کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۷۱۵
تاریخ خبر:

دخالت خجولانه دولت در بورس

روزنامه هفت صبح |‌ رئیس دفتر رئیس‌جمهور درخصوص برنامه‌های دولت برای حمایت از بازار سرمایه با تاکید براینکه نباید با بورس هیجانی برخورد کرد، گفت: ماندن مردم در بورس، سودآوری و عدم ریزش سهام برای دولت اهمیت اساسی دارد.دکتر محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص ادعای دخالت دولت در بازار بورس تصریح کرد:

دولت دخالت مستقیم ندارد و براساس قانون حتی رئیس سازمان بورس اوراق بهار هم نمی‌تواند در مسائل این بازار سرمایه دخالت کند بلکه تنها شورای عالی بورس که از همه حوزه‌های مختلف و بخش خصوصی در آن حضور دارند، در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.

دکتر واعظی با اشاره به اینکه حتی زمانی که مقام معظم رهبری سهام عدالت را آزاد کردند، این اجازه را به شورای عالی بورس دادند، افزود: دولت تنها از سرمایه مردم صیانت و مراقبت کرده و به اجرایی شدن سیاست‌های شورای عالی بورس کمک می‌کند.رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند مدعی شود که بازار بورس آن همیشه مثبت است، اظهار داشت: طبیعت بورس منفی و مثبت شدن در زمان‌های مختلف است و مهم مثبت شدن جمع نموداری این منحنی است.

دکتر واعظی افزود: رسانه‌ها و صداوسیما باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند چراکه در تمام دنیا بورس به عنوان بازار کوتاه‌مدت عمل نمی‌کند و نگاه به بورس آینده نگری نسبت به شرکت‌ها است و سرمایه‌گذاران در بورس همانند مالک در آن شرکت شریک می‌شوند و پس از صبر شش ماهه تا یک ساله، سود خوب و مناسبی خواهند داشت.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حرکت به سمت خرید یک سهم خاص که از حدی رشد کند و یک حباب و رشد کاذب به‌وجود آید یا اینکه در یک دوره براساس تبلیغات منفی و برخی سخنان سیاسی در داخل همه در صف فروش آن قرار گیرند، اشکال دارد.وی ادامه داد: اگر در فروش و خرید هیجانی برخورد نکنیم، قطعا همه سود می‌برند و تجربه در دنیا و داخل ثابت کرده که بازار سرمایه باید مشارکت خرد و کلان را داشته باشد و در میان‌مدت و بلندمدت سودآور باشد.

این در حالی است که چهارشنبه رئیس جمهور در جلسه هیات دولت درباره بورس گفته است: «فضای بورس را برای حضور مردم آماده کردیم، البته بورس ویژگی‌های خودش را دارد، بورس فراز و نشیب دارد و هر کس وارد بورس می‌شود نباید کوتاه‌مدت نگاه کند، باید بلندمدت و میان‌مدت فکر کند.

تاکید بنده البته به همه مسئولین بورس و همه شورای بورس و دیگران این است که از سرمایه مردم مراقبت کنند، نگذارند افرادی در تبلیغات شیطنت کنند، از همه خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، صداوسیما و همه تریبون‌دارها می‌خواهم مردم را یاری کنند. نگذاریم یک فضایی اگر به وجود آمده، آن فضا دچار سختی و مشکل شود.»به این ترتیب به نظر می‌رسد که دولت اگرچه در بورس دخالت دارد اما به نوعی قصد ندارد بر این ماجرا تصریح کند و گویی از بیان این ماجرا خجالت می‌کشد. اینطور نیست؟

کدخبر: ۳۴۸۷۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر