصصان برای استفاده از آنزیمی جهت جلوگیری از کوتاه شدن طول قطعات DNA در جانوران زنده از جمله انسان، که عامل اصلی مرگ سلولی و در نهایت پیری است می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور آرزوی بشر برای دستیابی به نامیرایی را محقق سازد.

آنطور که در اخبار روز گذشته منعکس شد باید گفت جف بزوس، ثروتمندترین فرد جهان و موسس آمازون که چندی پیش از مدیریت این شرکت کناره گرفت تا به امور انسان‌دوستانه و حل مشکلات زمین و محیط زیست بپردازد نیز مانند دیگر ابنای بشر میل به جاودانگی و نامیرایی دارد. از این‌رو بزوس در پروژه یک آزمایشگاه تخصصی به‌نام آلتوس سرمایه‌گذاری کرده است تا در صورت وفاق پروژه، او اولین فردی در تاریخ باشد که هرچه زمان بگذرد، جوان‌تر شود و تا دنیا پابرجاست جف بزوس نیز در آن زنده و پابرجا باشد.

این آزمایشگاه بر روی اصلاح ژنتیکی افراد جهت جلوگیری از پیری و بیماری‌ها تمرکز دارد. این خبر سبب شد تا بزوس بار دیگر مورد هجمه کاربران فضای مجازی آمریکا قرار بگیرد. منتقدان بزوس که اغلب از او متنفرند، چندی پیش طوماری امضا کردند و از عوامل فضاپیمایی که بزوس را به خارج از جو زمین برد، درخواست کردند که او را در فضا رها سازند. حال این افراد که خونشان از نفاق بزوس به‌جوش آمده است، می‌گویند ثروتمندترین انسان روی زمین که ادعای تلاش برای برچیدن گرسنگی و جلوگیری از تخریب زمین و نجات بشر را داشت، در تلاش است که فقط خود را نجات دهد و تا ابد زنده بماند.

در گرماگرم این جنجال جدید، یک شرکت بیوتکنولوژی به‌نام یونیتی تکنولوژی اعلام کرد که بزوس از سال ۲۰۱۸ در پروژه این شرکت نیز سرمایه‌گذاری کرده است و هدف این پروژه تولید دارویی برای متوقف کردن تمام بیماری‌هایی است که ممکن است به مرگ انسان منجر شود. گزارش‌های ایندیپندنت و گاردین از این اتفاق نشان می‌دهد که نه تنها بزوس بلکه بسیاری از ثروتمندان به‌دنبال راهی برای جاودانگی و نامیرایی بر روی زمین می‌گردند.

یکی از منتقدان بزوس در فضای مجازی برای او و دوستانش نوشته بود «این تصورات مضحک و تلاش‌های مذبوحانه شما اگر در یک فیلم سینمایی هالیوودی هم به تصویر کشیده شود، در نهایت از آی‌ام‌دی‌بی امتیاز ۴ و از روتن‌تومیتو نمره ۲۵ خواهد گرفت، به علاوه اگر فرض کنیم که شما پول‌های خود را خرج کردید و همچنان زنده ماندید، با رویش ناگزیر آب شدن یخ‌های قطبی چه می‌کنید؟» البته برخی دیگر از کاربران عصبانی‌تر و خشمگین‌تر بودند، برای مثال یکی از آنها خطاب به بزوس نوشته بود که «هرچه داری خرج کن و لباس‌های گران تن ژن‌های بدنت کن، خودم روزی به سراغت می‌آیم و تو را می‌کشم!» (این گزارش به‌طور مشترک با پیام حاجی بابایی نوشته شده است)

کدخبر: ۴۱۳۷۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر