کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۲۰۰
تاریخ خبر:

درباره تام کروز ‌‌که همچنان‌ شگفت‌زده‌مان می‌کند

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی |‌ نگاهی کردیم به زندگی حرفه‌ای تام کروز، بازیگر و تهیه‌کننده سرشناس هالیوودی و البته مهارت‌های گسترده او که عملا مرگ را به بازی گرفته است اما اخیرا در یک حادثه نشان داده که حتی او هم با کرونا شوخی ندارد.

* یک: ماموریت غیرممکن هفت، نام فیلم جدیدی است که تام کروز، چهره سرشناس هالیوودی این روزها در هالیوود در حال ساخت آن است. او که با انجام ماموریت‌های غیرممکن و اقدامات ترسناک و مرگبار، در ذهن مخاطب نقش بسته است، در روزهای گذشته اقدامی عجیب کرده که در رسانه‌های بریتانیا بازتاب داشته و آن هم این بوده که با چند تن از عوامل ساخت فیلم خود که قواعد کرونایی را نادیده گرفته بودند، برخورد شدیدی کرده است. شاید همین خبر تناقض‌آمیز در مورد او بهانه جالبی باشد برای اینکه مروری داشته باشیم بر زندگی و سابقه او.

* دو: شاید بهتر باشد که همین اول، تکلیفمان را با یک مسئله روشن کنیم. ما به خوبی می‌دانیم که تام کروز، یکی از اعضای ارشد کلیسای ساینتولوژی (شیطانی) است. می‌دانیم که حتی بعد از طلاق تام کروز و نیکول کیدمن این کلیسا به دنبال همسری برای تام کروز بود و اولین قرار کروز با کتی هولمز با ابتکار این کلیسا گذاشته شد. بااین‌حال به روشنی باید گفت که این مطلب، تاییدی برای افکار تام کروز در این زمینه نیست و باطل بودن این افکار برای ما روشن است.

* سه: حالا که این بار را از روی دوش خودمان برداشتیم بیایید زندگی او را با هم مرور کنیم. ۱۲ تیر ۱۳۴۱ شمسی؛ یعنی حدود ۵۹ سال پیش، همان روزی که الجزایر بالاخره توانست از فرانسه اعلام استقلال کند، تام کروز در شهر سیراکیوز در نزدیکی نیویورک متولد شد. ظاهرا پدر خوبی نداشت و از پدر خود به عنوان آزارگر یاد کرده است.

در کودکی هم کار می‌کرد که بتواند خرج خانه را بدهد و قرض‌هایی که پدر برای مادرش درست کرده بود. تا اینجای کار همه‌چیز طبق همان کلیشه‌ای است که می‌دانیم؛ فرزندانی که در خانواده‌های فقیر و با شرایط سخت بزرگ شدند و به جایی رسیدند. (به این شرایط، این را هم اضافه کنید که او، به دلیل بیماری دیسلکسیا یا خوانش‌پریشی تا بزرگ‌سالگی در خواندن هم مشکل داشته است)

* چهار: دست‌برقضا، قسمت بعدی ماجرا هم همین‌قدر دراماتیک است. تام کروز در ابتدا ورزشکار است و در تیم مدرسه‌ای خود کشتی بازی می‌کرده، اما یک مجروحیت باعث تغییر مسیر زندگی او شده است. او برای گذران اوقات فراغت خود به بازی کردن در یک نمایش به نام پسران و عروسک‌ها روی می‌آورد و کم‌کم وارد عالم بازیگری می‌شود. نخستین کار حرفه‌ای تام کروز، در سال ۱۹۸۱ یعنی در ۱۹ سالگی او با نام عشق بی‌پایان یا Endless Love است.

* پنج: مسیر موفقیت اما به این شکل طی می‌شود: دو سال بعد از نخستین هنرنمایی حرفه‌ای، تام کروز را در فیلمی به نام تجارت پرخاطره می‌بینیم و او حتی برای بازی در این فیلم، در ۲۲ سالگی، نامزد بهترین بازیگر مرد گلدن‌گلوب می‌شود. سه سال بعد از آن؛ یعنی در سال ۱۹۸۶، او در فیلم TOP Gun حضور پیدا می‌کند و می‌درخشد و حتی می‌تواند در همان سال در پیاده‌روی ستارگان هالیوود نیز ستاره‌ای به خود اختصاص دهد

. (نکته جالب‌توجه این است که این فیلم می‌تواند کارخانه عینک ری‌بن را از ورشکستگی نجات دهد). رنگ پول و مرد بارانی هم دو کار خوب دیگر او در دهه ۸۰ میلادی هستند، ولی در پایان این دهه است که او توانست با بازی در متولد چهارم ژوئیه، جایزه گلدن‌گلوب را ببرد و نامزد اسکار هم بشود. (تام کروز تاکنون هم نتوانسته اسکار ببرد)

* شش: اما نقطه اوج تام کروز را باید در سال‌های میانه دهه ۹۰ دید؛ وقتی او در سال ۱۹۹۶ برای نخستین‌بار دست به تولید یک فیلم سینمایی زد و البته به صورت همزمان در آن بازی کرد و البته آن را به برندی برای خود تبدیل کرد. تاکنون ۶ فیلم از این سری با هزینه ۸۳۰ میلیون‌دلاری ساخته شده که تاکنون ۳ میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار فروش داشته است و اتفاقی هم که گفتیم در قسمت هفت این سریال که در حال ساخت است، رخ داده.

* هفت: او البته یک فیلم مهم دیگر هم دارد. چشمان باز بسته یا Eyes Wide Shut محصول سال ۱۹۹۹ به کارگردانی استنلی کوبریک. تام کروز در این فیلم با همسر خود در آن زمان؛ یعنی نیکول کیدمن، بازی کرد و البته بعد از این فیلم هم جدایی آنها از یکدیگر کلید خورد.

* هشت: اما بپردازیم به همان نکته عجیبی که بهانه نوشتن این مطلب شد؛ کارهای ویژه‌ای که تام کروز بلد است و مهارت‌هایی که از خود نشان داده. تام کروز در حین فیلمبرداری برای یکی از قسمت‌های ماموریت غیرممکن برای حدود ۶ دقیقه بدون تنفس، زیر آب مانده است. به‌جز این، او در این سریال، به طور واقعی، از لبه یک هواپیما، لبه یک دره و البته از بالای برج ۱۶۳ طبقه خلیفه در دوبی، آویزان شده است.

تام کروز گواهینامه خلبانی و یک هواپیمای گلف استریم جی ۴۵۰ دارد. اوقات فراغت او در خانه به شمشیربازی می‌گذرد و در ۱۰ سالگی، قبل از اینکه بتواند قانونا موتورسواری کند، یک موتورسیکلت خریده است. تام کروز برای حفظ آمادگی بدنی خود در چنین مهارت‌هایی، یک رژیم غذایی خاص دارد که به رژیم دیوید بکهام معروف است و در آن روزانه ۱۲۰۰ کالری انرژی عموما از سبزیجات و پروتئین بدون سبزی جذب می‌کند.

* ۹: یکی از سوالات در مورد زندگی او، همسران اوست. تام کروز تا به حال سه‌بار ازدواج کرده است؛ اول با میمی راجرز، وقتی خودش، ۲۵ ساله و راجرز ۳۰ ساله بود، ازدواج کرد و سه سال با او زندگی کرد، بعد از آن در ۳۸ سالگی با نیکول کیدمن ۲۳ ساله ازدواج و ۱۰ سال با او زندگی کرد و در نهایت در ۴۴ سالگی با کتی هولمز ۲۸ ساله ازدواج کرد که این ازدواج هم بعد از ۵ سال به پایان رسید. نکته جالب‌توجه این است که او از هر سه همسر خود در سن ۳۳ سالگی آنها جدا شده است. تام کروز از این سه ازدواج، یک فرزند طبیعی و دو فرزندخوانده دارد.

* ۱۰: به عنوان نکته آخر هم این را بدانید که این مرد شجاع ۵۶ ساله، ۵۷۰ میلیون دلار ثروت دارد.

کدخبر: ۳۶۴۲۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • farbod7

    ساینتولوژی به معنی مکتب علم گرایی است، ن ه شیطانی