کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۹۸۵۳
تاریخ خبر:

درباره اسدالله عسگراولادی،‌ هفتمین ثروتمند ایران

روزنامه هفت صبح | اسدالله عسگراولادی که مدتی بود به دلیل بروز عارضه مغزی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شده بود، روز گذشته در سن ۸۶ سالگی درگذشت. او از اعضای قدیمی حزب موتلفه اسلامی و برادر مرحوم حبیب‌الله عسگر اولادی بود. عسگراولادی علاوه بر این عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین نیز بود.

برادرش حاج حبیب‌الله، یکی ازشناخته‌شده‌ها‌ و معتمدین در عرصه سیاست بود و از شناخته‌شده‌ها در عرصه اقتصاد. حاج حبیب‌الله عضو حزب مؤتلفه اسلامی‌در۱۴ آبان ۱۳۹۲ درگذشت‌ اما حاج اسدالله همچنان عضو اتاق بازرگانی تهران بود و به سلطان پسته مشهور بود. برخی او را یکی از ثروتمندترین افراد ایران به‌شمار آورده و ماهنامه فوربس میزان سرمایه او را حدود ۸ میلیارد دلار برآورد کرده بود.

صادرات پسته، زیره، میوه‌جات خشک و واردات شکر و لوازم خانگی مهم‌ترین فعالیت اقتصادی او بود با این حال عسگراولادی خود را بازرگان کوچکی می‌دانست که در زمینه صادرات فعالیت کوچکی داشت و حتی شمارش میلیارد را بلد نبود. «شرکت حساس» بزرگ‌ترین دارایی مالی او به شمار می‌آمد که حداقل پنج بار برنده جایزه صادراتی شرکت نمونه سال شده بود.

صادرات زیره، پسته و دیگر نمونه‌های خشکبار طی تمامی سال‌های گذشته از طریق همین دفتر صورت گرفته بود. گفته می‌شود او به غیر از تجارت خشکبار مالک خانه‌ها و زمین‌های بسیاری در تهران بود. دفتر روزنامه زن متعلق به فائزه هاشمی دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از منازل مسکونی اسدالله بود.

دفتر روزنامه رسالت ارگان راست سنتی نیز دیگر ملک متعلق به اسدالله عسگراولادی بود. دفتر اولیه تشکیل جلسات اقتصاد اسلامی با حضور چهره‌هایی مانند آیت‌الله بهشتی، آیت‌الله مطهری و نخست‌وزیر جنگ در دهه ۶۰ نیز دیگر ملکی به شمار می‌آید که سندش به نام اسدالله عسگراولادی خورده است.

چند سال پیش هفته نامه «تماشاگران» درباره دارایی‌های او نوشته بود: « اسدالله عسگراولادی دفتری در لندن نیز دارد. او در سال‌های پیش از انقلاب تشکیلاتی در آمریکا نیز داشته است. خانه خیابان فرشته مهم‌ترین دارایی او به شمار می‌آید؛ خانه‌ای که فرش دستبافت ۵۰۰ متری کف آن را پوشانده است. مسجد خیابان فرشته و صندوق قرض‌الحسنه خیابان فرشته نیز دیگر دارایی‌های وقف‌شده او به شمار می‌آیند.

بخش مهمی از دارایی‌های عسگراولادی به زمین و خانه تبدیل شده است اما حداقل با اتکا به گفته‌های خودش جایگاهش هفتمین ثروتمند ایران است. او به میلیاردر بودنش افتخار می‌کند ولی طی دو سال گذشته برای حفاظت بیشتر از دارایی‌هایش مجبور شده در شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی یک صندلی برای خود انتخاب کند. البته که تاکید می‌کند:«حضورم در موتلفه اسلامی به اصرار دوستان بود وگرنه من اصلا سیاسی نیستم.»

کدخبر: ۲۷۹۸۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر